مدیرعامل ایران خودرو عوض می‌شود
مدیرعامل ایران خودرو عوض می‌شود
سخنگوی دولت گفت: مدیرعامل ایران خودرو امروز عوض می شوند و آقای علی‌آبادی که در مپنا بودند به ایران‌خودرو می‌روند. مدیرعامل سایپا مشکل خاصی نداشته و ممنوع الخروجی‌ ۶ ماه ایشان بر اساس شکایت مشتری‌ها بود.

به گزارش عصرتبریز، علی ربیعی در ابتدای نشست خبری خود با اصحاب رسانه با تبریک عید غدیر خم اظهار کرد: غدیر هم درس وَلایت است و هم درس ولایت، سالها قبل شهید مطهری در یادواره مرحوم علامه امینی نوشت، که این واقعه بزرگ تاریخی در حقیقت گسترش دایره اسلامی و برادری است که وَلایت در سایه ولایت برای ما به ارمغان آورده است.

وی ادامه داد: این عید را گرامی می‌داریم، صلح و صفا دوقلویی هستند که امروز هم گم شده اند و باید بگویم عید وَلایت و ولایت دوقلوهای امت اسلامی هستند.

سخنگوی دولت ادامه داد: در سطح ملی معتقدم به ولایت نیاز داریم. ما ایرانیان با مودت و مهربانی بیشتر و مفروضات اجتماعی می توانیم به وَلایت و ولایت برسیم.

ربیعی با بیان این که در سالگرد ۲ کودتای ۲۸ مرداد هستیم، گفت: دولت های گذشته دولت ملی ما را بر نتافتند، دولتی که بر پایه ملت شکل گرفته بود، در تابستان ۱۳۳۲ و ۲۸ مرداد ۱۳۵۸ ما ثابت کردیم دولت های ما برخاسته از ملت هستند.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: ۲۸ مرداد ۵۸ انتخابات آزاد مجلس خبرگان شکل گرفت.

وی افزود: ما هم سرنگونی دولت ملی را در ۲۸ مرداد داشتیم و هم برکشیدن اولین پایه‌های نهاد متکی بر ملت را هم در ۲۸ مرداد شاهد بودیم.

ربیعی با بیان این که صحبت پیرامون ۲۸ مرداد به اعتقاد من برای ما راهگشا خواهد بود، اظهار داشت: برای درک درست از مسائل بین‌الملل برای نسل های جدید، همواره باید به یادم بیاوریم آنچه که ساختیم را باید ادامه دهیم.

وی با اشاره به هفته دولت گفت: در آستانه هفته دولت هم هستیم، من اجازه می‌خواهم دقایقی در این زمینه صحبت کنم مگر می شود در هفته دولت از رجایی و باهنر نام نبریم، تصادفی نیست که هفته دولت با نام رجایی و باهنر هم عجین شده به اعتقاد من این نامگذاری نشان می دهد که تروریست کور دل موفق نشده و به نتیجه مطلوب نرسیده است.

ربیعی ادامه داد: به عنوان سخنگوی دولت می خواهم بگویم امروز ما اکنون دارای ثروت معنوی عظیمی هستیم که از میان آتش و دود و انفجار تروریستی برخاست، یعنی جمهوری که دوباره جمهور شد و دولتی که دوباره دولتی شد که امروزه ما امتداد آن راه هستیم و ان‌شاءالله ادامه خواهیم داد.

وی یاد آور شد: من نمی‌توانم در هفته دولت یاد رجایی نیفتم، خودم شنیدم رجایی گفت من روزی کاسه بشقاب فروش بودم و به یاد می‌اورم روزی چه کسانی به او حمله کردند گفتند که یک کاسه بشقاب فروش می‌خواهد کشور و دولت را اداره کند.

سخنگوی دولت گفت: رجایی زندگی سختی داشت زندگی که با رنج بود و زندگی که در حقیقت با طبقات پایین اجتماعی بود.

وی ادامه داد: در دهه ۵۰ مسئله ایران مسئله فرهنگی بود و باهنر و رجایی به اعتلای آن فکر می کردند.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره وضعیت صنعت خودرو گفت: قبلا هم گفته بودیم افزایش قیمت خودرو قانونی نبوده و باید بررسی کنند. مدیرعامل ایران خودرو امروز عوض می شوند و آقای علی‌ابادی که در مپنا بودند به ایران‌خودرو می‌روند. مدیرعامل سایپا مشکل خاصی نداشته و ممنوع الخروجی‌ شش ماه ایشان بر اساس شکایت مشتری ها بود.

ربیعی در پاسخ به پرسشی مبنی بر طرح‌ها و پروژه‌هایی که قرار است در استان‌های کشور به بهره برداری برسد؟ گفت: کتابچه ای هست که این پروژه‌ها که بسیار زیاد هست را در آن مکتوب کردیم. داریم به سمت دارا شدن شهرهای کوچک از مکان های فرهنگی پیش‌ می رویم. عدد پروژه‌های زیرساختی زیاد است و به صورت کتبی عدد آنان را اعلام می کنیم.

وی سپس با اشاره به اخباری مبنی بر اجاره بندر چابهار گفت: این موضوع اصلا درست نیست. ما قراردادی را با هند بستیم که در راستای توافق نامه چابهار است. این موضوع که در اخبار آمده قرارداد فرعی با هند است. آن‌ها ۱۸۵ میلیون دلار سرمایه گذاری می خواهند انجام دهند. این کار به منظور واگذاری حاکمیت و کشور نیست. آنچه که در صحبت با مسئولان اقتصادی دریافتم این است که این اقدام به سرمایه گذاری در این منطقه کمک می کند.

ربیعی با اشاره به امکان استفاده روس‌ها از خطوط راهی و آبی ایران گفت: قطعا قرارداد عادلانه و اقتصادی به نفع کشورمان است.

وی سپس با اشاره به موانع گمرکی که بر سر برخی کالاها و دریافت ارز آن‌ها ایجاد شده بود، گفت: مسئولین این موضوع را بررسی کردند. تسهیل در انتقال این کالاها صورت گرفته است. رئیس کل بانک مرکزی و وزیر کشور و آقای دژپسند از این کالاها بازدید کردند.

ربیعی سپس گفت: میزان کالاهایی که در انبارها داریم از مدت مشابه سال گذشته بیش تر است.

وی تاکید کرد: تا زمانی که شالیکاران برنج عرضه می کنند ما برنج وارد نمی کنیم. داستان سیب‌زمینی و پیاز که هرسال به کمبود می خوردیم با این پیش بینی واردات‌ها درست شده است. الان انبارداری ما درست است علاوه بر نیاز بازار برای چند ماه کالای اساسی در انبار داریم.

ربیعی در واکنش به مصاحبه احمد عراقچی که مدعی شده بود بانک مرکزی به دستور رئیس جمهور در بازار ارز مداخله کرده است، گفت: من از زحمات و خدمات دکتر سیف و عراقچی سپاسگزاری می کنم. آن‌ها مدیران پاک و سالم ما بوده و هستند. ایشان به شهادت همه هیچ نفع شخصی در این میان نداشته است. بحث بر سر سیاست های تزیق ارز به بازار است. مطالعات ما نشان می دهد ۶۰ سال است تزریق ارز از غیر صرافی ها در کشور وجود دارد.

وی توضیح داد: این سیاستی است که کشورهای همسایه ما هم از آن استفاده می کنند. این یک مداخله طبیعی است و مسئولیتش به عهده دولت است. به آن صرافی ها هم بانک مرکزی اجازه می دهد، بنابراین مجوز دست بانک مرکزی است. دولت از برخورد با فساد حمایت می کند. ما مطمئن هستیم که چه سیف چه عراقچی هیچ سود و نفع شخصی نداشتند بلکه به نفع بازار و کنترل بازار مداخله کردند.

سخنگوی دولت در ادامه تصریح کرد: آیا این سیاست درست است یا نه صحبت دیگری است. ۱۵۹ میلیون دلار مطرح کردند که قطعا همه آن ها بر اساس تشخیصی بوده که در آن زمان داده شده است. تشخیص این امر با سیاستگذاران و ناظران سیاستگذاری است. کنترل بازار غیر رسمی روشی بوده که همواره استفاده می شود. مردم اطمینان داشته باشند و در هیج جا مطرح نشده که این مقامات سوءاستفاده‌ای کرده‌اند.

وی ادامه داد: موضوع گرانی خودرو بررسی شد آن گرانی دلیلی نداشت و وزیر صمت تصمیم درست را گرفتند. اشتغال زیادی به خودرو پیوند خورده و بازاری است که تاثیرش زیاد است. یکی از مسائلی که در بحث واگذاری مطرح می کنیم این است که یک موضوع ملی است. زیرساخت های بنیادین باید درست شود تا در چهارچوب ملی کنترل شود.

ربیعی در پاسخ به سوالی درباره حضور بازنشستگان در دولت گفت: تا جایی که من می دانم بازنشسته ای را در دولت به کار نمی گیریم. برخی وزارت خانه ها مطابق قانون می توانستند در حدود یک درصد آن‌ها را به کار بگیرند و در برخی نهادها با مجوز تعدادی به کار گرفته شدند.

وی سپس در ارتباط با موضوع حضور زنان در ورزشگاه کفت: الزام فیفا فقط برای ما نیست و برای همه کشورهای عضو فیفا است، بنابراین بر اساس قوانین موجود فیفا این موضوع مطرح شده است. پروژه های اجتماعی مسائل خودش را دارد. باید این مسئله را با رعایت موازین و فرهنگ حل کنیم. با در نظر گرفتن دغدغه های مردم و نهادها، هماهنگی ها دارد صورت می گیرد تا در دیدارهای ملی زنان حضور داشته باشند. به همین اندازه که دکتر سلطانی فر و همکارانشان تلاش می کنند از دغدغه ها بکاهند و حضور را فراهم کنند ما هم کمک می‌کنیم تا آرام آرام این زیر ساخت ها یک رفتار منطقی را ایجاد کنند.

ربیعی در ارتباط با اظهارت اخیر آیت‌الله یزدی درباره دولت و رئیس جمهور نیز گفت: این مجادلات دردی را از جامعه دوا نمی کند. نظر ایشان یک نظر شخصی است نظر جامعه مدرسین این نیست. هرگونه لطمه به جامعه روحانیت لطمه به جایگاه مردم است. جامعه روحانیت از اهمیت زیادی برخوردار است. در شرایطی که همه ما باید باهم از مشکلات عبور کنیم اینگونه مطالب درست نیست. دولت هم بنایی ندارد به این موضوع ورود پیدا کند و آن را یک نقد شخصی می دانیم.

وی در ارتباط با اظهارات مازیار ابراهیمی توضیح داد: این موضوع به این دولت ارتباطی ندارد، اطلاعات کلی که وجود دارد این است که کار کارشناسی ضد جاسوسی روی موضوع وارد نشده است. همان زمان از ایشان دلجویی شد. بنای دولت این است که این اتفاقات در زیر مجموعه دولت صورت نگیرد. این اتفاق در دولت‌های گذشته بوده است. آن ها باید پاسخ‌گو باشند.

ربیعی همچنین در ارتباط با موضوع سازمان میراث فرهنگی نیز گفت: دولت موافق تشکیل وزارت خانه جدید نبوده و نیازی به آن نمی بیند.

سخنگوی دولت همچنین درباره دیدار اعضای کابینه با مقام معظم رهبری به مناسبت هفته گرامی داشت دولت خاطرنشان کرد: روز چهارشنبه اعضای دولت با رهبری دیدار خواهند داشت.

وی با بیان اینکه سازمان میراث فرهنگی با چابکی بیشتر کار خود را انجام می‌دهد، گفت: ما بیش از ۳۰ مدیر کل داریم و تشکیل وزارتخانه مسائل مختلفی را در حوزه های مدیریتی ایجاد می‌کند، در حالی که اکنون سازمان چابک کار خود را انجام می‌دهد.

ربیعی ادامه داد: آقای امیری معاون امور مجلس دولت، موضوع تشکیل وزارت میراث فرهنگی را پیگیری کنند، اینکه به چه روشی و از کدام مسیر پیگیری می‌کند، اطلاع دقیق ندارم؛ باید منتظر بمانیم که اصل موضوع چه خواهد شد و پیشنهاد چه کسی منتفی می‌شود.

سخنگوی دولت همچنین درباره رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز اظهار کرد: قطعا آقای مونسان فردی شایسته و لایق و از نظر دولت مدیر موفقی است؛ به رغم همه مشکلات ایجاد شده، ورود گردشگران خارجی نسبتا خوب بوده است، گردشگری بوم گردی کشور رونق گرفته و به عنوان منبع درآمدی برای روستاییان شده است.

ربیعی درباره ثبات قیمت ارز و بازار متشکل ارزی گفت: آقای همتی در جلسه یکشنبه هفته قبل ستاد اقتصادی دولت، بحث بازار متشکل ارزی را مطرح کردند. این بازار مانند بازار بورس خواهد بود که صرافان و بانک‌ها در آن عضو هستند و دولت در آن دخالتی نخواهد داشت.

ربیعی گفت: این بازار به وسیله خود صنف شکل گرفته و هدایت می‌شود و به ما کمک می‌کند تا دبی، کردستان عراق و هرات تاثیری بر وضعیت بازار ارز ایران نداشته باشند و وضعیت ارز متعادل شود. وقتی این گزارش مطرح شد برخی از ابعاد آن نیازمند تامین بیشتر برخی زیرساخت‌ها است و اینکه آن بازار به مکانی برای جابجا کردن نرخ ارز تبدیل نشود. مقرر شد آقای همتی آرام آرام این مسئله را بررسی کند و زیرساخت‌ها فراهم شود.

سخنگوی دولت گفت: بنای دولت تشکیل بازار متشکل ارزی است، ما فکر می‌کنیم تشکیل این بازار کمک کننده است.

وی با بیان اینکه «امسال هم ارز نیمایی را برای کالاها حفظ کردیم» گفت: خیلی‌ها این نقد را به ما داشتند که چرا سخنگوی دولت این موضوع را مطرح کرده است چراکه بخش اعظم این پول اختصاص داده شده است.

ربیعی درخصوص قولی که برای بررسی عملکرد وزارتخانه‌ها در حوزه ارز داده بود، تصریح کرد: ‌وزارت بهداشت و درمان، پنج شرکت متخلف را به ما معرفی کرده است. وزارت جهاد کشاورزی نیز به ویژه در بخش لاستیک این کار را انجام داده است.

سخنگوی دولت گفت: اگر ما امسال می‌خواستیم مابقی این ارز را به ارز نیمایی نزدیک کنیم زندگی مردم دچار مشکل می‌شد. به رغم انتقادهایی که وجود داشت ما سعی کردیم این فسادپذیری ارز را در هر وزارتخانه ای کاهش دهیم. علاوه بر این آقای همتی هم خودشان یک کمیته خاص در این زمینه تشکیل داده اند.

سخنگوی دولت در ادامه این نشست در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا کانالی برای گفت و گو با آمریکا باز شده است؟ تصریح کرد: تنها کانال ما سفارت سوییس است که رسما اعلام می‌کنیم.

ربیعی با اشاره به تحریم وزیر امور خارجه نیز گفت: آقای دکتر ظریف در چند روز آینده عازم پاریس هستند قطعا این تحریم، تحریم خود آمریکا از گفت و گو بوده است.

ربیعی تاکید کرد: به طور روشن ما نقطه نظرمان را اعلام کردیم باید تروریسم اقتصادی پایان بگیرد بعد از پایان تروریسم در شرایط برابر تصمیم لازم را می‌گیریم. آنهایی که از روند مذاکره بیرون رفتند باید اعلام موضع کنند.

وی گفت: موضع ما مشخص است تروریسم اقتصادی را بردارید ما مثل شرایط گذشته می‌شویم.

سخنکوی دولت با اشاره به انتشار اسنادی در این زمینه تصریح کرد:‌ تصور این بود که ایران سه ماهه فرو می پاشد و این موضوع را به اروپایی‌ها و کشورهای منطقه القا کرده بودند و برای آینده ایران جلسه می‌گذاشتند. بنابراین با جریانی که وقتی نمی تواند نظامی را دچار براندازی کند و بعد برای مذاکره بر می‌گردد، ما نمی‌توانیم اعتماد کنیم.

وی درباره آخرین وضعیت روابط با کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز گفت: علائم خوبی را در برخی از کشورهای منطقه می‌بینیم که آن را به نفع منطقه و مردم می‌دانیم.

ربیعی ادامه داد: مردم منطقه نباید هزینه امنیت و انرژی ارزان دیگران را پرداخت کنند، به همان اندازه که آمریکا از براندازی در ایران ناامید شد، کشورهای منطقه به پایداری امنیت و دوستی های منطقه ای بیشتر توجه کردند.

ربیعی با تاکید بر اینکه برای ما حساب امارات و عربستان از آمریکا جدا است، گفت: ما در یک منطقه هستیم و به هر چارچوبی که کشورهای منطقه امنیت را تامین کنند، معتقدیم.

سخنگوی دولت با تاکید ایران برای توافق های ۲ جانبه در زمینه مسائل گمرکی، تجاری و امنیتی با کشورهای منطقه آمادگی داریم، گفت: ایران خود را مسئول اصلی امنیت در خلیج فارس، دریای عمان و تنگه های اسراتژیک می‌داند.

ربیعی در پایان اظهار کرد: افزایش توافق های بین منطقه ای سود زیادی برای مردم منطقه خواهد داشت و هزینه‌ها را کمتر می‌کند.