تأثیر آهن بر خواص ضد سرطان گوجه فرنگی
تأثیر آهن بر خواص ضد سرطان گوجه فرنگی
به گفته محققان دانشگاه اوهایو مصرف فراورده های گوجه فرنگی از جمله سس قرمز و سالسا در کنار برخی غذاهای خاص می تواند اثر ضد سرطان گوجه فرنگی را خنثی کند.

به گزارش عصرتبریز، گوجه فرنگی دارای ترکیباتی است که می تواند به حفظ سلامتی و کاهش ریسک پیشرفت سرطان کمک کند. اما همین ترکیبات در صورت مصرف با خوراکی های با میزان آهن بالا ممکن است خاصیت خود را از دست بدهند.

گوجه فرنگی ترکیبات متعددی دارد. یکی از آنها لیکوپن است که یک کاروتنوئید به حساب می آید. کاروتنوئیدها نوعی رنگدانه هستند که در جذب نور گیاهان نقش دارند. رنگ قرمز گوجه فرنگی هم به دلیل بیکوپن است. در تحقیقاتی که در گذشته انجام شده به مزایای بالقوه لیکوپن برای سلامتی اشاره شده؛ از جمله این که می تواند در کاهش کلسترول، فشار خون و ریسک ابتلا به سرطان مفید باشد.

به نقل از دیجیاتو، بر اساس یافته های محققان، میزان لیکوپن در خون افرادی که شِیک عصاره توت فرنگی را به همراه مکمل حاوی آهن مصرف کرده بودند به شدت پایین تر از سایرین بود. آهن قطعاً یکی از مکمل های اساسی است و به همین دلیل بسیاری از محصولات غذایی با این ماده غنی شده است. البته برخی از محصولات غنی نشده که با گوجه فرنگی مصرف می شوند نیز ممکن است حاوی مقادیر زیادی آهن باشند. از جمله این موارد می توان به سالاد اسفناج اشاره کرد. در گیاهان دیگر از جمله هویج قرمز، پاپایا و هندوانه هم لیکوپن یافت می شود ولی باید اشاره کرد قرمز بودن گیاهان الزاماً نشان دهنده وجود لیکوپن در آنها نیست.

بر اساس این تحقیق می توان گفت که اگر گوجه فرنگی را به دلیل مزایای لیکوپن مصرف می کنید باید در کنار آن خوراکی هایی را انتخاب کنید که آهن کمتری دارند.