سالانه ۷۵۰ کیلوگرم زعفران در مرند تولید می‌شود
سالانه ۷۵۰ کیلوگرم زعفران در مرند تولید می‌شود
مرند - مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ویژه مرند، گفت: سالانه ۷۵۰ کیلوگرم زعفران در شهرستان مرند تولید می‌شود.

به گزارش عصرتبریز، منوچهر رحمانی ضمن بیان این مطلب، افزود: کشت زعفران، اشتغال زایی بالایی دارد چرا که بیشتر مراحل کاشت و داشت آن با دست و نیروی انسانی انجام می‌شود.

وی با اشاره به میزان کشت زعفران در این شهرستان بیان کرد: ۱۸۴ هکتار زعفران در شهرستان مرند کشت شده و به طور متوسط سالیانه ۷۵۰ کیلوگرم زعفران تولید و هفت میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان از محل فروش زعفران عاید شهرستان می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرند تاکید کرد: جشنواره زعفران شهرستان مرند با هدف افزایش انگیزه تولیدکنندگان، معرفی زعفران کاران برتر و انتقال تجربه ها و برگزاری کارگاه‌های آموزشی و از همه مهم تر معرفی زعفران مرند برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: در برخی استان‌ها از هر هکتار ۳۰ کیلوگرم زعفران برداشت می‌شود اما این مقدار در شهرستان مرند تنها هفت کیلوگرم است که می‌توان با برگزاری جشنواره و دوره‌های آموزشی و بازدیدهای علمی در جهت افزایش این میزان اقدام کرد.

رحمانی با بیان این‌که تاکنون چهار جشنواره استانی محصولات کشاورزی در مرند و بناب برگزار شده است، بیان کرد: پنجمین جشنواره زعفران مرند ۱۶ و ۱۷ آبان ماه امسال در تفرجگاه عون بن علی تبریز برگزار خواهد شد، چرا که هدف از برگزاری جشنواره این است که مصرف کنندگان با زعفران این منطقه آشنا شوند.

به گفته وی اگر بهترین زعفران را تولید کرده اما قادر به بازاریابی نباشیم، موفق نبوده‌ایم اما در صورت بازاریابی و فروش بهتر، این محصول در منطقه مرند توسعه پیدا خواهد کرد.

رحمانی با بیان این‌که بناب، پایتخت زعفران شمالغرب کشور است، گفت: تلاش می‌کنیم سال آینده جشنواره زعفران بناب مرند را در تهران برگزار کنیم تا بلکه از این طریق، بتوانیم برند این محصول را ملی و جهانی کنیم.

وی تاکید کرد: باید به دنبال استفاده از تکنولوژی های روز برای توسعه کشت زعفران باشیم، امروز برخی از کشورها با توسعت کشت این محصول، سهم برداشت خود از آن را افزایش داده‌اند.

بر اساس گزارش روابط عمومی جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی، در کل استان آذربایجان شرقی، ۳۰۰ هکتار زمین، زعفران کشت می‌شود که از این مقدار، ۱۸۴ هکتار مربوط به شهرستان مرند است.