کشف ۸۶ میلیاردی مفاسد اقتصادی/ سهم ۳۴ درصدی خودرو در سرقت
کشف ۸۶ میلیاردی مفاسد اقتصادی/ سهم ۳۴ درصدی خودرو در سرقت
فرمانده انتظامی استان گفت: از ابتدای سال تا امروز 547 پرونده به ارزش 86 میلیارد تومان در حوزه جرائم اقتصادی تشکیل و 643 نفر دستگیر شده اند.

به گزارش خبرنگار عصرتبریز، سردار حسین عبدی روز دوشنبه در نشست خبری با اصحا رسانه اظهار کرد: یکی از روش های استکبار جهانی در تقابل با جمهوری اسلامی بهره گیری از غول رسان های است. دشمن با وارونه نشان دادن مسائل از طریق رسانه سعی دارد بر نظام جمهوری اسلامی ضربه بزند.
وی به اهمیت خبرنگاران تاکید کرد و گفت: در عصر ارتباطات، نقش خبرنگاران موثر و حیاتی بوده و آنها امانت دار، یار و یاور نیروی انتظامی می باشند و از جایگاه بالایی برخوردار هستند.

سردار عبدی گفت: تمرکز پلیس بر حوزه پیشگیری و کاهش آسیب های اجتماعی است. احساس امنیت برای جامعه لازم و ضروری می باشد. برای مثا حضور گشت های پلیس در سطح جامعه باعث احساس امنیت و آرامش آن جامعه می شود. وقتی مردم پلیس را پاسخگو می دانند باعث ایجاد و بروز آرامش اجتماعی شده و کاهش آسیب ها را بدنبال خواهد شد.

فرمانده انتظامی استان به عملکرد پلیس استان در سالجاری اشاره کرد و گفت: در حوزه فوریت های پلیس ۱۱۰ و تا امروز تعداد تماس های مردمی با این سامانه ۷۲۴ هزار ۲۷۴ مورد بود که از این تعداد ۳۱۲ هزار و ۵۴۲ مورد منجر به عملیات پلیسی شد. بخش دیگری هم اخذ اطلاعات از طرف مردم و ارشاد از سوی پلیس بوده است.

عبدی در خصوص عملکرد پلیس مبارزه با مواد مخدر گفت: در حوزه مواد مخدر از اول سال تا امروز ۸۸۶ کیلوگرم انواع مواد مخدر اعم از تریاک، هروئین و… کشف شده و در این راستا ۲۳۴۷ نفر در رابطه با جرائم مواد مخدر دستگیر شده اند. همچنین تعداد ۳۳۰۸ معتاد شناسایی و به کمپ ها معرفی شده اند.

عبدی ادامه داد: سرقت های در حال وقوع، مفاسد اجتماعی، شرب خمر، درگیری، شرارت، راه بستن، توزیع و حمل مواد مخدر، تصادفات و قاچاق کالا و ارز از جمله موارد فوریت دار برای پلیس بوده و شهروندان در تماس با این سامانه، این موارد را در نظر بگیرند.

این مقام انتظامی در مورد مراجعات مردمی به کلانتری های استان، گفت: بیشترین مراجعات مردمی به کلانتری ها می باشد. تا به امروز تعداد مراجعان به کلانتری ها بیش از ۳۷۹ هزار مورد بوده که این میزان نسبت به زمان مشابه سال گذشته ۲۲ درصد افزایش دارد. تعداد پرونده های تشکیل شده در کلانتری ها با موضوعات مختلف ۹۳ هزار و ۸۲۸ مورد است که برای ۸ هزار و ۳۹ نفر حکم جلب صادر شده است.
و

ی افزود: تعدادی از پرونده هایی وارده به کلانتری ها، به مشاوران و مددکاران اجتماعی ارجاع می شود که از این تعداد حدود ۵۰ درصد آنها یعنی ۴۳ هزار و ۱۲۰ پرونده منجر به سازش شده است.

سردار عبدی در خصوص هوشمند سازی پلیس گفت: تعداد ۸ شهرستان در استان به سامانه الکترونیکی مراجع قضایی متصل شده اند که با این کار دیگر نیاز نیست مامور پلیس پرونده و متهم را به صورت حضوری به مرجع قضایی ببرد. این کار را در تمام شهرستان ها انجام خواهیم داد. از طرفی کل شهرستان ها به سامانه پزشکی قانونی متصل شده اند.

فرمانده انتظامی استان در خصوص پلیس فتا گفت: در این حوزه نیز نیز یک هزار و ۸۷۹ پرونده تشکیل شده که از آنها تعداد یک هزار و ۶۸۴ پرونده منجر به کشف و شناسایی و دستگیری ۵۳۳ متهم نتیجه رسیده است.

وی از کاهش سرقت خودرو خبر داد و گفت: سال گذشته سرقت بیش از ۴۰ درصد سرقت ها مربوط به خودرو بود امسال با کاهش ۱۰ درصدی به عدد ۳۴۱ درصد رسیده است که این کاهش ها محصول هشدارهای بازدارنده پلیس و رعایت نکات ایمنی از سوی مردم است.

سردار عبدی گفت: ۲۴ درصد سرقت ها مربوط به وسایل داخل خودرود بوده و ۱۰ درصد مربوط به خود خودرو می باشد. لذا از مالکان می خواهیم خودرو را در اماکن مطمئن همچون پارکینگ نگهداری کنند.

وی افزود: از ابتدای سال جاری تا امروز خوشبختانه در سطح استان هیچگونه سرقت مسلحانه از بانک و طلافروشی که با موفقیت همراه بوده باشد در نداشتیم. این نیز بدلیل مشارکت اجتماعی و رعایت نکات پیشگیرانه از طرف متولیالن امر می باشد.

فرمانده انتظامی استان از کاهش آمار تصادفات و مرگ و میز ناشی از آن در استان در این مدت خبر داد و گفت: به رغم افزایش سفرها پس از کرونا، شاهد کاهش ۲۲ درصدی تلفات ناشی از تصادفات بودیم اما تعداد مجروحان با هفت درصد رشد به ۶ هزار و ۸۵۶ نفر رسید.

عبدی به سامانه ۱۹۷ پلیس نیز اشاره کرد و گقت: سامانه ۱۹۷ ناظر به اقدمات پلیس است. در حوزه انتقاد از پلیس ۵.۲ درصدی کاهش داریم. همچنین میزان شکایت از پلیس در این سامانه ۱۷.۷ درصد کاهش داشته است. پیشنهادات همانند مدت مشابه سال قبل بوده و تقدیر از پلیس ۱.۲ درصد رشد دارد.

فرمانده انتظامی استان در پاسخ به سوال خبرنگار عصرتبریز در خصوص میزان کشفیات مفاسد اقتصادی گفت: در سال جاری در حوزه مفاسد اقتصادی اعم از ، اختلاس، ارتشا، تبانی در معاملات دولتی، قاچاق و … تعداد فقره ۵۷۴ پرونده به ارزش ۸۶ میلیارد تومان تشکیل شده و تعداد ۶۴۳ نفر نیز دستگیر شده اند.‌

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگر گفت: در دهه محرم امسال هیچگونه تهدید یا مورد امنیتی در سطح استان وجود نداشت و مراسمات محرم در کمال آرامش برگزار شد به طوریکه خود شهر تبریز به یک حسینیه بزرگ تبدیل شده بود.

فرمانده انتظامی استان در خصوص اقدامات پلیس در زمینه حجاب، گفت: پلیس در مورد مساله حجاب برابر قانون عمل می کند. در استان ما در خصوص حجاب مشکل خاصی وجود ندارد و کمترین درگیری را در این حوزه داریم. این هم به برکت اعتقادات مردم و اط طرفی نظارت اجتماعی است. برخی هم به صورت نادانسته در این فضا قرار می‌گیرند، پس از تذکر پلیس مورد اصلاح قرار می گیرند و هدف پلیس هم اصلاح افراد است.

سردار عبدی به معدن طلای اندریان اشاره کرد و گفت: دراین مورد بیش از ۱۰۰۰ پروند تشکیل شده است که سال گذشته بیش از ۳۰ کارگاه غیرمجاز را کشف کردیم. اراده استاندار نیز بر این است که معدن طلای اندریان باید سامان پیدا کند.

 

 

  • خبرنگار: سعید خسروشاهی