نیویورکر: روحانی به تماس تلفنی ترامپ پاسخ نداد
نیویورکر: روحانی به تماس تلفنی ترامپ پاسخ نداد
رئیس جمهور فرانسه قصد داشته است تا با تلاش خود یک گفتگوی تلفنی را بین رئیس جمهور اسلامی ایران و رئیس جمهور آمریکا برقرار کند ولی روحانی حاضر به این گفتگو نشده است.

به گزارش عصرتبریز به نقل از نیویورکر، منابع آگاه اعلام کردند که امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه قصد داشته است تا با تلاش خود یک گفتگوی تلفنی را بین حسن روحانی رئیس جمهور اسلامی ایران و دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا برقرار کند ولی روحانی حاضر به این گفتگو نشده است.

یک دیپلمات فرانسوی گفت: چندین ماه است که ما در نیویورک کار و تلاش کرده‌ایم تا ایران را نسبت به پایبندی به تعهدات جدید ملزم کنیم و در مقابل تحریم‌های آمریکا نیز کاهش یابد. ما ساز و کارها و تنظیمات فنی را انجام دادیم تا یک گفتگوی تلفنی صورت گیرد. ولی این گفتگو اتفاق نیفتاد. روز بعد از این اتفاق بود که ترامپ مقام‌های رسمی ایرانی و خانواده‌های آنها را از ورود به آمریکا منع کرد.

نیویورکر در ادامه نوشت: عصر سه شنبه ۲۴ سپتامبر امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه برای دیدار با حسن روحانی رئیس جمهور ایران به هتل هیلتون میلینیوم در نیویورک رفت. این هتل تنها یکی از ۳ مکانی بود که رئیس جمهور ایران به خاطر تحریم‌های آمریکا اجازه داشت در آنها تردد کند. ماکرون سعی داشت تا یک گفتگوی ۳ جانبه را با روحانی و دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا تنظیم و برقرار کند.

تیمی از تکنسین‌ها و کارشناسان برای ایجاد یک خط تماس امن وارد هتل شدند تا این گفتگو در ساعت ۹ و ۳۰ دقیقه شب انجام شود.

همان روز ماکرون به همراه بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس از روحانی خواسته بودند تا با ترامپ صحبت کند.

ماکرون در این باره گفته بود: صادقانه بگویم، اگر روحانی خاک آمریکا را بدون دیدار با ترامپ ترک کند، این یک فرصت از دست رفته خواهد بود. چون او طی ماه‌های آینده نیز به آمریکا بازنخواهد گشت و ترامپ نیز به تهران نخواهد رفت. ولی روحانی فقط سرش را تکان داد و خندید.

نیویورکر در ادامه نوشت: ماموریت ماکرون دستیابی به یک توافق شفاهی بین روحانی و ترامپ بر سر یک طرح ۴ ماده‌ای برای تسریع روند دیپلماسی بود تا مانع از تشدید تنش‌ها در خاورمیانه شود. تنش‌ها در منطقه از زمان خروج ترامپ از توافق هسته‌ای و تشدید تحریم‌ها علیه ایران و حملات پهپادی اخیر به تاسیسات نفتی عربستان سعودی تشدید شده است.

ماکرون امیدوار بود که این گفتگوی تلفنی بتواند زمینه لازم برای نخستین دیدار بین روسای جمهور ایران و آمریکا را از زمان انقلاب اسلامی در سال ۱۹۷۹ میلادی فراهم کند.

نیویورکر به نقل از منابع آگاه نوشت: تلاش‌های ماکرون برای برقراری این تماس تلفنی به جایی نرسید. وی این تماس را برقرار کرد ولی روحانی حاضر به شرکت در این گفتگوی ۳ جانبه نشد.