ایرانی‌ها روزانه ۱۳ دقیقه مطالعه می‌کنند
ایرانی‌ها روزانه ۱۳ دقیقه مطالعه می‌کنند
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: میانگین مصرف اینترنت ۱۶۹ دقیقه و در برخی استان‌ها بالای ۲۰۰ دقیقه و میزان مطالعه در روز تنها ۱۳ دقیقه است.

به گزارش عصرتبریز، سیدعباس صالحی ظهر امروز در آیین گشایش هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تبریز که در سالن شمس تبریزی برگزار شد، اظهار کرد: برای بنده یک توفیقی است که به مناسبت یک اتفاق خوب در خدمت اساتید، اصحاب فرهنگ، ادب و هنر و اندیشه استان آذربایجان‌شرقی باشم.

وی با بیان اینکه استان آذربایجان‌شرقی از دیرباز با قلم و هنر ارتباط دارد، گفت: درخشش هزار ساله مقبره‌الشعراء و وجود دانشگاه ۷ هزار ساله ربع رشیدی، دریچه ورود به اندیشه جدید از جمله مصداق‌های درخشش این استان است.

کتاب و کتاب‌خوانی یک فضیلت نیست بلکه یک ضرورت است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: کتاب و کتاب‌خوانی یک فضیلت نیست بلکه یک ضرورت می‌باشد چراکه برای اینکه یک جامعه عالم داشته و یک شهروند خوب داشته باشیم تا آگاهی‌های لازم برای زندگی اجتماعی و انسان سالم بودن باشد، به این مقوله‌ها نیاز است.

وی ادامه داد: کتاب و کتابخوانی صرفا نه برای اینکه جامعه ما جامعه عالم باشد تا پیشرفت کند و نه تنها برای اینکه شهروند خوبی برای همزیستی بهتر داشته باشیم بلکه برای سلامت زیست به کتاب خواندن نیاز داریم.

صالحی متذکر شد: در فواید سلامت جامعه و زیست نیز به کتاب‌هایی احتیاج است تا به لایه‌های خود پی ببریم و تخلیه هیجان اتفاق افتد و تمرکز روح ایجاد شود.

وی افزود: اطلاعات پراکنده روح منسجم را گرفتار آسیب کرده است در حالی که خواندن کتاب به انسجام روح اثر می‌گذارد.

کتاب یک واجب فوری موکد است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ابراز کرد: سلسله کتاب برای کتاب درمانی مطرح است از این‌رو کتاب را تنها یک مستحب موکد ندانیم بلکه یک واجب فوری موکد است و هم برای فرد و جامعه اثر دارد.

وی با تاکید بر اینکه برای کتاب و کتاب‌خوانی در شرایط حاضر تهدیدهای مضاعفی داریم و از زاویه‌های مختلف کتابخوانی مورد تهدید است، گفت: زاویه نخست رقبای کتاب هستند زیرا جدی‌تر از گذشته شده‌اند.

صالحی اذعان داشت: وقتی میانگین مصرف اینترنت ۱۶۹ دقیقه و در برخی استان‌ها بالای ۲۰۰ دقیقه و مصرف تلویزیون ۷۲ دقیقه است حتما کتاب و کتابخوانی غریب خواهد بود.

مدرسه کتابخوانی را وسعت نداده و نمی‌دهد

وی توضیح داد: مدرسه کتابخوانی را وسعت نداده و نمی‌دهد و مدرسه فقط انبار کردن ذهن را یاد می‌دهد تا با حجم زیاد کتاب درسی و بدون اینکه فرصت مطالعه آزاد را به کودکان و نوجوانان دهد آنها را از کتابخوانی دور کرده و از کتاب دلزده می‌کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد:کتاب با فرزندان ما غریب هستند و متاسفانه نظام آموزش و پرورش نتوانسته تا بین کودکان و کتاب آشتی برقرار کند.

وی با اشاره بر اینکه خانواده‌ها خود کتاب نمی‌خوانند ولی کتاب خواندن فرزندانشان را ارزش می‌دانند، تصریح کرد: اگر فرزندان کتاب درسی را طوطی‌وار یاد گرفته و نمره بگیرند حتما فرزند خوبی هستند ولی اگر کتاب آزاد بخوانند آنها را کسانی تلقی می‌کنند که از راه به در شده‌اند.

صالحی ادامه داد: اگر میانگین مطالعه متمرکز ۱۳ دقیقه در روز است در مقابل مصرف ۱۶۹ دقیقه اینترنت و تلویزیون یک زنگ هشدار و خطر است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان داشت: با وجود تهدیدها فرصت‌هایی برای کتاب‌خوانی هم داریم زیرا انسان عاقل تهدید را دیده و هیچگاه تسلیم نمی‌شود.

تولید ۱٫۳ میلیون عنوان کتاب

وی یادآور شد: در۴۰ سال پیروزی انقلاب اسلامی ایران، کتاب خوب کم تولید نشده است به طوریکه یک میلیون و ۳۰۰ هزار کتاب تولید شده که حتی به چاپ چندم هم رسیده است.

صالحی اضافه کرد: ۸۰ درصد کتاب‌های تولیدی تالیفی است و در شاخه‌های مختلف هزاران کتاب در چاپ اول و دوم داشته‌ایم.

چاپ ۴۳ هزار عنوان کتاب در نیمه نخست امسال

وی متذکر شد: با توجه به اینکه امسال که شرایط خوبی از لحاظ کاغذ نداشتیم ولی در ۶ ماهه اول سال بیش از ۴۳ هزار عنوان کتاب چاپ شده که به نسبت سال پیش افزایش محدودی نیز داشته است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: جریان حیات نشر با نفس حرکت می‌کند در حالی که ما قبلا کتاب خوب و مناسب برای کودک و نوجوان نداشتیم ولی الان کتاب کیفی و خوب کم نیست که این یک فرصت است.

وی ابراز کرد: اگر در زمان گذشته به کودکان و جوان خود کتاب خوب نداشتیم ولی الان دستمان پُر است.

صالحی خاطرنشان کرد: فضای مجازی برای کتاب و کتاب‌خوانی یک فرصت هم است چراکه برای مثال اگر در گذشته در معرفی کتاب مشکل داشتیم همین فضای مجازی یک فرصت برای معرفی است و یا اگر در بازخوردگیری کتاب مشکل داشتیم الان فضای مجازی یک فرصت برای آن می‌باشد.

وی ادامه داد: قطعاً می‌توان ۱۶۹ دقیقه فضای مجازی را به نحو کتاب خوانی مصادره کرد چراکه آن مثل تلویزیون نیست که حق تبلیغ بگیرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی توضیح داد: الان دیگر سرمایه‌های اجتماعی که به سمت کتابخوانی می‌آید بیشتر شده است و اگر تا دهه دوم و سوم خیران مدرسه‌ساز داشتیم الان هم فضای مجازی برای کشاندن جامعه به حوزه کتاب و کتاب‌خوانی بسیار افزایش یافته است و نباید آن را دست کم گرفت.

وی ادامه داد: آمادگی وسیع برای سرمایه‌گذاری کتاب و کتاب‌خوانی، نیروی انسانی، پویش مالی، وقتی، زمانی و اعتباری از جمله فرصت‌هایی است که می‌تواند به جامعه حیات مجدد دهد.

صالحی ابراز کرد: در دیداری که با نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌شرقی داشتم، اشاره کرد که در هفته آینده و در هفته وقف در مناسبت‌های کتاب خوانی تبلیغ کرده و صحبت خواهد کرد.

وی  در خاتمه گفت: چطور در ضیافت عاشورایی هر کسی به اندازه‌ای از دارایی خود نذر می‌کند پس در کتابخوانی نیز می‌توان همین کار را انجام داد.