خدادادی: منطقه ویژه اقتصادی در ملکان ایجاد می‌شود
خدادادی: منطقه ویژه اقتصادی در ملکان ایجاد می‌شود
نماینده مردم ملکان در مجلس شورای اسلامی گفت: ملکان تنها شهرستانی است که امکان ایجاد این منطقه ویژه اقتصادی در آن فراهم است چرا که ۶۰۰ هکتار برای ایجاد منطقه ویژه اقتصادی ملکان اختصاص یافته است.

به گزارش عصرتبریز، سلمان خدادادی با اشاره به ایحاد منطقه ویژه اقتصادی ملکان اظهار داشت: قانون اساسی ایران جزو مترقی‌ترین قوانین اساسی جهان است و این قانون برای مجلس شورای اسلامی نیز ظرفیت ایجاد کرده است.

وی افزود: در جهان هیچ قانون اساسی وجود ندارد که در آن مجلس به‌عنوان جایگاه دموکراسی یا مردم‌سالاری یا زبان گویای مردم این قدر دستشان باز باشد و در قانون اساسی ما دولت که لایحه ارائه می‌دهد مجلس می‌تواند در آن تغییراتی ایجاد کند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در ادامه ابراز کرد: کارهای توسعه و تشکیل چندین منطقه آزاد در دستور کار مجلس قرار گرفت و این موضوع به‌صورت لایحه از طرف دولت ارائه شد و خواست در مناطق آزاد تغییراتی ایجادکند و عده‌ای نیز گفتند که کنار مناطق آزاد، مناطق ویژه اقتصادی نیز تأسیس شود در راستای این لایحه، یک سری مناطق ویژه اقتصادی هم مطرح شد که در استان آذربایجان شرقی شهرستان‌های ورزقان، بناب و ملکان مقرر شد تا در این شهرستانها نیز این مناطق ویژه اقتصادی ایجاد شود.

خدادادی یادآور شد: البته ایجاد منطقه ویژه اقتصادی در شهرستان مراغه نیز مصوبه مجلس بود ولی این موضوع مسکوت ماند اما ملکان تنها شهرستانی است که امکان ایجاد این منطقه ویژه اقتصادی در آن فراهم است چرا که ۶۰۰ هکتار برای ایجاد منطقه ویژه اقتصادی ملکان اختصاص یافته است.

نماینده مردم ملکان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: از ۶۰۰ هکتار مذکور ۳۰۰ هکتار به‌صورت شهرک صنعتی شماره ۲ ملکان تبدیل خواهد شد و ۳۰۰ هکتار بقیه نیز توسعه خواهد یافت که با تشکیل این منطقه ویژه شمال آذربایجان غربی و جنوب آذربایجان شرقی درجهت ایجاد امکان برای توسعه و تولید برای سرمایه گذاران در زمینه‌های مختلف منطقه بی‌نظیری خواهد بود.

وی به مزیت‌های منطقه ویژه اقتصادی نیز اشاره کرد و گفت: ایجاد منطقه ویژه اقتصادی این امکان را برای سرمایه گذار ایجاد می‌کند تا نسبت به دیگر مکان‌ها بهره بیشتری داشته باشند به‌عنوان مثال معافیت، در منطقه ویژه اقتصادی ۱۳ معافیت وجود دارد ولی در مناطق شهرک‌های صنعتی این معافیت وجود ندارد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی راجع به دیگر مزیت‌های منطقه ویژه اقتصادی نیز گفت: تا زمانی که به بهره‌برداری برسد از عوارض معاف هستند در مالیات اثر داشته و از تسهیلات بانکی با درصد کم برخوردار هستند.

نماینده مردم ملکان در مجلس درباره دیگر مزیت‌های منطقه ویژه اقتصادی گفت: آماده بودن زیرساخت‌ها از دیگر مزیت‌های مناطق ویژه اقتصادی بوده و قبل از اینکه سرمایه گذار بیاید تمامی زیرساخت‌ها فراهم و از قبل آماده شده است و مناطق ویژه اقتصادی فرصتی برای توسعه استان بوده و یکی از اهداف نمایندگان مجلس استان بعد از منطقه آزاد ارس، منطقه ویژه اقتصادی سهلان است.