سرانه‌ مطالعه در آذربایجان‌شرقی ۱۱ دقیقه است
سرانه‌ مطالعه در آذربایجان‌شرقی ۱۱ دقیقه است
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی گفت: در حال حاضر سرانه‌ مطالعه در استان حدود ۱۱ تا ۱۳ دقیقه است که این رقم حتی از سرانه کشوری نیز پایین‌تر است.

به گزارش عصرتبریز، محمد محمدپور در آستانه‌ برگزاری هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تبریز با اشاره به اهمیت برگزاری نمایشگاه کتاب در ارتقای سرانه‌ مطالعه در جامعه، هدف از برگزاری این رویداد فرهنگی را ارتقای سرانه مطالعه مردم بویژه نسل جوان و افزایش سهم کتاب در سبد خانواده‌ها عنوان کرد و اظهار داشت: در حال حاضر سرانه‌ مطالعه در استان حدود ۱۱ تا ۱۳ دقیقه است که این رقم حتی از سرانه کشوری نیز پایین تراست و این درحالی‌ است که در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه سرانه مطالعه به شکل قابل توجهی بالاست.

وی به علت‌های پایین بودن سرانه‌ مطالعه در کشور و استان اشاره کرد و گفت: عوامل متعددی می‌تواند در پایین بودن رغبت به مطالعه در استان دخیل باشد که از آن جمله می‌توان به خانواده به عنوان رکن و مهد تربیت فرد و زمینه‌ساز رغبت به مطالعه اشاره کرد.

وی افزود: فرهنگ کتابخوانی باید از همان دوران کودکی و توسط والدین به بچه ها آموزش داده شود و کودک خود را در فضایی آکنده از دانش و آگاهی و کتاب و کتابخوانی مشاهده کرده و روند رشد و تکامل خود را لابه لای کتابها طی کند. اما متاسفانه امروزه بخاطر اینکه خانواده‌ها با مشکلات و مسائل اقتصادی درگیر هستند از کتاب و کتابخوانی فاصله گرفته اند و این امر باعث شده کتاب جایگاه شایسته و مطلوبی در خانواده ها نداشته باشد.

وی افزود: عامل مهم دیگر که به افت مطالعه در جامعه منجر شده مدرک گرایی جامعه است؛ به نحوی که متاسفانه در دهه های گذشته مدرک گرایی جایگزین آگاهی بخشی و آگاهی افزایی شده و این امر باعث شده فرد چه در مدرسه و چه در دانشگاه صرفا برای اخذ مدرک مطالعه کند و به مطالعات عمومی اهمیتی ندهد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان از دیگر عوامل پایین بودن سرانه‌ مطالعه را تقدم نگرش اقتصادی در جامعه عنوان کرد و گفت: متاسفانه این نوع نگرش باعث شده تا کتاب در اولویت ‌های بعدی افراد چه در سطح مردم و چه مدیران قرار گیرد.

محمدپور تصریح کرد: متاسفانه گاه تولید کتاب در دانشگاه یا محل کار و … برای کسب رتبه و امتیاز اتفاق می‌افت و از این رو کتاب تولید شده اقناع کننده و مخاطب محور نیست و این خود در کاهش رغبت به مطالعه اثرگذار است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همچنین نوع ارائه‌ کتاب را در افزایش یا کاهش علاقه به مطالعه مهم ارزیابی کرد و گفت: ناشر باید بتواند کتاب را به شکلی منتشر کند که از نظر صفحه آرایی، حروف چینی، آرایه های داخلی کتاب، طراحی روی جلد و حتی قطع کتاب و … نظر خواننده را به کتاب جلب کند.

محمدپور برگزاری نمایشگاه کتاب را در تغییر نگرش و ذائقه‌ی مردم نسبت به کتاب و مطالعه مهم عنوان کرد.

گفتنی است هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تبریز ۲۹ مهر تا ۴ آبان در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تبریز برگزار خواهد شد.