روش نوین در مهندسی نتایج؛ نیمکت سفارشی
روش نوین در مهندسی نتایج؛ نیمکت سفارشی
نیمکت سفارشی روشی نوین در مهندسی نتایج است که به تازگی در لیگ برتر فوتبال ایران رواج یافته است.

به گزارش عصرتبریز، مهندسی نتایج را می توان در ۵ هفته انتهایی فصل گذشته ریشه یابی کرد؛ جایی که نتایج عجیب کم رخ نداد. تراکتور یکی از تیم هایی بود که از این موضوع ضربه خورد و به عنوان مدعی اصلی قهرمانی از گرفتن سهمیه آسیایی بازماند. البته در سال های اخیر، تراکتور بارها از این موضوع ضربه خورده است؛ جمعه سیاه تبریز و اتفاقات باور نکردنی دیدار تراکتور و نفت که سوژه روز فوتبال ایران و حتی سایر کشورها شد نمونه ای دیگر از تاثیرات غیر فوتبالی در نتایج فوتبال را در فصل ۹۴-۹۳ به نمایش گذاشت.

با قدرتمندتر شدن حریفان و رقبای قهرمانی، مهندسان نتایج لیگ تنها با تکیه بر اشتباهات سهوی داوری که موضوعی بحث برانگیز است نمی توانند آنچه در برنامه دارند را در لیگ پیاده کنند. این باعث شده تا آنها به فکر راهکارهای نوینی باشند که با یک برنامه ریزی دقیق خیال خود را برای چند فصل پیاپی راحت کنند. نیمکت سفارشی و یا مدیریت نیمکت ها پدیده ای است که در این فصل تاثیرات خود را نشان خواهد داد و قدرت آن به حدی بالا خواهد بود که کل رده بندی لیگ از قهرمان و سهمیه آسیایی تا تیم های سقوط کننده را می تواند مشخص کند.

نیمکت سفارشی!

و اما موضوع چیست و مدیریت نیمکت ها چه پدیده مافیایی است که می تواند لیگ برتر را تحت تاثیر خود قرار دهد؟

همانطور که می دانید نیمکت های لیگ برتری چرخه بخصوصی دارد و اگر یک مربی ایرانی از چرخه آن خارج شود خیلی سخت می تواند دوباره به آن بازگردد. به طور مثال صمد مرفاوی، حمید درخشان، حمید استیلی، پرویز مظلومی، اکبر میثاقیان، فرهاد کاظمی، منصور ابراهیم زاده، محمد مایلی کهن و نمونه های زیاد دیگری که چندین سال در لیگ برتر فعالیت کرده اند و با یک فصل دوری دیگر نتوانسته اند به این چرخه بازگردند. در این میان اما مربیان خاصی نیز هستند که همیشه برای خود یک تیم اصلی و چند تیم رزرو را دارند و حتی چنین قدرتی را دارند که یک تیم مدعی برای خود داشته و نیمکت های چند تیم سایه و رزرو خود را نیز انتخاب کنند.

نیمکت سفارشی

به موضوع مهندسی نتایج برمی گردیم و اینکه اشتباهات سهوی داوری و یا اتفاقات نادر غیر فوتبالی در فوتبال دیگر قدرت کافی برای قهرمان کردن و یا بازداشتن یک تیم از قهرمانی را ندارند تا در این فصل با پدیده مهندسی نیمکت ها روبرو شویم. این پدیده نوین از فصل گذشته استارت زده شده است و در این فصل تاثیرات خود را نشان خواهد داد. روش کار نیز اینگونه است که مربیان خاص و یا مربی خاص که همیشه برای خود چند تیم رزرو دارد باب همکاری را با چند مربی معمولی در لیگ برتر آغاز کرده است و اجرای کار نیز خیلی ساده است؛ این مربیان معمولی در تیم های رزرو مربی خاص مشغول به کار می شوند و از چرخه مربیان لیگ خارج نمی شوند و در مقابل دین خود را به مربی خاص و در دیدار های خاص ادا می کنند!

مدیریت جدول از قهرمان تا تیم های سقوط کننده

حال شما در نظر بگیرید مربی خاص با سه مربی همکار در لیگ برتر حضور داشته باشند و این یعنی شش دیدار رودرو! یعنی ۱۸ امتیاز! یعنی یک سوم راه قهرمانی! دیدار های رودوروی چهار تیم از لیگ شانزده تیمی یعنی ۲۵ درصد دیدارهای لیگ برتر! متاسفانه با این حجم دیدارها و امتیازات می توان کل لیگ را تحت تاثیر قرار داد و از قهرمان لیگ گرفته تا تیم های سقوط کننده را مشخص کرد.

تنها دو هفته از لیگ برتر گذشته است و کسی به مهندسی نتایج فکر نمی کند. این در حالی است که  در هفته های پایانی لیگ برتر ستاد های ویژه حقیقت یاب و گروه های تخلف یابی آغاز بکار خواهند کرد و ادعا بر سالم بودن لیگ و قهرمانی خواهند داشت. ولی غافل از اینکه کار از کار گذشته است و مهندسی نتایج تنها در یک گلی که آفساید اعلام شد و یا کارت قرمزی که ستاره را از دو دیدار تیم اش محروم کرد نبوده است. و این همان نیمکت سفارشی است که در باره اش صحبت کردیم!