متولی پیش‌بینی بحران فقط یک دستگاه نیست
متولی پیش‌بینی بحران فقط یک دستگاه نیست
رئیس سازمان هواشناسی کشور گفت: در پیش‌بینی بحران فقط یک دستگاه متولی نیست، چراکه مدیریت بحران، هواشناسی و وزارت کشور پایه اصلی در این مقوله هستند.

به گزارش عصرتبریز، سحر تاجبخش پیش از ظهر امروز در مراسم تودیع و معارفه مدیرکل هواشناسی استان که در اداره‌کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی برگزار شد، اظهار کرد: اساس کار بنده تکریم همکاران و سرمایه‌هاست و اگر پیشرفتی صورت گیرد، مدیون تلاش همکاران هستیم که حقیقتا در بازدید از ایستگاه‌های استان این سرمایه عظیم را دیدم.

وی با بیان اینکه تجربه همکاری من با هواشناسی همزمان با سیل اخیر در کشور بود، تصریح کرد: در پیش‌بینی بحران فقط یک دستگاه متولی نیست، چراکه مدیریت بحران، هواشناسی و وزارت کشور پایه اصلی در این مقوله هستند.

معاون وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: حوادث و رویدادی که در آن تاریخ (سیلاب‌های کشور) اتفاق افتاد شرایطی را ایجاد کرد تا همه تلاش کنند یک مقصر پیدا کنند و متاسفانه همواره تلاش می‌شد تا بخش اعظم قصور را بر گردن هواشناسی بیاندازند.

وی افزود: در حوادث عادت داریم تا دنبال مقصر باشیم ولی خدا را شاکرم که نقش سرمایه در پیشبرد اهداف اصلی‌مان در حوادث اخیر دیده شد.

رئیس سازمان هواشناسی کشور متذکر شد: آن چیزی که در رخدادهای اخیر کشور قابل دفاع در مجلس و هیات دولت بود، کار و اقدامات همکاران در رخداد بحران سیل در شرق خزر و حاشیه زاگرس بود.

وی ادامه داد: کاری که توانستیم دفاع کنیم تقریبا در تاریخ رویدادهای جوی بی‌سایقه بود که دولت و مجلس حمایت جانانه از آن کردند.

تاجبخش با تاکید بر اینکه شرایط مملکت در شرایط خوبی نیست و مشکلات سیاسی و اقتصادی دست به دست داده تا اعتبارات خوبی نداشته باشیم،گفت: ولی هواشناسی با تمام این مسائل باز هم اعتبارات خوبی توانسته است، بگیرد.

وی با بیان اینکه اگر بتوان کاری کرد، این به کمک همه نیروهاست، تصریح کرد: دو کمیسیون کشاورزی و عمران از جمله کمیسیون‌های تخصصی هواشناسی است که در استان‌های گلستان، مازندران، لرستان و چهارمحال بختیاری مدیران در حوزه پیش‌بینی بسیار فعال بودند و یقین دارم که اگر رویدادی در این استان بود، قطعاً در اینجا هم پشتوانه گرمی داشتیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه نگاه کلان کشور به هواشناسی تغییر کرده و ما دنبال آن هستیم تا این نگاه را مشابه کشورهای پیشرفته کنیم، گفت: در حال حاضر خیلی‌ها هستند که اختلاف پیش‌بینی بین ایستگاه‌ها را نمی‌دانند، چراکه تخصص این کار را ندارند و ایرادی نیز به آنها وارد نیست.

وی با اشاره به اینکه باید نقش هواشناسی و اهمیت آن در جامعه تبیین شود، تاکید کرد: ساخت پاورپوینت و توضیح اثری ندارد بلکه باید در عمل این نقش را نشان داد.

تاجبخش متذکر شد: عملکرد هواشناسی در رخداد سیلاب بسیار خوب بود و شاکر خداوند هستیم که این سانحه را مدیریت کردیم.

رئیس سازمان هواشناسی کشور با بیان اینکه تغییر اقلیم موضوع جدیدی نیست و رخدادهای حدی امکان وقوع دوباره را دارند، گفت: افزایش دمای هوا، بارش‌های حدی، رخدادهای سیلابی از جمله مواردی است که نمی‌توان پیش‌بینی کرد.

وی خاطرنشان کرد: طبق تحقیق جهانی تقریباً بیش از ۹۰ درصد مخاطرات طبیعی در ۳۰ سال اخیر مربوط به پوشش جوی و وضع هوا بود که ۴ میلیارد انسان را متاثر خود کرده است.

تاجبخش ابراز کرد: از لحاظ اجتماعی و اقتصادی تاثیرات مخاطرات طبیعی بسیار مهم بوده و قطعا تغییر اقلیم و پدیده‌های حدی بسیار مهم است، از این‌رو با توجه به شرایطی که داریم و نگاهی که دولت و مجلس دارند، باید هوشیار بوده و آمادگی در حوزه پیش‌بینی و دیده‌بانی را افزایش دهیم.

وی، ۶ وظیفه احصاء شده هواشناسی در کل جهان را مورد اشاره قرار داد و گفت: دیده‌بانی هوا، مدیریت داده، پیش‌بینی و تولید محصول، اطلاع‌رسانی، ظرفیت‌سازی، آموزش و تحقیق و پژوهش از جمله این وظایف است.

تاجبخش ادامه داد: سازمان کل هواشناسی دنیا اعلام کرده است که ادارات هواشناسی می‌توانند چهار وظیفه را برون‌سپاری کنند ولی دو کار اصلی یعنی دیده‌بانی و پیش‌بینی و تولید محصول مختص به خود هواشناسی است.

وی با تاکید بر اینکه باید اطلاع‌رسانی در سطح کلان نسبت به هواشناسی انجام گیرد، گفت: الان خیلی از افراد نمی‌دانند که وقتی یک ایستگاه را به رادار هواشناسی مجهز می‌کنیم، چه اتفاقی می‌افتد و متاسفانه نگاه این است که حتما باید از ۲۰ روز قبل پیش‌بینی گرد و غبار و سیلاب انجام گیرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: ما تیم کوچکی در ستاد هستیم و اصل کار در شهرستان‌هاست.

وی با اشاره به اینکه پیش‌بینی بلندمدت وحی منزل نیست و خطا دارد، گفت: اگر پیش‌بینی اشتباه در می‌آید، موضوعی است که در همه دنیا اتفاق می‌افتد به طوریکه در کل دنیا ۷۰ درصد پیش‌بینی‌های بلندمدت درست در می‌آید.

تاجبخش خاطرنشان کرد: در مجلس شورای اسلامی کمیسیون‌های غیرمرتبط برخی پیش‌بینی‌های بلندمدت هواشناسی را مطرح می‌کنند که درست نبوده است و آن را دلیل عدم مدیریت منابع آبی می‌دانند.

وی یادآور شد: در ماه جولای امسال، شاهد گرم‌ترین ماه در تاریخ کره زمین بودیم که هیچ‌کدام از مدل‌های اروپایی آن را پیش‌بینی نکرده بودند ولی کسی هم آنها را به چهار میخ نکشید.

رئیس سازمان هواشناسی کشور با تاکید بر اینکه در دیده‌بانی و پیش‌بینی باید اطلاع‌رسانی کرد، توضیح داد: در مدارس باید اطلاع‌رسانی کرده و اگر دانش‌آموزان را برای بازدید از ایستگاه‌ها می‌آوریم، باید به خوبی معنی دیده‌بانی، ایستگاه، پیش‌بینی، صحت و سقم را توصیف کرد.

وی ادامه داد: اگر در یک کنفرانسی گواهینامه و جایزه می‌گیریم، نباید زیاد خوشحال‌مان کند بلکه باید هدف ما نگاه بلند کشور به هواشناسی باشد.

تاجبخش تاکید کرد: اینکه بتوانیم در مهرماه برای ماه اسفند پیش‌بینی صددرصد کرد و حتی پدیده حدی را دید، نمی‌توان انجام داد چراکه پدیده حدی اصلا قابل پیش‌بینی نیست اگر بود که پدیده حدی نام نمی‌گرفت.

وی متذکر شد: مهم‌ترین وظیفه ما انجام واقع‌بینانه کارهاست چراکه برای نمونه الان مردم مسائل بحران را می‌دانند و در بحران اخیر هیچ‌کسی از سازمان بحران شکایت نمی‌کرد ولی کسی کار ما را نمی‌داند و این شایسته است که به همه اعلام کنیم که کار ما نیز با خطا روبه‌ رو می‌شود، از این‌رو هدف اصلی باید این باشد که این مسئله را ارتقاء داده و به سمت بهبود پیش‌بینی‌ها برویم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه کار هواشناسی تحقیق، پژوهش و آموزش نیست، گفت: کار ما ارائه بهترین سرویس به کاربر است و اگر این اتفاق بیافتد، موفق خواهیم بود و بنده مطمئن هستم که در این استان همکاران با سواد و متخصص زیادی داریم که می‌توان از طرفیت‌ آنها بهره گرفت.

وی یادآور شد: البته در آزمون برگزار شده، همکاران مناطق شمال‌غرب بیشترین قبولی را گرفتند.

تاجبخش با بیان اینکه بازنشستگی آقای مطلبی‌فر همزمان با انتصاب بنده و بحران‌های سیلاب در کشور بود، گفت: به علت شرایط جوی که در کشور ایجاد شد، فوریت برای جایگزینی بود که با همکاری استانداری آذربایجان‌شرقی این امر محقق شد.