وزیر نفت: اجازه نفوذ به اطلاعات نفتی را نخواهم داد
وزیر نفت: اجازه نفوذ به اطلاعات نفتی را نخواهم داد
وزیر نفت گفت: مسئولیت مبارزه با جاسوسان، جلوگیری از نیروهای نفوذی بر عهده دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی کشور است و من نیز با تمام توانم از اطلاعات نفتی در مجموعه نفت کشور محافظت خواهم کرد.

به گزارش عصرتبریز، بیژن زنگنه امروز در حاشیه چهارمین همایش مسئولیت اجتماعی صنعت نفت با اشاره به بیانیه وزارت اطلاعات درخصوص حضور نیروهای نفوذی در صنعت گفت: وزیر اطلاعات در این زمینه به طور کامل شفاف‌سازی کرده است و مسئولیت مبارزه با جاسوسان و جلوگیری از نیروهای نفوذی به عهده دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی کشور است.

وی با تاکید بر این مساله که دستگاه‌های اجرایی هیچ مسئولیتی در زمینه فعالیت ضدجاسوسی ندارند، تصریح کرد: صنعت نفت در خط مقدم حمله است و با توجه به اینکه آمریکا تمام تلاش خود را برای آسیب زدن به این صنعت می‌کند باید مراقبت و حفاظت از این صنعت به طور جدی وجود داشته باشد.

وزیر نفت تصریح کرد: تا آنجا که بتوانم از اطلاعات نفتی در مجموعه صنعت نفت محافظت خواهم کرد و در این زمینه تنها تعداد محدودی از اطلاعات نفتی باخبر هستند و شرایط اکنون به‌گونه‌ای است که نیروهای نظامی و صنعت نفت در دو بخش اقتصادی و عملیاتی در خط مقدم جنگ قرار گرفته‌اند.

به نقل از ایسنا، زنگنه با اشاره به برنامه‌های افزایش تولید نفت ایران پس از توافق احتمالی گفت: حتی سه روز هم طول نمی‌کشد که می‌توانیم تولید نفت کشور را به حداکثر برسانیم.

وی درخصوص وضعیت صادرات نفت ایران با توجه به افزایش سریع تولید نفت و گاز در آمریکا گفت: قطعا ما به صادرات نفت خود ادامه خواهیم داد.

وزیر نفت با بیان اینکه بیشترین تمرکز در این سال‌ها غرب کارون و عسلویه بوده و خدمات اجتماعی و عمرانی در مناطق دیگر مانند سرخس و کنگان اقداماتی انجام شده است، گفت: پتروشیمی صنعت پخته‌ای است چراکه محصولات پایین دستی تولید می‌کند و زنجیره دارد و می‌توانم بگویم که پتروشیمی تا سال ۱۴۰۰ دومین جهش بزرگ خود را نیز تجربه خواهد کرد.

زنگنه با بیان اینکه تولید پتروشیمی نسبت به سال ۹۲، دو برابر شده و رقم تولید از ۱۰۰ میلیون تن در سال عبور می‌کند، گفت: در تدارک جهش سوم پتروشیمی هستیم.

وی با تاکید به این مساله که امروزه صنایع پایین دست پتروشیمی سالانه شش میلیون دلار خوراک خریداری می‌کنند و هیچ صنعت دیگری نداریم که این میزان خوراک را به پایین دست خود بدهد، اظهار کرد: این خوراک‌ها تبدیل به محصولات نهایی می‌شوند. البته اکنون ظرفیت پایین دست پتروشیمی بسیار بالاتر است اما باید بازار برای فروش وجود داشته باشد.

زنگنه افزود: بخشی از این بازار صادراتی و بخشی داخلی است و با توجه به اینکه بازار داخلی به رشد اقتصادی نیاز دارد باید ایجاد ثروت امکان تقاضای بیشتر را فراهم کند.

وزیر نفت با بیان اینکه برای تحریک صادرات به بهبود روابط بین‌المللی نیاز داریم، افزود: آیین‌نامه پتروپالایشگاه‌ها در حال تدوین است و تا پایان ماه وضعیت ۳۶۰ هزار بشکه مشخص می‌شود.

وی همچنین در مراسم چهارمین همایش مسئولیت‌های اجتماعی در صنعت نفت گفت: طرح موضوع مسئولیت اجتماعی به فرهنگ‌سازی نیاز دارد و با توجه به اینکه مسئولیت اجتماعی در دنیا تخصصی شده و تنها یک کار اخلاقی نیست لذا باید به این موضوع توجه کرد که تداوم حیات و فعالیت اقتصادی شرکت‌ها به این مساله بستگی دارد و بدون مسئولیت‌های اجتماعی نمی‌توان کاری را از پیش برد.

زنگنه با تاکید بر این مساله که در راستای اجرای مسئولیت‌های اجتماعی یک نظام‌نامه ابلاغ شده که نحوه اجرا و نقش مشاوران این حوزه را مشخص کرده است، گفت: مردم در مناطق نفتی باید احساس کنند که با آنها مثل یک خانواده رفتار می‌شود که در این رابطه اولین مساله توجه به مباحث زیست‌محیطی است چراکه صنعت نفت صنعتی است که ریسک زیست‌محیطی بالایی دارد.

وی تصریح کرد: بنده به عنوان وزیر نفت طرحی که ارزان باشد اما به مباحث زیست محیطی توجه نکند قبول نخواهم کرد. در آن زمان که وارد وزارت نفت شدم طرحی بود که در آن مطرح شده بود هورالعظیم خشک شود تا نفت در محیطی خشک توسعه یابد اما من این را یک جنایت ضدبشری دانستم و اعلام کردم که نباید این اتفاق بیفتد.

وزیر نفت افزود: در حوزه مسائل اجتماعی و زیست محیطی باید سواد عمومی و تخصصی افزایش یابد و برای این منظور نیازمند ورود استارتاپ‌ها و مشارکت بیشتر مردم داریم.