افتتاح ۲ طرح زیست محیطی در بناب
افتتاح ۲ طرح زیست محیطی در بناب
همزمان با گرامیداشت هفته هوای پاک ۲ طرح زیست محیطی در واحد‌های صنعتی و تولیدی شهرستان بناب با هزینه ۶۲۰ میلیارد ریال به بهره‌برداری رسید.

به گزارش عصرتبریز، بهره‌برداری از مرحله دوم سامانه غبارگیری کوره‌های ذوب القایی مجتمع فولاد صنعت بناب که توسط کارشناسان و مهندسان این واحد صنعتی به طریق مهندسی معکوس عملیاتی شده است، یکی از طرح‌های مهم هفته هوای پاک بود که زمینه لازم و کافی برای جلوگیری از هر گونه آلودگی در این مجتمع را می‌گیرد.

ظرفیت مکش این سامانه ۴۵۰ هزار مترمکعب در هر ساعت است که مهندسان داخلی ایرادات سامانه‌های اروپایی در این خصوص را رفع کرده و تمام فرآیند‌های تولیدات فولادی بدون آلودگی‌های زیست محیطی و هوایی به انجام می‌رسد.

برای اجرا و استقرار سامانه غبارگیری فوق بیش از ۵۷۰ میلیارد ریال هزینه شده است.

مجتمع فولاد صنعت شهرستان بناب سالانه بیش از ۴۵۰ هزار تن انواع ذوب و یک هزار و ۶۰۰ هزار تن انواع نورد تولید می‌کند و یک هزار و ۳۰۰ نفر در این مجتمع شاغل هستند.

همچنین تصفیه‌خانه فاضلاب صنعتی یکی از شرکت‌های سردخانه‌ای شهرستان بناب نیز با هزینه ۵۰ میلیارد ریال به بهره‌برداری رسید که به طور فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیک توانایی تصفیه پساب‌های ورودی را دارد.

این تصفیه‌خانه روزانه ۲۰ مترمکعب از پساب‌های ورودی را پس از دفع آلودگی و تصفیه، به بخش کشاورزی و آب‌های زیرزمینی انتقال می‌دهد.

معاون عمرانی استاندار آذربایجان‌شرقی در مراسم بهره‌برداری از این طرحها با تاکید بر ضرورت رعایت الزامات زیست محیطی توسط واحد‌های تولیدی، صنعتی و معدنی همگام با تولید و اشتغال و رونق اقتصادی، خواستار توجه سایر واحد‌های تولیدی به رعایت ضوابط و الزامات زیست محیطی شد.

جبارعلی ذاکری تلاش برای کاهش آلودگی هوا را در آذربایجان‌شرقی یکی از اولویت‌ها و اهداف مهم برشمرد و گفت: اهداف عالی نظام در این خصوص و نیز رعایت اصل ۵۰ قانون اساسی بدون همراهی و همکاری مردم و واحد‌های تولیدی و صنعتی محقق نخواهد شد.

وی راه‌اندازی تصفیه خانه فاضلاب در یکی از واحد‌های بخش خصوصی بناب را یکی از مصادیق بارز همکاری‌های بین بخشی با حفاظت محیط زیست توصیف و اضافه کرد: هدف اصلی از این طرح، صرفه جویی در مصرف آب بوده و در فاز‌های بعدی نیز با پدیده باز چرخانی آب شاهد کاهش مصرف آب می‌شویم.

ذاکری افزود: مجموعه فولاد صنعت بناب نیز برای راه‌اندازی سیستم غبارگیری که از نوع داگ هاوس و با ظرفیت مکش بالایی برخوردار است شامل سیستم غبارگیر کیسه‌ای برای کاهش ذرات خروجی به کمتر از ۱۰ میلی گرم بر متر مکعب طراحی شده است، که یکی از موفق‌ترین و مهمترین طرح‌های زیست محیطی کشور و استان است.

وی با بیان اینکه امروز آلودگی هوا یکی از چالش‌های اصلی جوامع بشری است، مقابله با این پدیده را از جمله برنامه‌های دولت سیزدهم برشمرد.

ذاکری ادامه داد: بر این اساس با سرمایه‌گذاری در کارخانه‌هایی مثل فولاد بناب، واحد‌های معدنی سایر شهرستان‌ها و نیز تلاش برای ارتقای فضای سبز کلانشهر تبریز و جلوگیری و ممانعت از مازوت سوزی نیروگاه‌ها در دستور کار قرار دارد.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست آذربایجان‌شرقی نیز در این مراسم گفت: این مجموعه همواره به دنبال کاهش آلایندگی‌های هوا است و بر این اساس با تمام پدیده‌ها و عواملی که موجب آلوده شدن هوا و محیط زیست شود، طبق مفاد قانونی برخورد خواهد کرد.

شهنام اشتری یکی از عوامل مهم در افزایش آلودگی‌های محیطی در تمام کشور‌ها از جمله ایران و آذربایجان‌شرقی را توسعه ناهمگون صنایع بدون توجه به توسعه زیست محیطی دانست و ادامه داد: توسعه دهه‌های اخیر باعث قدرت‌گیری انسان در دخل و تصرف محیط زیست شده است که همین موضوع انواع مخاطرات را در زندگی بشر به وجود می‌آورد.

فرماندار شهرستان بناب نیز در این مراسم توجه به مسائل زیست محیطی را یکی از برنامه‌های اولویت‌دار دولت سیزدهم اعلام و اظهار کرد: در این شهرستان توجه به تعدد واحد‌های تولیدی و صنعتی به خصوص در حوزه فولاد، همکاری‌های بسیار عمیق و نزدیکی بین فرمانداری و مدیران صنایع برقرار است تا از بروز هر گونه مشکلات زیست محیطی کاسته شود.

رضا لعلی رعایت الزامات زیست محیطی توسط واحد‌های صنعتی شهرستان بناب را مناسب توصیف و اضافه کرد: بر همین اساس از ابتدای امسال تاکنون هوای این شهرستان همواره پاک بوده و به طور متوسط به لحاظ کیفی قابل قبول بوده است.

۲۶ دی تا دوم بهمن به عنوان هفته هوای پاک نامگذاری شده است.