موساد پشت پرده روابط ترکیه با مسعود بارزانی است/ پروژه ایجاد کشور مستقل کردستان تحت حمایت ترکیه
موساد پشت پرده روابط ترکیه با مسعود بارزانی است/ پروژه ایجاد کشور مستقل کردستان تحت حمایت ترکیه

عصر تبریز: معاون حزب وطن ترکیه و ژنرال سابق اسماعیل حاکی پکین گفت در سال ۲۰۰۸ مئیر داگان رئیس موساد طرح وابسته کردن ترکیه به نفت و گاز اقلیم کردستان عراق را به اطلاع وی رسانده است. به گزارش Rasthaber، در پی سقوط جنگنده روسیه توسط ترکیه، گسترش روابط حزب عدالت و توسعه با مسعود […]

عصر تبریز: معاون حزب وطن ترکیه و ژنرال سابق اسماعیل حاکی پکین گفت در سال ۲۰۰۸ مئیر داگان رئیس موساد طرح وابسته کردن ترکیه به نفت و گاز اقلیم کردستان عراق را به اطلاع وی رسانده است.

IMG_20151220_125101

به گزارش Rasthaber، در پی سقوط جنگنده روسیه توسط ترکیه، گسترش روابط حزب عدالت و توسعه با مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق توجهات بسیاری را به خود جلب کرده است.

رئیس سابق اطلاعات ستاد مشترک ارتش ترکیه در این زمینه گفت: اسرائیل مدت زمان طولانی است که به بهانه بحران در صدد وابسته کردن ترکیه به منطقه کردستان عراق است. این طرح را مئیر داگان رئیس موساد شخصاً در سال ۲۰۰۸ به من اعتراف کرد.

 

کشور مستقل کردستان تحت حمایت ترکیه

شبکه اولوسال ترکیه به نقل از ژنرال پکین نوشت: پس از جنگ اول خلیج فارس و ایجاد منطقه پرواز ممنوع «دومین دولت اسرائیل» به صورت گام به گام در شمال عراق ایجاد شد.

طی این فرآیند نمایندگانی از سیا و موساد نیز در بین مشاوران مسعود بارزانی قرار گرفتند. پروژه ایجاد کشور مستقل کردستان تحت حمایت ترکیه از سوی ویلیام تافت معاون وزیر دفاع آمریکا به ترکیه تحمیل شد. با وجود تلاش‌های زیاد تورگوت اوزال نخست وزیر وقت ترکیه این پروژه شکست خورد. دولت‌های سلیمان دمیرل و عصمت اینونو نیز از این طرح استقبال چندانی نکردند. با قدرت گرفتن حزب عدالت و توسعه در ترکیه و اشغال عراق توسط آمریکا این پروژه دوباره احیا شد.

 

نامه موساد به ارتش ترکیه

رئیس سابق اطلاعات ستاد مشترک ارتش ترکیه با اشاره به تلاش طولانی‌مدت اسرائیل برای وابسته کردن ترکیه به نفت و گاز منطقه تحت حکومت مسعود بارزانی، جزئیات جلسه خود با رئیس سابق موساد در زمان مسئولیتش را اعلام کرد: «آمریکا و اسرائیل در پشت پرده این طرح قرار دارند. خصوصاً اسرائیل در این زمینه بسیار پافشاری می‌کند. در سال ۲۰۰۸ برای مأموریتی به اسرائیل سفر کردم. در ساختمان مرکزی موساد با مئیر داگان رئیس موساد دیداری داشتم. این جلسه حدوداً ۲ ساعت طول کشید. مئیر داگان اصرار داشت که با مسعود بارزانی وارد ارتباط بشویم. در این دیدار مئیر داگان گفت: “چرا ارتش ترکیه با بارزانی تماس نمی‌گیرد. به فرماندهان ارتش بگو که با بارزانی مرتبط بشوند. در صورت ارتباط با بارزانی نفت و گاز را باقیمتی مقرون‌به‌صرفه تأمین خواهید کرد. این مسئله برای شما سودآور خواهد بود”. بسیار اصرار می‌کرد که ستاد مشترک ارتش ترکیه با بارزانی ارتباط برقرار کند. حتی فراتر از این هم رفتند. پس از آن جلسه کارهای دیگرم را تمام کردم. با پایان یافتن دیدارها و جلسات به فرودگاه رفتم. در فرودگاه از طرف ریاست موساد مأموری آمد. در دستش نامه‌ای بود. نامه را مئیر داگان فرستاده بود. در نامه دوباره از ارتش ترکیه خواسته شده بود تا با بارزانی وارد رابطه شود.»