روحانی: همچنان با دنیا در حال مذاکره هستیم
روحانی: همچنان با دنیا در حال مذاکره هستیم
رئیس‌جمهور ، گفت: همچنان با دنیا در حال مذاکره هستیم و پیشنهاداتی از سوی آنها ارایه شده که هنوز آنها را نپذیرفته‌ام.

به گزارش عصرتبریز، حسن روحانی صبح سه شنبه در جلسه شورای اداری با تبریک میلاد با سعادت پیامبر عظیم الشان اسلام (ص) اظهار کرد: حضرت محمد (ص) و قرآنش به حق بود؛ نکته مهم این است که براساس امیدی و توانمندی که قرآن از لحاظ معنوی و روحی به ما می دهد می گوید که باطل ماندنی نیست. ممکن است چند صباحی سر و صدایی بکند اما ماندنی نیست و آنچه در این تاریخ می ماند حق است.

وی ادامه داد: همه آرزوی ما این است که در مسیر حق حرکت کنیم امیدواریم در این هفته وحدت، هم دلی و اتحاد بتوانیم از فضای معنوی این هفته و این ماه استفاده کنیم.

وی با اشاره به اینکه همه مسلمانان جهان، مردم عزیز ایران و استان کرمان، مسئولان، اندیشمندان و… باید از این فضا برای خدمت به خلق استفاده کنند، افزود: اگر حاصل عمر ما خدمت به مردم یا هدایت یک انسان باشد برای ما بس است؛ بسیار مهم است که از این فضا درست استفاده کنیم.

رئیس جمهور ادامه داد: ناامید کردن مردم، تخریب و آبروی یک نفر را بردن بسیار آسان است اما چه کسی می تواند این آبرو را برگرداند؟ این آبرویی که رسانه ای، فردی و تریبونی از یک فرد یا یک جمع می برد را چگونه می توان برگرداند؟

وی گفت: اینکه در میان مردم تزلزل فکر و تشویش اذهان ایجاد کرده و مردم را نسبت به آینده نگران کنیم و بگوییم راهی که شما مردم انتخاب کرده اید درست نبوده و راهی که من می گویم درست است به معنای استکبار است و از این استکباری بالاتر نداریم.

روحانی ادامه داد: استکبار این است که یک جمع، گروه یا فرد به یک ملت رشید بگوید همه شما اشتباه می کنید و حرف درست را جمع کوچک ما می زند؛ کار ابلیس هم همین بود و در برابر حق سر فرود نیاورد و گفت که من بهتر هستم. تمام این مسیری که قرآن برای ما ترسیم می کند این است که در برابر حق سر فرود بیاوریم؛ اسلام، انقلاب اسلامی، عزت مردم ایران، احقاق حقوق مردم، ایستادگی در برابر فشار بیگانگان حق است اما وحدت، نشاط مردم، دروغ نگفتن هم حق بوده و تهمت نزدن لازم است.

وی گفت: بایید همه در این هفته وحدت و شادی همه دست به دست هم دهیم؛ می دانید که در یک شرایط عادی و ساده در کشور نیستیم؛ بلکه شرایطمان سخت و پیچیده است. از آغاز انقلاب تا امروز سخت ترین سال ها مربوط به این روزها و ماه های اخیر بوده است.

روحانی عنوان کرد: از ابتدای انقلاب تاکنون چه زمانی بوده که برای فروش نفت و حرکت یک کشتی نفت کش از بندرهای ایران به دنیا اینهمه به مشکل پیدا کنیم؟ یک بار در جنگ تحمیلی علیه ایران در سال ۶۴ دو هفته نفت ما قطع شد که دلیلش بمباران شدید در خارک بود و برای اولین بار در تاریخ انقلاب نفت قطع شد و دیگر تا اخر جنگ هم تکرار نشد.

رئیس جمهور با گرامیداشت یاد و خاطره مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی که در آن زمان فرمانده جنگ بود، افزود: آن حادثه باعث شد مسئولان عالی کشور تصمیم گرفتند ستاد پدافند کل کشور را تشکیل دهند تا دیگر چنین حوادثی دیگر تکرار نشود. این تشکیلات در آبان ۶۴ به وجود آمد و در سایه تلاش همه رزمندگان آن حادثه تکرار نشد.

قفل کردن درها هنر نیست

وی ادامه داد: کسی که خیلی به مسائل بودجه و اقتصاد کشور آشنا نیست ممکن است بگوید «نفت را در این زمان نفروشید؛ می توان در همه این منابع و مخازن را قفل و بعدها استفاده کرد» این حرف درست نیست؛ منابع بزرگ خداوند برای استفاده است در بستن و قفل کردن که هنر نیست؛ بلکه در باز کردن هنر است.

روحانی گفت: در سال ۹۰ و ۹۱ تحریم باعث کاهش فروش نفت شد اما بعد از برجام نفت آزاد شد و فروش ما از یک میلیون بشکه به دو میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه رسید. تحریم برداشته شد اما همه چاه ها بسته بود و باید چاه ها را باز و تعمیر می کردیم؛ ۸۰۰ میلیون دلار خرج کردیم تا چاه ها را دوباره به خط بیاوریم. در اواخر سال ۹۴ و ۹۵ بالاترین فروش نفت را داشتیم و سال ۹۵ بالاترین رشد اقتصادی ایران در سطح جهان بود.

وی با اشاره به اینکه وقتی نفت استخراج نشود دوباره به خط آوردن چاه های نفت دردسر دارد و مشکلاتی ایجاد می شود، افزود: وقتی با مشکلات فروش نفت مواجه می شویم چگونه باید کشور را اداره کنیم؟ بودجه سالیانه ما حدود ۴۵۰ هزار میلیارد تومان است و به این میزان پول در خزانه برای خدمات دولت به مردم نیاز داریم.

رئیس جمهور گفت: در چنین شرایطی دو نیاز داریم، اول به ریال برای اداره کشور نیاز داریم؛ این ۴۵۰ هزار میلیارد تومان از کجا باید به دست بیاید؟ بدون پول نمی توان کاری انجام داد به منبع و پول نیاز است.

وی با اشاره به اهمیت پرداخت مالیات گفت: ان شالله همه مردم در این زمینه کمک کنند؛ دادن مالیات امری واجب و شرعی است. زمانی مقام معظم رهبری به من فرمودند «همه باید تاکید کنند که دادن مالیات واجب شرعی است». پرداخت مالیات قانون بوده و اجرای آن وظیفه است اما بالاترین مالیاتی که پیش بینی می کنیم می توانیم سال آینده بگیریم ۱۵۰ هزار میلیارد تومان است.

روحانی عنوان کرد: از آن ۴۵۰ هزار تومان بودجه سالیانه ۱۵۰ هزار تومان را مالیات تامین می کند مابقی آن چه می شود؟ گمرکات ما کلا حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان است و یکسری درآمدهای متفرقه دیگر داریم اما درآمد اصلی که کشور را اداره می کند پول نفت است. ما اگر امروز در شرایط عادی بودیم در سال به طور متوسط ۶۰ میلیارد دلار نفت می فروختیم که با دلار ۱۰ هزار تومانی ۶۰۰ هزار میلیارد تومان می شود و دو برابر کسری که در بودجه داشتیم تامین می شود. اینکه پول نفت را کجا مصرف کنیم بحث دوم است و سر جای خودش درست است.

۳۰ درصد درآمد کشور از طریق مالیات و عوارض گمرکی است

وی ادامه داد: اداره کشور نیاز به ریال دارد و ما باید این ریال را تامین کنیم؛ البته ۳۰ درصد درآمد لازم کشور از طریق مالیات و عوارض گمرکی است در حالیکه در دنیا ۷۲ تا ۸۰ درصد و در برخی کشورها مثل ترکیه ۱۰۰ درصد درآمد کشور از مالیات است.

روحانی تصریح کرد: مردم باید همکاری کنند و پرداخت مالیات را وظیفه خودشان بدانند؛ باید توجه داشت با پرداخت مالیات امنیت، آموزش، بهداشت، محیط زیست، انرژی و سایر خدمات را دریافت می کنیم و آن پول به خود مردم برگشت داده می شود و هر چه در این زمینه کم کاری شود همگان ضرر می کنند.

رئیس جمهور گفت: از طرف دیگر در صورت وجود ریال به اندازه کافی، نیاز به ارز خارجی هم داریم؛ یکسری واردات با ارز خارجی امکان پذیر است. در سال حدود ۵۰ تا ۶۰ میلیارد نیاز کشور به ارز خارجی است؛ باید توجه داشت که یکسری از واردات بر دوش دولت است از جمله کالاهای اساسی، داروها و تجهیزات پزشکی و… که حدود ۲۰ میلیارد دلار را در سال شامل می شود.

وی گفت: ۱۵ میلیارد دلاری که در سال برای کالاهای اساسی و پزشکی مصرف می شود با ارز چهار و ۲۰۰ است یعنی ما داریم سوبسید می دهیم و اگر غیر از این نرخ باشد دارو و خدمات پزشکی و کالاهای پرمصرف مردم گران می شود.

روحانی گفت: برخی از اقتصاددانان و نماینده های مجلس از سال گذشته به ما می گفتند که ارز چهار هزار و ۲۰۰ را کنار بگذارید و ارز یک نرخی باشد. این گفته یک نکات مثبتی دارد چرا که وقتی ارز دو نرخی است یک فساد و سواستفاده ای رخ می دهد که گاهی متوجه می شویم و برخورد می کنیم و گاهی هم ممکن است نتوانیم مدارک لازم را برای آن فرد تهیه کنیم.

خروج تدریجی برخی کالاها از دایره ارز ۴۲۰۰ تومانی

رئیس جمهور تصریح کرد: با بررسی های انجام شده مشاهده کردیم در صورت برگشت به نرخ آزاد اجناس ضروری مردم در بازار دو برابر می شود و آن پولی که بعدا می خواهیم به مردم تحت عنوان یارانه یا هر چیز دیگری برگردانیم نمی تواند تامین کننده باشد. ممکن است یک زمانی نیاز به تغییر این تصمیم باشد و الان هم خروج تدریجی برخی کالاها را مدنظر داریم.

وی اظهار کرد: اداره کشور نیازمندی هایی دارد اما وقتی دشمن برای ما مشکلات ایجاد می کند حرکت ما کند می شود چرا که ما امکانات مالی لازم را در اختیار نداریم. اداره کشور در سخت ترین شرایط است اما ما متزلزل و نگران نیستیم؛ بنده اصلا نگرانی ندارم هر چه فشار به دولت بیشتر شود به معنای این است که خداوند ما را دوست داشته و سنگین ترین بار را بر دوش ما گذاشته است.

روحانی بیان کرد: برخی ها هم انتقاد ناروا کرده و حرف های توهین آمیز می زنند و وقتی در دولت وزرا ناراحت می شوند خطاب به آنها می گویم که این ها را برای آخرت بگذارید. آن فرد تهمت زننده یک گناه بزرگ برای خودش خریده و خداوند در آخرت جبران می کند. هدف ما برای خداست و نباید از این قبیل مسائل ترسی داشته باشیم و اگر هم برای خدا کار نمی کنیم آمدن ما از ابتدا اشتباه بوده است.

رئیس جمهور گفت: ما این بار سنگین را بر دوش گرفته ایم و به امید حق و اتکا به خدواند هیچ گونه تزلزلی نداریم؛ تمام پیش بینی های اقتصاددانان کشور برای سال ۹۸ منفی بود و ابراز نگرانی می کردند؛ در صورتی که چنین نیست اقتصاد علمی پیچیده است و اینکه مقداری از اقتصاد بدانیم برای قضاوت کافی نیست. عوامل بسیاری در این زمینه دخیل است و کسی که سیاست بین الملل و روابط قدرت در داخل ایران را نداند و روحیه مردم را نشناسد نمی تواند در این زمینه محاسبه دقیقی داشته باشد.

ایجاد ۸۰۰ هزار شغل خالص طی سال جاری

وی تصریح کرد: از اردیبهشت امسال نشانه های نصرت و پیروزی را مشاهده کردیم و ماه به ماه تورم ماهانه مقداری کاهش پیدا کرد و رشد اقتصادی به سمت بالا رفت و اشتغال رقم بسیار خوبی شد و دنیا متعجب شد که در یک سال اخیر علیرغم همه فشارها و مشکلات بیش از ۸۰۰ هزار شغل خالص درست کردیم.

روحانی با اشاره به اینکه البته باید توجه داشت که مردم در رنج و فشار هستند، افزود: عده ای از اوایل سال ۹۷ به ما می گفتند شما هیچ راهی جز کوپنی کردن اجناس ندارید و برخی بر کوپنی کردن سیستم کشور اصرار داشتند؛ اما من سیاست دیگری مدنظرم بود و گفتیم ما باید تلاش کنیم جنس به اندازه لازم در بازار وجود داشته باشد و مردم احساس ثبات کنند و احساس کنند روند کشور امیدبخش و عادی است.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه در حال حاضر اصل اجناس در بازار برای مردم وجود دارد، گفت: به طور مداوم ذخایر استراتژیک کشور را مراقبت می کنیم که تا یک سال آینده بازار ما مشکل نداشته باشد.

حقوق کارمندان و کارگران افزایش می یابد

وی گفت: به دلیل فشارها و مشکلات قدرت خرید مردم در سال های ۹۷ و ۹۸ پایین آمده است و پول نفت کمی در دست ماست و این باعث فشار آمدن به مردم می شود. کاری که ما می توانستیم انجام دهیم این بود که در بودجه سال گذشته حدود ۲۰ درصد به حقوق کارمندان حقوق بگیر ثابت اضافه کردیم که در مورد کارگران حدود ۳۰ درصد بود. این اقدام برای قابل تحمل شدن شرایط برای مردم بود تا احساس راحتی کنند و بار روی دوش آنها کم شود.

روحانی ادامه داد: امسال هم برای حقوق بگیران ثابت ناچاریم افزایش حقوق داشته باشیم و این کار را انجام می دهیم و در خصوص میزان این افزایش در حال بحث هستیم اما حتما حقوق را افزایش خواهیم داد.

وی تصریح کرد: کار بعدی در این خصوص این است که یک بسته حمایتی در اختیار خانواده هایی می گذاریم که یک مقدار فشار بیشتری را تحمل می کنند. این کار یکی از مشکلات دولت است چرا که طبقه بندی در زمینه وضعیت اقتصادی خانواده ها نداریم. می توانیم این اطلاعات را کسب کنیم اما باید در همه زندگی مردم سرک بکشیم من از اول دولت یازدهم تاکنون در این خصوص مقاومت کردم چرا که سرک کشیدن در زندگی خصوصی و اقتصادی مردم منافع و مضراتی دارد و تاکنون زیر بار این کار نرفته ایم. اما اگر دولت همچین تصمیمی بگیرد می توانیم دقیقا خانواده های نیازمند را مشخص کنیم.

رئیس جمهور بیان کرد: طبق محاسبات اولیه ای که داریم حدود ۲۵ میلیون خانوار در کشور داریم که ممکن است دچار خطا هم باشد؛ از این میزان مطمئنیم وضع زندگی هفت میلیون خانوار خوب است، ۱۸ میلیون خانوار هم شرایط زندگی سختی دارند. تصمیم بر این داریم که ماهانه غیر از بحث پرداخت یارانه، یک بسته حمایتی در اختیار مردم قرار دهیم تا بتوانند ماهانه کالاهای مورد نیاز خود را خریداری کنند.

روحانی عنوان کرد: ایستادگی در برابر استکبار، بدعهدی آمریکا حرفی درست و حق است و اینکه ما نمی توانیم زندگی مردم را به دنیای بیرون وصل کنیم هم حرفی درست است ما باید بر مبنای توانمندی ها و امکانات خودمان کشور را اداره کنیم و ضروریات زندگی مردم را در نظر بگیریم. دارو باید در دسترس مردم باشد و همیشه باید منابع و ذخایر ما تامین باشد.

وی گفت: در طول این دولت هیچ زمانی مشکل در زمینه گندم نداشتیم و همیشه گندم برای حداقل ۹ ماه در ذخایر ما موجود بود پس ما باید از یک طرف به مردم اطمینان بدهیم و زندگی آنها تامین شود و بر عهده دولت است. کار دیگری که باید انجام شود اقتصاد عمومی جامعه است که وضع آن به طور نسبی خوب است دلیل آن این است که در همه زمینه ها پیشرفت داریم. ظرف شش ماه امسال فروش مس نسبت به پارسال ۱۵ درصد افزایش یافته است.

روحانی بیان کرد: اینکه در عرض ۴۸ ساعت ۱۴ هزار میلیارد تومان پروژه در استان کرمان افتتاح شد به معنای این است که وضع اقتصاد عمومی خوب و قابل قبول است و وابسته به کمک همگان است. صادرات باید بالا رود، واردات را در زمینه کالاهای غیرضروری کم کنیم و بتوانیم بازار هدف را اشغال کنیم و روابط تجاری را با دنیا گسترش دهیم.

وی در خصوص بسته بندی کالاها گفت: در زمینه محصول خرما وقتی بسته بندی خوبی داشته باشد و براساس فرهنگ بازار هدف رفتار کنیم دارای ارزش افزوده می شود. وقتی خرمای ما در کشور دیگر بسته بندی می شود سود چند برابر نصیب آن کشور می شود و این نقص ماست.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه بازار را باید با امانت نگه داریم، گفت: پیامبر اکرم (ص) فرمودند «من مبعوث شدم برای اینکه اخلاق شما را کامل کنم» و باید اخلاق را در بازار هم رعایت کنیم. اگر اعتمادی به یک برند شکسته شود تمام سرمایه اش از بین می رود. ما در صادرات باید تلاش کنیم بهترین محصول، بسته بندی، سالم ترین و با اخلاق ترین کار را ارائه کنیم.

وی تصریح کرد: باید به گونه ای صادرات را انجام دهیم که وقتی نام «ایران» روی محصولی قرار می گیرد به بازار هدف به آن اعتماد ۱۰۰ درصد داشته باشد. خیلی مهم است که در زندگیمان اخلاق را رعایت کنیم؛ البته در کشور ما می گویند لبخند زدن هم ایراد دارد و فلانی لبخند می زند؛ خداوند می فرماید افرادی که در بهشت هستند همه لبخند به لب دارند. برخی فکر می کنند با اخم، انسانی قاطع و انقلابی می شویم و اگر لبخند بزنیم لیبرال و سازش کار می شویم.

نباید در زندگی مردم تجسس کنیم

روحانی بیان کرد: باید از اخلاق پیامبر به عنوان بالاترین سرمایه استفاده کنیم، معادن و منابع سرمایه های بعدی ماست و سرمایه اصلی ما اسلام، فرهنگ اسلام و قرآن و اهل بیت (ع) است چرا که به ما آموخته اند که چگونه در شرایط مختلف رفتار کنیم.

رئیس جمهور گفت: چرا در زندگی مردم تجسس می کنیم؟ اخلاقی که پیامبر به ما یاد داده است مهم است و در روایات آمده است که باید از خدا یاد بگیریم چرا که خداوند سر شما را مکتوم می دارد و نمی گذارد دیگران بفهمند. در حالیکه الان یکی از افتخارات افشاگری است اگر کسی جرمی و جنایت و تعدی کرده است باید طبق قانون و مقررات عمل شود. البته همه جا قانون کار نمی کند و یک محدوده خاص دارد و آن چیزی که همه جا کار می کند اخلاق است.

وی با اشاره به اینکه قانون محدودیت دارد، افزود: اخلاق باید حاکم باشد و مهم تر قانون است در این جامعه اگر توانستیم اخلاق پیامبر را حاکم کنیم جنس خوب و با کیفیت تولید می کنیم و به مردم راست می گویم و برکت از خدا می خواهیم نه از گرانی جنس.

رئیس جمهور گفت: مردم عزیز و شریف کرمان و ایران راه و مسیری که دولت و نظام انتخاب کرده است درست است؛ حق با شماست که سختی های زیادی دارید اما این شرایطی بود که دشمنان ایجاد کردند و ما آغازگرش نبودیم. شبانه روز تلاش می کردم که برجامی که ۱۴ سال برایش زحمت کشیده شده است نشکند، هر کارخانه مهمی که در کرمان افتتاح کردیم همه در سایه برجام انجام شد. آیا برجام بد بود که ما توانستیم به جای یک میلیون بشکه نفت دو میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه نفت بفروشیم؟

وی بیان کرد: در سازمان ملل رهبر یکی از کشورها به من گفت که بعد از برجام ما نسبت به ایران حسادت می کردیم چرا که می دیدیم همه دنیا برای آمدن به ایران صف بسته اند. من با همه توانم تلاش کردم که نگذاریم برجام شکسته شود اما یک دشمنی آمد و ضربه ای به برجام زد.

وی ادامه داد: الان آشکار شده و اسرائیل اعلام کرد که فشار چندین ماهه ما ترامپ را وادار به خروج از برجام کرد و عین این مطلب را عربستان هم گفت و برای خروج آمریکا از برجام پول پرداخت کرده بودند. ببنید که برجام چه میزان مهم است که بزرگترین دشمنان ما چنین اقداماتی علیه برجام انجام دادند.