خیز منطقه آزاد ارس برای گسترش روابط اقتصادی و تجاری با روسیه
خیز منطقه آزاد ارس برای گسترش روابط اقتصادی و تجاری با روسیه

منطقه آزاد ارس با موقعیت ویژه واقع شدن در کریدور قفقاز، خیز بلندی برای توسعه با کشورهای حوزه قفقاز و بویژه روسیه برای افزایش روابط اقتصادی برداشته است.

عصر تبریز: منطقه آزاد ارس با موقعیت ویژه واقع شدن در کریدور قفقاز، خیز بلندی برای توسعه با کشورهای حوزه قفقاز و بویژه روسیه برای افزایش روابط اقتصادی برداشته است.

در همین راستا دومین سیمنار تخصصی بررسی فرصت های اقتصادی ایران و روسیه به میزبانی منطقه آزاد ارس با هدف آشنایی فعالان اقتصادی، تولیدکنندگان و صادرکنندگان منطقه آزاد ارس با آخرین وضعیت اقتصادی روسیه، با حضور مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس و جهانگیر کرمی رئیس میز روسیه در ایران و استاد دانشگاه تهران و همچنین اساتید دانشگاه ها و فعالان عرصه اقتصاد در منطقه آزاد ارس برگزار شد.

ImageHandler.ashx

رئیس میز روسیه در ایران در دومین سیمنار تخصصی بررسی فرصت های اقتصادی ایران و روسیه گفت: ارس موقعیت منحصربفرد برای گسترش روابط اقتصادی ایران و روسیه دارد.

جهانگیر کرمی رئیس میز روسیه در ایران، در دومین سیمنار تخصصی بررسی فرصت های اقتصادی ایران و روسیه گفت: با توجه به شرایط جدید حاکم بر منطقه و روابط ایران و روسیه، ارس موقعیت منحصربفردی برای گسترش روابط اقتصادی ایران و روسیه و کشورهای منطقه دارد.

وی افزود: یکی از نقاط استراتژیک و یکی از کانون های ارتباط بین المللی برای ایران در ارتباط با قفقاز جنوبی، روسیه و حوزه کشورهای اوراسیای مرکزی، منطقه آزاد ارس است.

کرمی اظهار داشت: ارس می تواند نقش مهمی در گسترش روابط ایران و روسیه ایفا نماید و با توجه به توافق های صورت گرفته بین مقامات ارشد دو کشور فرصت های خوبی برای توسعه روابط تجاری و بازرگانی ایجاد شده است.

استاد دانشگاه تهران گفت: ارس بدلیل نزدیکی و دسترسی های ارتباطی که دارد و از گذشته های دور کانون ارتباطی ایران و حوزه شوروی سابق بوده است و از سوی دیگر سرمایه گذاری های مناسب صورت گرفته، مستعد تبدیل به کانون توسعه روابط ایران و روسیه و کشورهای منطقه و مبنایی برای همکاری های منطقه ای و بین المللی است.

وی با بیان اینکه رویکرد بین الملل گرا راهکار اقتصاد ایران است، افزود: روابط تجاری ایران و روسیه سال گذشته حدود ۱٫۵ میلیارد دلار بود ولی بر اساس پیش بینی های صورت گرفته تا آخر سال بیش از دو میلیارد دلار می رسد.

کرمی تصریح کرد: با توجه به توافق ها و مذاکرات روسای جمهور و مقامات دو کشور و به ویژه توافق همکاری های ۱۰ ساله ۷۰ میلیارد دلاری به نظر می رسد در سال های آینده گسترش روابط ایران و روسیه حداقل در مرحله اول دستیابی به چهار میلیارد دلار گذشته بوده و در گام بعد تا ۱۰ میلیارد دلار افزایش یابد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس نیز در این سیمنار گفت: بسیاری از کالاهای ایرانی قدرت تسخیر بازار روسیه را دارند.

ImageHandler.ashx

محسن خادم عرب باغی در جمع فعالان اقتصادی ارس گفت: بسیاری از محصولات تولید شده در ایران قابلیت صادرات دارند و باید با بازاریابی صحیح بازار روسیه را تسخیر کنند.

وی توجه به مفاهیم بازاریابی را مورد تاکید قرار داد و گفت: امروزه شرکت های بزرگ با توجه ویژه به مفاهیم علمی و تحقیقاتی، نیازهای جوامع را شناسایی کرده و با بهبود کیفیت کالا و تدوین نظام تولید و توزیع دقیق و همچنین تبلیغ موثر، صاحب نام تجاری معتبر می شوند.

وی گفت: با توجه به توافق های خوبی که بین روسای جمهور دوکشور ایران و روسیه صورت گرفته است و از سوی دیگر موقعیت بسیار خوب ارس برای ایفای نقش موثر در افازیش ارتباطات اقتصادی بین دوکشور، میز روسیه در ارس تشکیل شد.

وی اضافه کرد: با توجه به شرایط بوجود آمده در روابط بین دوکشور و موقعیت خوب ارس در منطقه، میز روسیه در منطقه آزاد ارس برای هدایت صحیح علاقمندان به سرمایه گذاری و صادرات تشکیل شد.

وی برگزاری دومین سیمنار تخصصی بررسی فرصت های اقتصادی ایران و روسیه را با هدف آشنایی فعالان اقتصادی با آخرین وضعیت اقتصادی روسیه و فرصت های پیش رو عنوان کرد و بر لزوم بهره مندی از فرصت های جدید تاکید کرد.

محسن خادم عرب باغی گفت: بسته های ویژه ای آماده کرده ایم و در اختیار علاقمندان تعامل اقتصادی با روسیه و صادرکنندگان ایرانی قرار می دهیم.