سعادت لرزان، مردمان تیره‌روز، دوباره روی صحنه می‌رود
سعادت لرزان، مردمان تیره‌روز، دوباره روی صحنه می‌رود
نمایش «سعادت لرزان، مردمان تیره‌روز» نوشته علیرضا نادری، پس از ۵ سال، بار دیگر روی صحنه می‌رود.

به گزارش عصرتبریز، یعقوب صدیق جمالی، کارگردان این اثر شامگاه دیروز در نشست خبری این نمایش اظهار داشت: «سعادت لرزان، مردمان تیره‌روز» یک درام سیاسی – اجتماعی است که در سال ۹۳ یک بار تولید کردیم و در آن زمان به مدت ۴۰ شب و در دو نوبت در خانه تئاتر تبریز روی صحنه رفت.

او ادامه داد: اصحاب هنر با تمجید از اجرای این نمایش ما را تشویق کردند که دوباره آن را روی صحنه ببریم. سعی کردیم همه همکاران قبلی در اجرای جدید حضور داشته باشند اما علی‌رغم میل باطنی، خانم شادی امیری به دلیل حضور در یکی از جشنواره‌ها نتوانستند در این نمایش حضور داشته باشند. به همین دلیل از خانم کوثر صالحی استفاده کردیم.

کارگردان نمایش «سعادت لرزان، مردمان تیره‌روز» در رابطه با دغدغه خود برای بازتولید این نمایش گفت: برخلاف کشور ما، در همه جای دنیا گروه‌های نمایشی وجود دارد که شاید در طول عمر ۷۰ ساله خود ۱۰-۱۵ نمایش تولید می‌کند و به تناوب در طول سال یا ماه‌ها آن را اجرا می‌کند. اما در ایران نمایش را به صورت متوالی اجرا می‌کنیم و این نمایش هرقدر هم که پرمخاطب باشد، بعد از ۲۰-۳۰ روز پرونده‌اش بسته می‌شود.

صدیق جمالی در رابطه با بازتولید نمایش‌های خود گفت: سعی می‌کنم این جریان را در تبریز پیاده کنیم؛ یعنی می‌خواهیم نمایش‌های موفقی که در گذشته داشته‌ایم را دوباره روی صحنه ببریم؛ اما احتمالاً این موضوع یکی از آرزوهایی است که با خود به گور خواهم برد.

او با اشاره به قدرت نمایشنامه در خلق یک اثر هنری جذاب تأکید کرد: در بحث نمایش، نمایش‌نامه حرف اول و آخر را می‌زند؛ هرچند بازی، دکور، نور، گریم و … عواملی هستند که تأثیر زیادی در اجرای یک نمایش دارند اما بحث نمایش‌نامه تأثیر بیشتری دارد.

او ادامه داد: هر زمان که متن یک نمایش قدرتمند باشد، قطعاً مورد استقبال بیشتری قرار می‌گیرد و از سوی دیگر سلایق در تئاتر متفاوت است و برای همه آن‌ها احترام قائل هستیم اما انسان شرقی و ما ایرانی ها معمولاً قصه پسند هستیم.

نمایش «کوراوغلو» بعد از محرم و صفر روی صحنه می‌رود

کارگردان نمایش “سعادت لرزان، مردمان تیره‌روز” در رابطه با فعالیت‌های آتی خود گفت: نمایش “کوراوغلو” را در سال ۷۹-۸۰ اجرا کردیم و با اینکه علاقه‌ای به استفاده ز کلمه ترین ها ندارم اما این نمایش بعد از تولیدات آقای نهرین که در ژانر متفاوتی اجرا شده بود، ۶۵ بار در تئاتر شهر اجرا شد و تا آن زمان پرمخاطب‌ترین بود.
او افزود: این نمایش را مجدداً تولید می‌کنیم و بعد از ماه‌های محرم و صفر آن را به روی صحنه می‌بریم؛ بالغ بر ۷۰ نفر به عنوان بازیگر و سایر همکاران در این نمایش با ما همکاری دارند.

صدیق جمالی یادآور شد: نمایشی با نام “بند خانه” نیز توسط موسسه الف تولید می‌شود که به عنوان کارگردان در این نمایش حضور دارم؛ نمایش‌نامه این نمایش در جشنواره صلح الف برگزیده شده و بازیگران آن هم تربیت‌یافته کلاس‌های بازیگری این موسسه هستند.

او خاطرنشان ساخت: کاری مربوط به ستارخان را در تهران تولید می‌کنیم که چون هنوز قطعی نشده، نمی‌خواهم در این رابطه اطلاع‌رسانی کنم. البته مراقب هستیم که ستارخان را منفعل نشان ندهیم.

نمایش «سعادت لرزان، مردمان تیره‌روز» به کارگردانی یعقوب صدیق جمالی و تهیه کنندگی هادی زرگری‌پور و با بازی جمال ساقی‌نژاد، نیلوفر علیپور، حامد منافی، سعیده حامد،بیتا آزادی،کوثر صالحی و یوسف اکبرزاده ، از ۲۵ شهریورماه، همه روزه از ساعت ۱۹:۳۰ در تئاتر مستقل مؤسسه بین المللی الف واقع در مجتمع فرهنگی و هنری ۲۹ بهمن تبریز به روی صحنه می رود.