مدارس سنگی، کانکسی و ناایمن را نوسازی می‌کنیم
مدارس سنگی، کانکسی و ناایمن را نوسازی می‌کنیم
استاندار آذربایجان شرقی پیشنهاد داد تا رویدادی تحت عنوان جایزه سالانه معلم تحول آفرین با محوریت نوآوری‌ها و خلاقیت‌ها در جهت پاسخگویی به نسل جدید و عصر جدید بر اساس شاخص‌ها و نه معیارهای روتین و کلیشه‌ای، برگزار شود.

به گزارش عصرتبریز،  بهرام سرمست، عصر چهارشنبه ۱۷ اردیبهشت در گردهمایی مدیران مدارس نواحی پنجگانه تبریز در تالار معلم با تبریک هفته معلم و تقارن آن با دهه کرامت، به نقش معلمان در تربیت آینده‌سازان کشور اشاره کرد و گفت: هفته معلم، تنها یک فرصت برای تجلیل نمادین از فرهنگیان نیست؛ بلکه مجالی برای تأمل و تعمق در اندیشه‌ها، راهبردها و باز تعریف جایگاه معلم در نظام اجتماعی و توسعه کشور است.

وی ادامه داد: امروزه معلم بر اساس مولفه‌های توسعه پایدار و پیشرفت، یگانه کنشگر تعلیم و تربیت بوده و صرفاً انتقال دهنده اطلاعات و گنجینه معلومات در نظر گرفته نمی‌شود؛ بلکه برای جامعه آینده و نسل آینده،  مهارت‌آفرین و منتقل کننده ارزش‌های تجربی است.

سرمست با بیان اینکه واقعیت‌های میدانی نشانگر این است که برای نقش‌آفرینی معلم، یک سری چالش‌هایی وجود دارد که نیاز داریم برخی اقداماتی را در این راستا انجام دهیم، اظهار کرد: امروز از معلم انتظاراتی می‌رود که متناسب با نقش و امکانات نیست. معلم باید روانشناس و جامع شناس و به فناوری‌های نوین آموزشی و الگوهای تربیت اخلاقی مسلح باشد؛ وجود ضعف در نظام پشتیبانی و نظام انگیزشی و معیشتی با توجه به نقش بنیادین معلم  در توسعه جامعه از جمله چالش‌های موجود به شمار می‌آید.

استاندار آذربایجان شرقی، فقدان مسیر شغلی روشن، ارتقا معلمان بر پایه سنوات خدمتی و نه بر اساس شایستگی‌ها، عدم بهره‌گیری از فناوری‌های نوین را از دیگر مسائل حوزه تعلیم و تربیت برشمرد و افزود: معلمان باید متناسب با سرعت رشد فناوری‌های نوین و متناسب با سرعت رشد دانش‌آموزان در این زمینه رشد کنند تا با شکاف دیجیتالی به دلیل فقدان آموزش اثر بخش در حوزه فناوری روبرو نشوند؛ چرا که دانش‌آموزان ما در عصر دیجیتال و فناوری‌ به دنیا آمده‌اند و در آن فضا زیست می‌کنند و معلمان باید خود را با این فضا تطبیق دهند.

سرمست با ارائه پیشنهادها و راهبردهایی جهت ارتقای جایگاه معلمان، گفت: با توجه ویژه دولت چهاردهم به مسائل آموزشی و پرورشی، بعنوان نماینده دولت خود را مکلف می‌دانیم با این چالش‌ها مواجه شده و در صدد حل و فصلشان برآییم. طراحی و اجرای مدل حکمرانی در آموزش و پرورش با محوریت معلم است و ایجاد شبکه‌های تخصصی معلمان در حوزه‌های درسی و تربیتی و استقرار نظام شایسته سالاری در انتصاب مدیران مدارس و مناطق، توانمندسازی و برگزاری دوره‌های مبتنی بر نیازسنجی میدانی با مشارکت دانشگاه‌ها و تدوین بسته‌های رفاهی و اختصاصی با حمایت نهادهای حمایتی از جمله راهبردها در این زمینه محسوب می‌شوند.

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به نهضت توسعه عدالت در فضاهای آموزشی گفت: مکلفیم فضاهای آموزشی را سامان داده و مدارس سنگی، کانکسی و ناایمن را نوسازی کنیم. کیفیت و نحوه آموزش نیز بر همین اساس باید متناسب با نیاز عصر و نسل جدید باشد.

وی در ادامه با اشاره به برخی تصمیمات اتخاذ شده در هفته گرامیداشت مقام معلم، گفت: امسال در شورای آموزش و پرورش مدیران اجرایی را مکلف کردیم در جهت تکریم معلمان به مدرسه محل تحصیل خود مراجعه کنند و کاری برای آن مدرسه انجام دهند و معلمان، ترجیحاً معلمان ابتدایی خود را پیدا و تکریم جانانه کنند.

وی با اشاره به شگفتانه آموزش و پرورش در آیین تجلیل از معلمان نمونه استانی، اظهار کرد: امسال در مقام تجلیل از معلمان نمونه بودم و با معلم خود مواجه شدم و بی‌اختیار بر اساس حس عاطفی‌ و قدردانی‌ام از ایشان، حداقل کاری بود که می‌توانستم را در قبال معلمم انجام دادم.

تربیت نسل مسئولیت‌پذیر و در تراز سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، از رسالت‌های معلمان

مدیرکل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی، معلمان را طلایه‌داران علم و معرفت دانست و تربیت نسل متعهد، مسئولیت‌پذیر، در تراز سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و معتقد به آرمان‌های انقلاب اسلامی ایران را از رسالت‌های معلمان برشمرد.

اسفندیار صادقی نیز در این گردهمایی با قدردانی از توجه و عنایت ویژه ریاست محترم جمهوری که آموزش و پرورش را اولویت اول کشور قرار داده‌اند و همراهی مسئولان استان آذربایجان شرقی با دستگاه تعلیم و تربیت، گفت: امروز اقدامات متعددی در راستای رفاه حال همکاران با همت دولت چهاردهم انجام شده است.

وی ادامه داد: استاندارمان نیز به تأسی از ریاست جمهوری، بیشتر از ما پیگیر مسائل آموزشی و پرورشی‌اند و قدردان حضور ایشان در برنامه‌های متعدد هستیم و به پاس این حمایت، ترتیبی اتخاذ کردیم تا استاندار محترم دیداری با معلم مقطع ابتدایی خود در آیین تجلیل از معلمان نمونه داشته باشند که ایشان هم ضمن دست بوسی، معلم خود را در صندلی استانداری نشاندند.