تمام حق‌مان را از شرکت مس می‌خواهیم
تمام حق‌مان را از شرکت مس می‌خواهیم
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی آذربایجان‌شرقی گفت: از وضعیت فعلی راضی نیستیم تمام حق‌مان را می‌خواهیم و دستور رئیس‌جمهور در مورد مس آذربایجان باید به طور کامل اجرا شود.

به گزارش عصرتبریز، واقف بهروزی عصر روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: ما بعنوان نهاد تابع وزارت امور اقتصادی و دارایی، در برخی مسائل مسئولیت مستقیم داریم، اما در بعضی نهادهای دیگر همانند نهادهای وابسته به وزارت اقتصاد، برخی مسئولیت‌های غیرمستقیم نیز بر عهده اداره اقتصاد و دارایی است.

وی افزود: کمیته نظارت و پیگیری پروژه‌های مرتبط با مس سونگون، پروژه های سفر استانی ریاست جمهوری اسلامی و غیره از جمله مسئولیت‌های غیرمستقیم امور اقتصاد و دارایی آذربایجان‌شرقی است.

بهروزی تصریح کرد: در گذشته هیچکس نمی‌توانست حتی اسم مس سونگون را در دولت به زبان بیاورد، اما ما در دولت سیزدهم تابوشکنی کردیم، امسال برای اولین رئیس‌جمهور از مس سونگون آذربایجان بازدید کرده و مطالبات به حق مردم آذربایجان را اجابت کردند.

وی اضافه کرد: سال‌ها پیش خبری از اثر اقتصادی معدن مس سونگون در استان نبود اما از سال گذشته با نگاه ویژه‌ی رئیس‌جمهور این معدن مسئولیت‌های اجتماعی و اقتصادی مهمی بر عهده دارد.

او با اعلام اینکه تولید کاتد مس در آذربایجان‌شرقی که در دولت سیزدهم روی داد اتفاق بزرگی است، اذعان کرد: بودجه محقق شده عمرانی سال گذشته استان ۱۸ هزار و ۹۸۰ میلیارد ریال بوده، این در حالی است که منابع تخصیص یافته از طریق درآمدهای قانونی مس به آذربایجان‌شرقی در اسفند ۱۴۰۱ بیش از ۳ هزار میلیارد ریال می‌باشد.

وی ادامه داد: مالیات و ارزش افزوده سالانه مس سونگون آذربایجان بالای ۲۰ هزار میلیارد ریال است و معتقدیم ۲۵ درصد سود شرکت ملی مس ایران متعلق به مس سونگون است، از وضعیت فعلی راضی نیستیم تمام حق‌مان را می‌خواهیم و دستور رئیس‌جمهور در مورد مس آذربایجان باید به طور کامل اجرا شود.

بهروزی درگاه ملی مجوزهای کسب و کار در سراسر کشور را جز اقدامات تحول گرا و انقلابی کشور دانست و ادامه داد: افراد می‌توانند از طریق سامانه و سیستم، تمامی مدارک خود را بارگذاری کرده و براحتی کار خود را پیش ببرند. این امر باعث شفافیت شده و از طرفی دیگر باعث جلوگیری از زمینه‌های فساد می‌شود.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه درگاه ملی مجوزهای کسب و کار از تیر ماه سال گذشته  به طور کامل آغاز بکار کرده است، اظهار کرد: تا کنون نزدیک به ۵۰ هزار متقاضی، درخواست خود را در سامانه به ثبت رسانده‌اند و مجوز قریب به ۲۲ هزار نفر صادر شده و حدود ۱۸ هزار نفر دیگر هم بعنوان عدم صدور مجوز به ثبت رسیده است.

وی با بیان اینکه قریب به ۳ هزار نفر متقاضی، از ادامه روند ثبت مجوز انصراف داده‌اند، گفت: در حال حاضر، حدود ۶ هزار و ۵۰۰ درخواست در دست بررسی بوده و از سوی دستگاه اجرایی با تاخیر روبرو شده است که این امر نیز پیگیری می‌شود.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان در مورد تسهیلات و منابعی که در قالب تبصره ۱۸ قوانین بودجه سنواتی برای بنگاه‌های اقتصادی پرداخت می‌شود هم گفت: طبق آخرین آمار منتشر شده از منابع تسهیلات تبصره ۱۸، تسهیلات پرداختی با نرخ ترجیهی که برای بنگاه‌های اقتصادی پیش‌بینی شده بود ۱۰۷۵ میلیارد از سهمیه استان بود که مبلغی بالغ بر ۱۸۱۳ میلیارد پرداخت شده است.

وی اضافه کرد: آذربایجان‌شرقی رتبه دوم درصد تحقق جذب منابع، در مقایسه با دیگر استان‌ها را کسب کرده و تعهد اشتغال به انجام رسیده در پی این موضوع ۷۲۱۸ نفر است.

بهروزی با اعلام اینکه صندوق بیمه حوادث طبیعی با متولی اداره اقتصاد و دارایی، از سال گذشته به اجرا در آمده است، بیان کرد: آذربایجان‌شرقی به عنوان یک استان حادثه خیز، تمام بلایای طبیعی را شامل می‌شود و در خصوص این موضوع، افراد آسیب‌دیده از حوادث طبیعی می‌توانند از این طریق جبران خسارت کنند که سقف مبلغ برای این صندوق در ابتدای کار، ۳۱ میلیون و ۵۰۰ هزار است.