تبریز در مجامع جهانی حرف‌های زیادی برای گفتن دارد
تبریز در مجامع جهانی حرف‌های زیادی برای گفتن دارد
شهردار تبریز با تاکید بر لزوم معرفی بیشتر تبریز در جامعه جهانی گفت: تبریز می تواند در مجامع جهانی حرف های زیادی برای گفتن داشته باشد.

به گزارش عصرتبریز، ایرج شهین باهر دیشب در مراسم تجلیل از دست اندرکاران همایش بین المللی اوراسیا با بیان این مطلب، گفت: شاخص های زیادی در شهر تبریز وجود دارد که می تواند در دنیا طرح موضوع کند و در مجامع جهانی مطرح شود.

او با اشاره به اجرای موفق همایش بین الملی اوراسیا در تبریز، اظهار کرد: کسانی که در این همایش دست اندرکار بودند، دلشان برای تبریز می تپد و با علاقه و جان و دل برای شهر کار کردند که این کارشان قابل تقدیر است.

شهردار تبریز با بیان اینکه بخش مهم کار، حسن نیت و کار کردن برای تبریز است، گفت: ما برای تبریز و برای شهروندان کار می کنیم و نمی گوئیم که کار به نام چه کسی ثبت شود. مهم، اجرای خوب و حسن انجام کار است.

او درباره توجه شهرداری تبریز به پروژه های تاریخی، افزود: برای پروژه دو کمال که جزو بافت تاریخی است، بودجه اختصاص داده ایم و برای پروژه مقبره الشعرا نیز هزینه کلانی گذاشته ایم و البته حرف هم شنیده ایم. این در حالی است که شهرداری هیچ وظیفه ای در قبال این پروژه ها ندارد. با این حال از نظر ما، رضایتمندی مردم مهم است و ما برای مردم کار می کنیم و تلاش می کنیم تا برای شهر قدم های خوبی برداریم.

ایرج شهین باهر حضور و فعالیت جوانان را در برگزاری موفق همایش اوراسیا مهم و قابل تقدیر دانست و گفت: این همایش شاید نواقصی داشت اما در حد بسیار خوبی برگزار شد و جای تقدیر دارد. در خروجی چنین همایش هایی باید بحث آسیب شناسی نیز جدی گرفته شود و نقاط ضعف بررسی و رفع شده و اثرات آن در جامعه دیده شود.

او با تاکید بر لزوم معرفی هرچه بهتر و بیشتر تبریز در جامعه جهانی، یادآور شد: در جریان رویداد تبریز ۲۰۱۸، شهرداری اقدامات مهمی در معرفی تبریز انجام داد و حداقل در مراکز استان ها این معرفی بسیار خوب بود. به طوریکه در نتیجه آن، ۷۰ درصد به مسافران و گردشگران تبریز اضافه شد و میزان مراجعه مسافران به هتل های شهر نیز در عرض دو سال افزایش بیش از ۱۰۰ درصدی داشت.

شهردار تبریز ادامه داد: پخش گزارشی از شهر تبریز در شبکه بین المللی العالم و همچنین ساخت سریال بی قراری توسط شهرداری تبریز، در معرفی شهرمان تاثیر بسیار زیادی دارد و شاید خروجی بهتر آن یک سال بعد مشخص شود.

او با اشاره به ضرورت ایجاد تکنولوژی جداگرهای لرزه ای در ساخت سازه های شهری تبریز، عنوان کرد: چند سالی است که پیگیر این هستم تا جداگرهای لرزه ای را برای اولین بار در ایران، در تبریز اجرایی و قانونمند کنیم. ما می دانیم که تبریز یک شهر زلزله خیز است و بیش از ۱۰ بار زلزله های بالای هفت ریشتر در تبریز اتفاق افتاده است. موضوع جداگرهای لرزه ای ۲۵ سال است که در دنیا یک امر الزامی در ساخت سازه ها است و برای مثال در کشور ژاپن چند سالی است که اجرا می شود.

شهردار تبریز ادامه داد: مردم این کشورها خروجی این تکنولوژی را هنگام زلزله دیده اند و خسارت چندانی متوجه آنها نشده است و لازم است تا این تکنولوژی در تبریز نیز اجرایی شود. اجرای تکنولوژی جداگرهای لرزه ای از نظر ریالی و اقتصادی نیز به نفع شهروندان است و هزینه های ساخت و ساز را کاهش می دهد. این موضوع، از جمله مباحثی است که باید به آنها پرداخت و مهم تلقی کرد.

او در عین حال حمایت اعضای شورای اسلامی شهر تبریز در مطرح کردن چنین مباحثی را خواستار شد و افزود: افراد تنگ نظر و کوته فکر، اجرای چنین اقداماتی را ریخت و پاش می دانند اما از اعضای محترم شورای اسلامی شهر انتظار داریم تا از چنین موضوعاتی حمایت کنند. اعضای شورا، نمایندگان مردم شهر هستند و دستگاه های متولی در خصوص عملکرد خود باید به این نمایندگان مردم پاسخگو باشند.

ایرج شهین باهر با بیان اینکه مردم باید متوجه مسئولیت های هر نهاد و دستگاهی باشند، گفت: شاید بخشی از مردم متوجه نباشند که چه کاری، وظیفه کدام دستگاه است اما اعضای شورای شهر کاملا به این موضوع واقف هستند و باید با برگزاری جلسات فوق العاده، از مدیران شهری گزارش بخواهند و آنها را به چالش بکشند. در حالی که مدیریت واحد شهری وجود ندارد، نباید همه کارها در تمام حوزه ها به شهرداری ختم شود.

او با گفتن این جمله که “جای تبریز در مجامع جهانی خالی است”، تاکید کرد: تبریز می تواند در مجامع جهانی حرف های زیادی برای گفتن داشته باشد اما با وجود این پتانسیل بالا، جای شهر ما در چنین موقعیت هایی خالی است.

شهردار تبریز دریافت جایزه جهانی “خشت طلایی” را ناشی از توان علمی بالای متخصصان تبریزی دانست و گفت: در این مسابقه، طرح هایی از ۵۰۰ شهر، شامل ۳۰۰ شهر خارجی و ۲۰۰ شهر داخلی شرکت داده شده بودند که طرح ارائه شده از طرف معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تبریز با عنوان “حیات مدنی در حیاط شهری” حائز دریافت جایزه جهانی شد.

او ادامه داد: این جایزه جهانی نشان می دهد که تبریز در حوزه های مختلفی حرف های زیادی برای گفتن دارد و من اعتقاد دارم که ما در هر پنج محور جایزه جهانی خشت طلایی می توانستیم برنده باشیم.