یک شهروند ایرانی مقیم خارج با اهدای سلول‎های بنیادی‌اش، جان بیمار نیازمندی را نجات داد، سلول‎های بنیادی اهدایی طی اولین پیوند مغز استخوان آلوژنیک unrelated در تبریز با موفقیت به گیرنده ۲۸ ساله پیوند زده شد.

به گزارش عصرتبریز، اولین پیوند مغز استخوان آلوژنیک آنریلیتد (unrelated) توسط فوق تخصص خون و انکولوژی مرکز آموزشی و درمانی امام رضا (ع) تبریز با موفقیت انجام شد.

دکتر بابک نجاتی، فوق تخصص خون و انکولوژی در این خصوص گفت: پیوند آلوژنیک آنریلیتد به مواردی اشاره دارد که فرد نیازمند به پیوند و دهنده رابطه فامیلی و یا قرابت ژنتیکی کامل نداشته و مغز استخوان با اهداء و فرآوری سلول‌های بنیادین به بیمار گیرنده پیوند زده می‌شود.

وی گفت: در این عمل، بیمار گیرنده، آقای ۲۸ ساله مبتلا به لنفوم هوچکین (نوعی سرطان خون) مقاوم به داروهای شیمی درمانی و سایر درمان‌ها بود و و به علت نداشتن دهنده با همکاری مرکز سلول‌های بنیادین ایران و بیمارستان شریعتی تهران یکی از هموطنان ارامنه کشورمان که در کشور اوکراین ساکن هست، داوطلب اهدا سلول‌های بنیادین خود به بیمار شد.

وی ادامه داد: سلول‌های بنیادین اهداء شده با هماهنگی‌های لازم و تحت شرایط خاص به دور از تابش اشعه ایکس (دستگاه ایکی ری فرودگاهی) به تبریز منتقل و پس از فرآوری به بیمار پیوند زده شد.

نجاتی با بیان اینکه وضعیت این بیمار پس از پیوند، مساعد گزارش شده است، اظهار کرد: بیمار پس از پیوند تحت درمان‌های خاص قرار گرفته و حال عمومی او مساعد و رو به بهبود است