مسابقه جهانی هوش مصنوعی در سالهای اخیر با سرعت بالایی در جریان است و این بار چینیها با هوش مصنوعی جدیدشان وارد گود شدهاند و غولهای بزرگ دنیای تکنولوژی را به چالش کشیدهاند.
شرکت مون شات که در پکن، پایتخت چین مستقر است اخیراً از مدل جدیدش به نام Kimi K۲ Thinking رونمایی کرد. این یک مدل استدلالمحور است که طبق گفته مسئولان شرکت در بنچمارکهای کلیدی، از جمله Humanity’s Last Exam، BrowseComp (که توانایی عوامل هوش مصنوعی در استخراج اطلاعات دشوار آنلاین از طریق مرورگرهای وب را میسنجد) و Seal-۰ (که قابلیتهای استدلال را ارزیابی میکند)، عملکرد بهتری نسبت به مدلهای دیگر از جمله GPT-۵ از OpenAI و Claude Sonnet ۴.۵ از Anthropic دارد.
قابلیت کدنویسی هوش مصنوعی Kimi K۲ Thinking هم کاملاً در سطح GPT-۵ و Sonnet ۴.۵ به نظر میرسد؛ اما نمیتوان گفت که از این دو هوش مصنوعی چشمگیرتر است. هرچند که یکی از نکات قابل توجه این مدل چینی، رایگان بودن آن است.
مونشات در وبسایتش درتوصیف هوش مصنوعی جدیدش نوشت: «K۲ Thinking با استفاده فعال از مجموعه متنوعی از ابزارها، قادر است تا برنامهریزی، استدلال، اجرا و انطباق را در صدها مرحله مجزا انجام دهد و بدین ترتیب میتواند برخی از چالشبرانگیزترین مسائل آکادمیک و تحلیلی را حل کند.»
قابلیتهای جالب توجه Kimi K۲
هوش مصنوعی Kimi K۲ Thinking یک مدل ترکیب متخصصان (Mixture-of-Experts) یا MoE است که قادر است تا برنامهریزی بلندمدت، استدلال انطباقی و استفاده از ابزارهای آنلاین را در هم ترکیب کند. طبق گفته مسئولان، kimi K۲ به طور مستمر فرضیهها را تولید و اصلاح میکند و با تائید شواهد، استدلال کرده و پاسخهای منسجمی را آماده میکند. توانایی استدلال درهمتنیده به این هوش مصنوعی اجازه میدهد تا مسائل مبهم و نامحدود را به زیروظایف روشن و قابل اجرا تجزیه کند.
این مدل، با حدود ۱ تریلیون پارامتر آموزش داده شده و میتوان به آن در Hugging Face دسترسی پیدا کرد.
نکته کلیدی اینجاست که Kimi K۲ Thinking که براساس مدل Kimi K۲ منتشر شده، در ماه جولای ساخته شده و به صورت open source است؛ یعنی توسعهدهندگان میتوانند به کد و وزنهای زیربنایی آن به صورت رایگان دسترسی پیدا کرده و بر اساس آن برنامهسازی کنند.
مونشات همچنین اعلام کرد که آموزش این مدل کمتر از ۵ میلیون دلار (دقیقاً ۴.۶ میلیون دلار) هزینه داشته که در مقایسه با میلیاردها دلاری که کمپانیهای آمریکایی برای آموزش هوشهای مصنوعیشان هزینه میکنند، مبلغ ناچیزی است. اگر این ادعا به صورت خارجی تأیید شود، ممکن است پیامدهای بسیار وسیع و گستردهای داشته باشد؛ دقیقاً مثل وحشتی که در ژانویه سال ۲۰۲۵ و با معرفی DeepSeek ایجاد شد.
ملاحظات برای کسبوکارها
اول و مهمتر از همه، جنبه تجاری این موضوع است. از زمان ورود ChatGPT در حدود سه سال پیش، صاحبان کسبوکارها تحت فشار قرار دارند تا ابزارهای هوش مصنوعی جدید، به ویژه “عوامل هوش مصنوعی را که توسعهدهندگان فناوری به عنوان تقویتکنندههای بهرهوری و دستیاران مجازی به بازار عرضه کردهاند، به کار بگیرند.
این امر معمولاً به معنای پرداخت هزینه برای خدمات تجاری، مثل ChatGPT برای کسبوکارهای بزرگ، بوده است.
منبع: zdnet




































