حرکت به‌سوی سلامت‌محوری با افتتاح رستوران‌های بلوگا
حرکت به‌سوی سلامت‌محوری با افتتاح رستوران‌های بلوگا
مدیرکل دفتر بهبود کیفیت آبزیان سازمان شیلات با اشاره به افتتاح رستوران‌های دریایی بلوگا در تبریز، گفت: اتفاق خوبی که در این استان رخ داده، حرکت به‌سوی سلامت‌محوری می‌باشد.

به گزارش عصرتبریز، در راستای سیاست‌های اتحادیه سراسری تعاونی‌های صیادی ایران در خصوص بالا بردن مصرف سرانه ماهی، تعیین زنجیره سلامت غذایی و حذف واسطه‌های فروش ماهی، شهر تبریز به‌عنوان پایلوت کشوری «طرح ملی زنجیره جامع تغذیه سالم در بستر محصولات دریایی» انتخاب شده است. بر همین اساس، افتتاح سلسله رستوران‌های دریایی «بلوگا» و مراکز عرضه مستقیم محصولات دریایی توسط نمایندگی اتحادیه سراسری صیادی ایران در آذربایجان‌شرقی جزو مهم‌ترین برنامه‌های استراتژیک این طرح در شهر تبریز می‌باشد.

عیسی گلشاهی، مدیرکل دفتر بهبود کیفیت آبزیان سازمان شیلات عصر روز یکشنبه (۱۳ بهمن‌ماه) طی بازدید از مراحل آماده‌سازی سلسله رستوران‌های دریایی «بلوگا» در تبریز با بیان اینکه شاهد پایه‌گذاری یک فعالیت خوب و مردم‌محور هستیم، اظهار داشت: ما دولتی‌ها دوست داریم فعالیت‌هایی انجام گیرد که بتوانیم به آن‌ها مباهات کرده و از آن‌ها آمار و ارقامی دربیاوریم که جنبه‌ی رسانه‌ای داشته باشد.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون ۱۰ رستوران تخصصی پخت و طبخ آبزیان در استان آذربایجان‌شرقی فعالیت دارند، افزود: اتفاق خوبی که در این استان رخ داده، حرکت به‌سوی سلامت‌محوری می‌باشد و این خیلی مهم است چراکه از این طریق در راستای سلامت جسمی و روانی مردم می‌توان گام برداشت.

مدیرکل دفتر بهبود کیفیت آبزیان سازمان شیلات با بیان اینکه در کنار تامین امنیت و سلامت غذایی مردم باید به سلامت جسم‌شان توجه کافی داشت، بیان کرد: غذاهایی دریایی علاوه بر سلامت جسمی مناسب، سلامت روحی مناسبی را نیز به همراه دارند.

وی افزود: خیلی از کشورها بدون اینکه وارد موضوعات خاص دارو درمانی شوند، از آبزیان استفاده کرده‌اند تا توانایی و شارژ روحی جامعه را بالا ببرند و حتی برخی کشورها میزان خودکشی را با گنجاندن اسیدهای چرب و اومگا۳ خانواده آبزیان در سبد غذایی جامعه کاهش داده‌اند.

عیسی گلشاهی

عیسی گلشاهی

وی با بیان اینکه ایران داشته‌های بسیار غنی دارد که هیچ‌وقت در مورد آن‌ها به‌صورت اصولی بحث نکرده و یا بروز نداده‌ایم، افزود: یکی از این موارد خاویار است و بحث خاویارتراپی که قرار است با همکاری نمایندگی اتحادیه سراسری صیادی ایران در آذربایجان‌شرقی در مرکز سلامت شهر تبریز اجرایی شود؛ موضوع بسیار بکر و اقتصادمحور در زمینه صنعت شیلات است که خوشبختانه شهر تبریز قابلیت اجرای این طرح را دارد.

مدیرکل دفتر بهبود کیفیت آبزیان سازمان شیلات با اشاره به اجرای پایلوت طرح ملی زنجیره جامع تغذیه سالم در بستر محصولات دریایی در شهر تبریز، گفت: در مجموع آن چیزی که در حال رخ‌دادن است، موضوع بسیار مهمی می‌باشد که در سطح ملی به آن احتیاج داریم که استان آذربایجان‌شرقی در این زمینه پیشقدم شده است.

وی همچنین با اشاره به افتتاح دو مرکز ارائه غذاهای دریایی تحت نظارت اتحادیه سراسری صیادی ایران در آذربایجان‌شرقی، اظهار کرد: خوشبختانه آن رقابت منفی که در سایر اصناف دیده شده در صنف رستوران‌های دریایی فعلاً وجود ندارد و هرکس با یک نوآوری پا در این عرصه نهاده که با موفقیت نیز همراه بوده است.

وی افزود: اینکه نمایندگی اتحادیه سراسری صیادی ایران در آذربایجان‌شرقی با قدرت، سرعت، انگیزه و به‌صورت اصولی این طرح را به مرحله اجرایی رسانده است قابل تقدیر بوده و مورد حمایت مسوولان شیلات کشور می‌باشد.

وی افزود: حوزه آبزیان علاوه بر جنبه خوراکی و درمانی، مصارف دیگری نیز می‌تواند داشته باشد. بطور مثال برخی کشورها حتی از دیدن آبزیان و غذا دادن به آن‌ها به‌عنوان فعالیتی اثربخش برای روح و روان افراد استفاده می‌کنند.

قاسم جعفروند

قاسم جعفروند

قاسم جعفروند، مدیر شیلات و امور آبزیان آذربایجان‌شرقی نیز در این بازدید با اشاره به موضوع گردشگری شیلات، گفت: در حال حاضر به‌دنبال سرمایه‌گذار برای بحث گردشگری شیلات در استان آذربایجان‌شرقی هستیم و اگر سرمایه‌گذاری در این حوزه پیشقدم شود مورد حمایت شیلات استان خواهد بود.

جعفروند با اشاره به اینکه اتحادیه سراسری صیادی در آذربایجان‌شرقی در حوزه ایجاد مراکز عرضه و فروش ماهی نیز ورود کرده است، گفت: تولید آبزیان اگر بازار محور نباشد هیچ سودی ندارد بنابراین یکی از اولویت‌های شیلات استان راه‌اندازی و حمایت از زنجیره تولید آبزیان است که این زنجیره از تامین نهاده‌ها، خوراک آبزیان، تامین بچه ماهی گرفته تا تولید، عرضه و در نهایت سر سفره‌ی مردم را شامل می‌شود.

مختار خوش‌پیمان

مدیرعامل نمایندگی اتحادیه سراسری صیادی ایران در آذربایجان‌شرقی نیز در ابتدای این بازدید با ارائه گزارشی از اقدامات انجام‌شده توسط این اتحادیه در استان گفت: تلاش ما در این مجموعه تشکیل زنجیره سالم از مزرعه تا میز غذای شهروندان است و به‌همین منظور تمامی اقدامات خود را با پیوست‌های فرهنگی همراه کرده‌ایم.

مختار خوش‌پیمان افزود: با هماهنگی قائم مقام وزیر بهداشت و مدیران مرکز ملی سلامت، رستوران این مرکز و یک رستوران دیگر به‌عنوان مراکز عرضه غذاهای دریایی در نظر گرفته شده‌اند که این دو رستوران زنجیره‌ای با برند «بلوگا» ۲۵ بهمن‌ماه در تبریز افتتاح خواهند شد.

وی با اشاره به اینکه طرح تامین زنجیره سلامت غذایی در آذربایجان‌شرقی به‌صورت پایلوت اجرا می‌شود، ادامه داد: در این چرخه، واسطه‌گری‌ها حذف و آبزیان با قیمت مناسب در مراکز عرضه تحت نظارت نمایندگی اتحادیه صیادی آذربایجان‌شرقی در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌گیرد که امیدواریم ما نیز نقشی در تامین سلامت جامعه ایفا کنیم.

گفتنی‌ست مجموعه رستوران‌های بلوگا با هدف عرضه تخصصی غذاهای دریایی از تاریخ ۲۳‌ام بهمن‌ماه در محل رستوران مرکز سلامت تبریز واقع در خیابان شفیع‌زاده و هم‌چنین در محل سابق رستوران ناژو واقع در خیابان قانون افتتاح خواهند شد.