اولین فراری‌ها از منطقه ما آمریکایی‌ها خواهند بود
اولین فراری‌ها از منطقه ما آمریکایی‌ها خواهند بود
رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه آمریکا به خیال اینکه می‌تواند ایران را در فشار قرار دهد همه ننگ‌ها را به جان خرید، گفت: در روز خطر، اولین فراری‌ها از منطقه ما آمریکایی‌ها خواهند بود.

به گزارش عصرتبریز، حجت الاسلام حسن روحانی صبح امروز در مراسم رونمایی از سامانه پدافندی «باور۳۷۳» و گرامیداشت روز صنعت دفاعی، گفت: ایام بسیار پر برکت عید غدیر خم، میلاد با سعادت امام موسی بن جعفر، هفته دولت و روز صنعت دفاعی را تبریک عرض می کنم.

بیشتر بخوانید:

سامانه موشکی بُرد بلند باور ۳۷۳ رونمایی شد

وی ادامه داد: امیدوارم روابط ایران با همه کشورهای دوست‌مان از لحاظ سیاسی امنیتی دفاعی اقتصادی روز به روز مستحکم تر باشد. همیشه در روز صنعت دفاعی، صنعتگران دفاعی ما هدیه بسیار ارزشمند و مناسبی را سالانه تقدیم ملت غیور و شریف ایران می کنند. سال گذشته رونمایی از یک جنگنده «کوثر»کردیم که هم بال، بدنه و موتور توسط صنعت دفاعی ما انجام گرفته بود و پرواز این هواپیمای جنگنده هدیه صنعت دفاع کشور به مردم بود.

روحانی یادآور شد: البته در طول سال هم هدایای دیگری از جمله فعالیت زیردریایی و ناوچه های جدید که در زمینه قدرت دفاعی دریایی ما بسیار حائز اهمیت بود، داشتیم.

رئیس‌جمهور بیان داشت: پارسال عمدتاً رونمایی از جنگنده کوثر بود که بال، بدنه بخش «اویونیک» و موتور توسط صنعت دفاعی ما انجام گرفته بود و پرواز این هواپیما هدیه صنعت دفاعی کشورمان به مردم بود البته در طول سال هدایا دیگری داشتیم از جمله فعالیت زیردریایی جدید یافته های جدید که در زمینه قدرت دفاعی دریای من بسیار حائز اهمیت بود.

رئیس قوه مجریه تصریح کرد: اگر بخواهیم سامانه پدافند هوایی جدید را با پدافند هوایی معروف اس ۳۰۰ و اس ۴۰۰ مقایسه کنیم، این سامانه از اس ۳۰۰ قوی‌تر و به اس ۴۰۰ بسیار نزدیک است.

روحانی بیان داشت: آمریکا سال ۹۶ حدود دو سال پیش توطئه جدید را علیه جمهوری اسلامی آغاز کرد. . در آغاز برنامه ریزی جنگ روانی و جنگ سیاسی بود و سپس جنگ اقتصادی. علامت هایی را هم آنها در سال ۹۶ و در سال ۹۷ دریافت کردند که شاید مشوق آنها در این توطئه بود. اما ما همواره طبق آیه شریفه «وَلَا تَحْزَنْ عَلَیْهِمْ وَلَا تَکُنْ فِی ضَیْقٍ مِمَّا یَمْکُرُونَ» هیچ گاه در برابر توطئه هایی که دشمنان علیه ما طراحی کردن غمناک نشدیم و نه دلمان گرفته شد. همیشه با روحیه لازم در برابر آن توطئه‌ها ایستادیم.

وی ادامه داد: در سال ۹۶ از طریق عوامل شان موفق شدند اغتشاشات را در خیابان های تهران و برخی از شهرستان ها به راه بندازند. تصورشان این بود که یک اغتشاش چند ماهه را در ایران کلید زدند، اما به حول و قوه الهی با تدبیر همه مسئولین و اقدامات امنیتی، نظامی و انتظامی این حرکت ظرف ۵ روز در هم پیچیده شد و این یک موفقیت بزرگی برای جمهوری اسلامی ایران در برابر این توطئه بود.

روحانی با اشاره به اینکه در سال ۹۷ دشمنان با خروج شان از برجام فشار اقتصادی را کلید زدند اظهار داشت: خروج از برجام به معنای عهد شکنی، پیمان شکنی و زیر پا گذاشتن قانون و مقررات بین المللی و تروریسم اقتصادی است. آمریکا به خیال اینکه می‌تواند ایران را در اثر این خروج و تحریم در فشار قرار دهد همه ننگ‌ها را به جان خرید.

رئیس جمهور اظهار داشت: بسیار محیرالعقول است که کشوری (آمریکا) ننگ تاریخ را برای خودش در برابر هدفی که فکر می‌کرد به راحتی به دست می‌آورند اما هدفی است که دست نیافتنی است بخرد. آنها (پیش خودشان) گفتند این عهد را می‌شکنیم؛ عهدشکنی که تخلف حقوق بین المللی و سازمان مللی است. فشار به شرکت‌های خارجی و به یک ملت به عنوان تروریسم اقتصادی وارد می‌کنیم اما حتماً ظرف چند ماه موفق می شویم.

روحانی با اشاره به دیدار خصوصی خود با یکی از سران کشورهای اروپایی در سال گذشته و در حاشیه اجلاس سازمان ملل، بیان داشت: این فرد که از سران کشورهای اروپایی است پس از دیدار با رئیس جمهور آمریکا به من گفت که «شما اروپاییها سه ماه صبر کنید با ایرانی ها در برنامه های اقتصادی مشارکت نکنید؛ در تحریمی که ما انجام می دهیم به ما کمک کنید تا سه ماه دیگر نظامی به نام جمهوری اسلامی وجود نخواهد داشت».

رئیس جمهور در این باره ادامه داد: البته آن آقا نیمه شوخی ـ نیمه جدی آن موضوع را مطرح کرد و من نیز در پاسخ خندیدم و گفتم (کسی که چنین حرفی زده) خودش خواهد رفت، حزبش از قدرت خواهد رفت اما جمهوری اسلامی ایران برای صدها سال دیگر مستحکم باقی خواهد ماند. بعد گفتم امتحان آن آسان است. این آقا گفته است ۳ ماه، من ۳ ماه دیگر با شما تلفنی صحبت می کنم مشخص می شود که راست گفته است یا خیر.

روحانی اضافه کرد: امروز حدود یک سال از آن زمان گذشته است. سال گذشته یعنی در سال ۹۷ که توطئه اقتصادی را علیه ایران طراحی کردند تا حدی مردم ما را نگران کردند. عدم تعادلی را هم در بازار به وجود آوردند، اما در عین حال مردم با همه آگاهی و هوشیاری مقتدرانه با توجه به این که امسال در سال ۹۸ که تحریم ها شدیدتر از هر زمان دیگری است مقاومت و ایستادگی کردند.

رئیس قوه مجریه تصریح کرد: امسال یعنی در سال ۹۸ که تحریم آمریکا از سال قبل و از هر زمان دیگری شدیدتر شده است تمام امکاناتش را علیه ایران به کار گرفته است.

وی بیان داشت: واقعا جالب است یک ابرقدرتی در دنیا سازمان سیا، خزانه داری، وزارت خارجه و نیروهای امنیتی‌اش و همه جاسوسانش را در منطقه بسیج کرده تا ببیند چه کشتی وارد ایران می‌شود و چه کشتی از بندر ما فاصله می‌گیرد.هیچ وقت آمریکا را ضعیف‌تر، مهجورتر و منزوی‌تر از لحاظ سیاسی و حقوقی در تاریخ به یاد ندارم.

روحانی اظهار داشت: همین پریروز دیدیم که آمریکا به شورای امنیت رفت و غم و غصه سال آینده خودش را اظهار کرد و گفت که اگر برجام بماند طبق آن و بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ سال آینده تمام تحریم‌های تسیلحاتی علیه ایران برداشته می‌شود و ایران می‌تواند علنی سلاح بفروشد و بخرد و این تنگنایی که سال‌ها بود برای ایران درست کرده بودند، از پیش روی ایران برداشته می‌شود.

وی ادامه داد: دیدیم که با چه غم و غصه‌ای وزیر خارجه آمریکا این مسئله را اظهار کرد و علیه برجام و ایران حرف زد، اما حتی یک نفر در شورای امنیت با آمریکا موافق نبود، آمریکا خودش را از این بیچارگی بیشتر در تاریخ ندیده بود.

رئیس جمهور گفت: در اوایل مهر سال گذشته در شورای امنیت رئیس جمهور آمریکا حضور یافته و صحبت کرده و همه ۱۴ عضو با آمریکا مخالفت کردند. همچنین او در مجمع عمومی سازمان ملل حضور یافت و همه به او لبخند تمسخر آمیز زدند. هیچ وقت در تاریخ آمریکا نبوده که رئیس جمهورش در مجمع عمومی سازمان ملل حضور بیابد و همه نماینده‌های دنیا به چهره او لبخند تمسخر بزنند.

وی تاکید کرد بنابراین آمریکا پیروز نیست شکست خورده است ما موفق این میدان هستیم و امروز تمام شاخص‌های داخلی اعم از اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی به ما می‌گوید که وضع ما امروز از سال گذشته در این موقع به مراتب بهتر است، آرامش مردم بیشتر و ثبات بازار اقتصادی بیشتر است و این مسئله را هم آمار نشان می‌دهد و همچنین صادرات غیر نفتی ما این را می‌گوید؛ البته صادرات غیر نفتی ما در ماه اول پایین و در ماه های دوم و سوم افزایش داشته است.

رئیس جمهور در ادامه توضیحات اقتصادی خود بیان داشت: بورس این مسئله را تایید می‌کند که بیش از ۱۴۰ درصد رشد در چند ماه اخیر داشته و همچنین فعالیت‌های دیگر اقتصادی ما این واقعیت را پیش‌روی ما می‌گذارد.

روحانی اظهار کرد: در همه این شرایطی که برای ما به وجود آوردند در یک سال گذشته ما ۱۱ سد ملی افتتاح کردیم، ۳۰ تصفیه خانه فاضلاب و ۶ تصفیه خانه بزرگ آب را افتتاح کردیم، چند هزار مگاوات به برق ما افزوده شد که در تاریخ انقلاب چه قبل و چه بعد از آن افزایش داشته و ما بالاترین صادرات برق و گاز را به کشورهای همسایه داریم، همچنین در فرآورده‌های نفتی نیز این گونه است.

وی بیان داشت: سال گذشته این موقع هنوز ما در بنزین قدرت صادرات نداشتیم و تقریبا به سمت خودکفایی می رفتیم. امروز اما ما بنزین، گازوئیل و گاز صادر می کنیم و در کنار آن تابستانی را می گذرانیم که یک لحظه خاموشی برق نداشتیم. امسال شرایطی را می گذرانیم که مردم ما در سراسر کشور مشکل آب نداشتند که البته به برکت بارش های آسمانی و همچنین ایجاد فرهنگ صرفه جویی در جامعه بوده است.

روحانی اضافه کرد: همه آمار و ارقام به ما می گوید که در زمینه های مختلف پیشرفت قابل ملاحظه داشته ایم. در شرکت های دانش بنیان هر روز و هر ماه شرایط ما از ماه ها و سال های گذشته بهتر است. زمانی طبق آمار منتشره ۱۵۰۰ تا ۲ هزار شرکت دانش بنیان داشتیم ولی امروز ۴ هزار و ۴۰۰ شرکت دانش بنیان داریم که نشان می دهد در حال پیشرفت هستیم.

روحانی با بیان این که فشار اقتصادی بر روی مردم و زندگی آنها فشار آورده است، گفت: در عین حال این موضوع فرصت های بسیار خوبی هم برای ما وجود آورد. روشن شد که آمریکا در هیچ برنامه ای در منطقه ما موفق نیست و هیچ کس در این زمینه تردید ندارد. حتی همسایگان جنوبی ما که خیلی به آمریکا دل خوش کرده بودند الان این به این موضوع رسیده اند. چرا که می گویند فهمیدیم که در روز خطر آنها به جای اینکه از ما دفاع کنند زودتر از ما فرار می کنند.

وی افزود: حوادثی که در این چندماه اخیر پیش آمد نشان داد که در روز خطر نخستین فراری از منطقه ما، خود آمریکایی‌ها هستند. آن بیچاره ها به ناوچه‌ها، ناو هواپیمابر، هواپیماها و پهپادها تکیه کرده بودند که همه آرزوهایشان بر باد رفت و دیدند که چنین چیزی نیست. به قول آن آقایی که به یکی از سیاسیون ما گفته بود که آمریکایی‌ها به ما که می‌رسند شیر هستند روبروی شما که ظاهر می شوند، خرگوشند.

روحانی در این باره اظهار داشت: البته ما در فارسی نمی گوییم خرگوش، و می گوییم موش در برابر شیر، ولی تعبیر آن آقا این بوده است.

روحانی خطاب به آمریکایی ها گفت: آیا شما جایگاهتان در منطقه را تقویت کردید؟ یا اینکه می‌خواستید رژیم صهیونیستی را در شرایط جدید قرار بدهید، آیا توانستید این کار را انجام بدهید؟ شما می‌خواستید در منطقه تروریست‌ها را به عنوان ابزار نگهدارید که هر زمانی می‌خواهید از آنها استفاده کنید، آیا موفق شدید؟ شما در کجا موفق شدید؟

رئیس جمهور افزود: گفتید به زودی از عراق می روید، دروغ گفتید و نرفتید. شما چند سال است که می گوئید از خلیج فارس می‌روید ولی دروغ گفتید و نرفتید. شما گفتید از افغانستان به زودی می روید ولی نرفتید.

روحانی بیان داشت: گفتید در کشتار مردم دخالت نمی کنید. در تمامی فجایع منطقه، شما یا طراح آن بودید یا مجری آن، و یا کمک کار متخلفین و متجاوزین بودید. شما از سال ۲۰۰۰ تا به امروز برای این منطقه چه کار کردید؟ در افغانستان و عراق چه کار کردید؟ در لبنان چه کار کردید؟ نسبت به مردم فلسطین چه کاری کردید؟ برای مردم سوریه و یمن چه کاری انجام دادید؟

وی افزود: هر روز مشکلی را بر مشکلات افزودید. حالا ما باید چکار کنیم؟ به نظر من دعوای اصلی ما نه دعوای نظامی است و نه دعوای اقتصادی، بلکه ما مشکل تفکر، دیدگاه، آینده نگری، جهان بینی و استراتژیک با آمریکا داریم. ما با آمریکایی‌ها مشکل تفکر، دیدگاه و جهان‌بینی داریم و اختلاف ما استراتژیک است.

رئیس قوه مجریه اضافه کرد: ما به عنوان یک ایرانی مسلمان و فرهنگ‌ دوست معتقدیم هر ملتی اول باید به فکر منافع خود باشد که حق اوست اما حق تجاوز به دیگران را ندارد و باید به حقوق دیگران احترام بگذارد. اما آمریکایی‌ها می گویند همه دنیا باید فدای آمریکا شود و هر چه ما اراده می‌کنیم باید همان شود که این غیر قابل قبول است و حتی دوستان آمریکا از جمله آلمان، انگلیس، کانادا و دیگران نیز این حرف نادرست آمریکا را نمی‌پذیرند و قبول ندارند.

رئیس جمهور افزود: تفکر آمریکایی‌ها این است که زمین‌های دیگران را بخرند و یا به زور بگیرند! در روزهای اخیر هم پیشنهاد خرید جزیره‌ای از دانمارک (گرینلند) را مطرح کردند! اما چنین تفکری در دنیای امروز جایگاهی ندارد.

روحانی خاطر نشان کرد: اعتقاد ما این است که امروز همه ملت‌ها صاحب احترام هستند و باید به حقوق ملت‌ها و مردم در منطقه و حتی خارج از منطقه احترام بگذاریم. از نظر ما مردم حاکم کشور خود هستند. ما در ایران همیشه متکی بر رأی مردم بوده‌ایم. از آغاز انقلاب، نظام اسلامی کار خود را با رای مردم آغاز کرد و در ادامه با رأی مردم پیش رفته و در ادامه نیز با رأی مردم فعالیت خواهد کرد.

رئیس جمهور با اشاره به دستور امام راحل برای برگزاری انتخابات، آن هم ۴۷ روز پس از پیروزی انقلاب اسلامی، تاکید کرد: در تاریخ انقلاب‌ها بی‌سابقه است که مردم کشوری ۴۷ روز پس از پیروزی انقلاب پای صندوق رأی بروند و در مورد اسم و ویژگی نظام و چگونگی اداره کشور خود، رای بدهند.

روحانی با بیان اینکه مبنای ما رأی و نظر مردم و احترام به آراء و افکار مردم در همه جای دنیا است، اظهار داشت: امروز با کشورهایی مواجه هستیم که این مبانی را قبول ندارند. آمریکایی که برای رأی مردم احترام قایل نیست و وقتی به افغانستان حمله و این کشور را اشغال می‌‌کند از مردم آن اجازه نمی‌گیرند.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: آمریکایی‌ها برای حمله به عراق و حضور در این کشور از مردم آن اجازه نمی‌گیرد، برای بمباران سوریه نظر مردم را نمی‌پرسد و برای کشتارهایش در یمن از مردم آن اجازه نمی‌گیرد، دمکراسی را قبول ندارد و فقط به منافع خود فکر می کند.

بدون اجازه مردم در عراق پایگاه درست می‌کنند. کشتار در یمن با اجازه مردم این کشور نیست. از مردم افغانستان اجازه نمی‌گیرند که در این کشور بمانند چون نظر مردم را قبول ندارند. ما می‌گوییم آبراهه‌های بین‌المللی باید برای همه امن باشد، سال‌ها کشتی‌های ما در باب المندب منجی کشتی‌هایی بودند که تروریست‌ها به آنها حمله کرده بودند.

وی ادامه داد: وقتی عراق از ما کمک خواست محاسبه نکردیم که آیا این کمک به منفعت مادی ماست؟ ما این دعوت عراق را اجابت کردیم زیرا مورد تجاوز تروریست‌ها قرار گرفته بود و مردم این کشور هم سال‌ها همسایه و دوست ما بودند. تا زمانی که دنیا به این منطق بر نگردد امنیت برقرار نمی‌شود. تا زمانی که کشورها به حقوق هم متعهد نباشند امنیت برقرار نمی‌شود. وقتی طرف مقابل ما منطق نمی‌پذیرد نمی‌توانیم با منطق با او برخورد کنیم. در برابر منطق زور ما قدرت می‌خواهیم.

روحانی اظهار داشت: وقتی دشمن از زور استفاده می‌کند میز مذاکره به درد ما نمی‌خورد. در برابر ناو و موشک دشمن ما به باور ۳۷۳ نیازمندیم.ما در قدرت دفاعی توانمندی‌های بسیار خوبی داریم. من همواره از وزرای دفاع دولت خود خواسته‌ام که صنعت دفاعی را تا جایی که می‌توانند واسپاری کنند و از توان شرکت‌های خصوصی بهره بگیرند. حالا شاید قطعه‌ای در طبقه بندی قرار بگیرد. این حرف دیگری است، اما در سایر قطعات باید از توانایی شرکت‌های خصوصی استفاده کرد.

وی خاطر نشان کرد: وقتی که کشور تحریم شد و به ما قطعات خودرو ندادند، بخش دفاعی این قطعات را با کیفیت خوب ساخت؛ یعنی اینکه ما باید در جنگ اقتصادی در کنار هم باشیم.ما باید با کشورهای دوست در زمینه صنعت دفاعی همکاری کنیم مثلا شنی و موتور تانک را ما بسازیم و قطعات دیگر را سایر کشورها، در این شرایط هم محصول ارزانتر تولید می‌شود و هم روابط ما با همسایگان مستحکم‌تر می‌شود.

روحانی با تاکید بر اینکهد باید به صورت عملی در تجارت سرمایه گذاری و اقتصاد و صنعت دفاعی فعالیت مشترک داشته باشیم اظهار داشت: موفقیت در اقتصاد، فرهنگ، قدرت دفاعی و سایر مسائل به اراده، روحیه و نشاط بر می‌گردد، اگر ملتی اراده خود را حفظ کند و به آینده امیدوار باشد از مشکلات عبور خواهد کرد. در غیر این صورت اگر ۱۰۰ باور ۳۷۳ هم درست کنیم، به باور نمی‌رسیم.

وی تاکید کرد: باید به باور ایمان و اعتقاد برسیم، ملت ما در روزهای بسیار سخت به صحنه آمدند و ما در کنار هم موفق شدیم. امروز هم می‌توانیم موفق شویم.

روحانی خطاب به آمریکا بیان داشت: راهی که شما رفته‌ایم اشتباه است که به ضرر خودتان، دوستان‌تان، کشورهای منطقه و هم ملت ایران بود و هیچ سودی نداشت. فرض کنیم ما ۱۰۰۰ بشکه نفت کمتر صادر کنیم، چه به شما می‌رسد؟ جز اینکه کینه شما بیشتر در دل مردم منطقه و ایران می‌نشیند و راه آینده را سد می‌کنید؟

رئیس قوه مجریه خاطر نشان کرد: شما می‌خواهید نظام را عوض کرده و به ایران برگردید که این یک خیال واهی است که ۴۰ سال پیش تمام شد. چقدر شما عقب مانده‌اید و چرا واقعیت را درک نمی‌کنید؟ اگر می‌خواهید ثبات و امنیت در منطقه باشد و کمتر خرج کنید راهش منطق، ادب و کرامت و تواضع در برابر مردم ایران است. تحریم‌ها را بردارید و به حقوق ملت ایران احترام بگذارید. ما ملتی نیستیم که با تجاوز و زور و فشار تسلیم شویم. شما این را به خوبی می‌دانید.

روحانی ادامه داد: بدون ایران امنیت منطقه به وجود نمی‌آید. ایران قدرت بسیار بزرگ و تاثیرگذار منطقه و خلیج فارس بوده و آماده است برای ایجاد امنیت کامل در آبراهه‌ها همکاری کند.

وی خطاب در خاتمه به آمریکایی‌ها اظهار داشت: در صورتی که شما دست از تجاوز بردارید و دوستان خود را تشویق نکنید که رابطه‌ای صمیمانه با ایران نداشته باشند. ما با همسایگان برای همکاری، مذاکره و رفع سوء تفاهم‌ها آماده هستیم و معتقدیم همزیستی مسالمت آمیز به نفع همه خواهد بود. آبراهه‌های بین‌المللی باید برای همه کشورها امن باشد. ما برای همکاری و دوستی آماده هستیم همچنان که در برابر هر تجاوزی آماده هستیم.