زمان ما را با خود برده است
زمان ما را با خود برده است
پروسه شهیدزدایی از معابر و خیابان های شهر، با واکنش به موقع مردم و جوانان متعهد تبریزی و نماینده ولی فقیه در استان ناکام مانده و شهردار تبریز دستور ساماندهی تابلوهای مزین به نام شهدا را داد.

عصرتبریز – جهانبخش احمدیان: “نگران حال من نباشید. آنچه دلم خواست نه آن می شود، هر چه خدا خواست همان می شود” جملاتی تکراری که در اکثر نامه های شهید والامقام « یونس صبح خیز » به خانواده خود به کرّات دیده می شود. در وصیتنامه اش از همه حلالیت طلبیده و آرزوی شهادت می کند. از حال خوشش در «تپه ۶۰» یعنی محل شهادتش می گوید. او دنیا را با تمام زیبایی های ظاهری اش به ما وا می گذارد و خود دل به دریای شهادت می زند.

اما ما، آنچنان سرگرم روزمره‌گی های زندگی شده ایم که گاهی فراموشمان می شود که روزگاری عزیز خانواده ای، جگر گوشه مادری، جان خود را در راه آرمان ها و باورهای دینی و انقلابی شان دادند تا امروز در امنیت کامل گذران عمر کنیم و بدتر از این فراموشی، به بهانه زیباسازی منظر شهری، نام « شهید» را از تابلوهای شهر برچینیم.

شاید فراموشی من نوعی به عنوان یک شهروند معمولی که دغدغه های اقتصادی و اجتماعی خود را دارد، طبیعی باشد، ولی آن سازمانی که پیوست فرهنگی در ردیف بودجه اش دارد، حق این فراموشی عمدی یا سهوی را ندارد.

چند وقت پیش با تغییر تابلوی سالن ورزشی شهید پورشریفی و حذف عنوان «شهید»، دوستان رسانه ای معترض این امر بودند که طبق معمول راه به جایی نبردند. هر چه نوشتند و داد زدند، گوش شنوایی پیدا نشد.

تا اینکه نوبت به تغییر تابلوهای خیابان ها و کوچه هایی رسید که مزیّن به نام شهیدان ۸ سال دفاع مقدس بودند، و این بار نیز نه تنها عنوان «شهید» ، بلکه در مواردی، نام کوچک شهید نیز از تابلوهای جدید حذف شده بودند.

فعالان رسانه ای استان این بار ترجیح دادند تا به صورت میدانی وارد عمل شده و قلم بر زمین نهاده و برچسب شهید در دست، کوچه به کوچه شهر را گشتند و هر کجا عنوان «شهید» را حذف شده دیدند، برچسبی جلوی نام آنها چسباندند.

فاطمه رضایی، عکاس و فعال رسانه ای در این خصوص به خبرنگار عصر می گوید: ماجرا از آنجا شروع شد که ما عکس و فیلم هایی از حذف عنوان شهید در کوچه های شهرهای تهران، کرج، مشهد و اصفهان را منتشر کردیم؛ پس از انتشار این تصاویر یکی از دوستانمان عکسی از کوچه شهید تبریزی در محله طالقانی را برایمان ارسال کرد که عنوان شهید از آن حذف شده بود.

او ادامه می دهد: با جمعی از فعالان فرهنگی و رسانه ای به منطقه مورد نظر رفتیم تا واقعیت ماجرا را جویا شویم؛ از ابتدای کوچه تا انتها از مغازه داران و همسایه ها پرس‌و‌جو کردیم.

به گفته این عکاس، ظاهرا ۴ ماه پیش شهرداری به درخواست خود ساکنین محله، به دلیل فرسوده شدن و از بین رفتن تابلوها اقدام به تعویض آنها می کند؛ وقتی پس از پرس‌و‌جو متوجه شدیم مادر شهید رضوانجو در قید حیاط است به منزلشان رفتیم تا واقعیت را از زبان خودش بشنویم و آن‌گونه که مادر شهید رضوانجو می گوید، وقتی موضوع حذف عنوان شهید را پیگیری کرده اند؛ هم بنیاد شهید و هم شهرداری پاسخ روشنی به آنها نداده است.

فاطمه رضایی ادامه می دهد: علاوه بر حذف عنوان شهید از کوچه شهید رضوانجو در طالقانی، از تابلوی کوی شهید یونس صبح خیز علاوه بر حذف عنوان شهید، نام کوچک شهید صبح خیز هم حذف شده بود؛ به همراه دوستان برچسب تهیه کردیم و به منزل شهید صبح خیز رفتیم و در حضور خودشان عنوان شهید را بر تابلو چسباندیم.

مادر شهید یونس صبح خیز که با دستان لرزان و بغض فروخورده اش هم کلام با خبرنگاران شده است، از تغییر تابلوی کوچه محل سکونتشان و حذف عنوان شهید و نام «یونس» از تابلوی جدید می گوید.

او می گوید: چند هفته قبل تابلوی قدیمی بنیاد شهید سر جای خود بود تا اینکه یک روز یکی از دخترانم به خانه آمد و گفت که تابلوی کوچه را تعویض کرده اند و عنوان شهید و نام برادرم یونس را نیز پاک کرده اند؛ با یکی از ادارات که نمی دانم شهرداری بود یا کدام اداره دیگر، تماس گرفت و در جواب گفتند “به ما ربطی ندارد و دست ما نیست ”

وقتی از همت جوانان رسانه ای برای بازگرداندن عنوان شهید و نام «یونس صبح خیز» به تابلوی کوچه، خبردار می شود، اشک شوقی می ریزد و آن بغض فرو خورده اش می ترکد. چه زیباست که دعای مادر شهید بدرقه راه جوانانی باشد که دغدغه آنها در جامعه امروزی حفظ یاد و خاطره شهدای ۸ سال دفاع مقدس مقدس باشد.

پروسه حذف نام شهید از تابلوهای کوچه ها و خیابان های شهر و حضور به موقع فعالان رسانه ای صدای امام جمعه تبریز را هم درآورد. حجه الاسلام آل هاشم در بخشی از خطبه های نماز جمعه این هفته، واکنش صریح و روشنی نسبت به این موضوع داشته و حجت را بر آمران و عاملان این کار تمام کردند.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی در بخشی از خطبه‌های نماز جمعه این هفته با تاکید بر اینکه جریان شهید‌زدایی باید در کشور ریشه کن شود گفت‌: چند سالی است عنوان شهید از ابتدای نام شهدا در خیابان‌ها، معابر و برخی بانک‌ها حذف می‌شود که نمازگزاران تبریز به کسانی که اقدام به این کار ناشایست کرده اند اعلام کنند نسبت به اصلاح آن اقدام کنند در غیر این صورت با خشم مردم آذربایجان مواجه خواهند شد.

شهردار تبریز پس از مشاهده حجم انتقادات صورت گرفته نسبت به حذف عنوان شهید از تابلوهای معابر شهری، طی دستوری خواستار تشکیل کمیته ای متشکل از نمایندگان اداره کل ارتباطات و امور بین الملل، سازمان بسیج شهرداری تبریز، بنیاد شهید و امور ایثارگران و معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تبریز شد؛ که ساماندهی ساماندهی تابلوهای معابر براساس اطلاعات شورای نامگذاری معابر و اماکن عمومی شهر تبریز را بر عهده بگیرند.

ایرج شهین باهر همچنین در جلسه هماهنگی آغاز فاز اجرایی طرح کوچه میزین افتخاری، با تاکید بر اینکه هر کس در جایگاهی که حضور دارد باید برای زنده نگه داشتن یاد و نام شهدا اقدام کند، می گوید: شهرداری به دلیل اینکه فضای شهری را در اختیار دارد بر خود وظیفه می داند در نامگذاری معابر و میادین از نام شهدا استفاده کند.

او ادامه می دهد: با زنده نگه داشتن نام و یاد شهدا می توانیم بسیاری از مشکلات حاصل از تهاجم فرهنگی را برطرف کنیم.

چه زیبا گفته است شهید اهل قلم، سید مرتضی آوینی که پندار ما این است که ما مانده ایم و شهدا رفته اند، اما حقیقت آن است که زمان ما را با خود برده است و شهدا مانده اند. هر روز در کوچه پس کوچه های این شهر قدم می زنیم و چشم بر تابلوهایی داریم که هر کدام تلنگری بر اهل زمانه است. تلنگری برای پاسداشت نام و یاد کسانی که جان در طبق اخلاص گذاشتند و لبیک گویان به جبهه های حق علی باطل شتافتند. آری زمان ما را با خود برده است و نمی دانیم که در این شهر شهدایمان مانا هستند.