۴۰۰ هزار هکتار از اراضی دولتی در آذربایجان‌شرقی ثبت شد
۴۰۰ هزار هکتار از اراضی دولتی در آذربایجان‌شرقی ثبت شد
رئیس دادگستری آذربایجان‌شرقی گفت: ۴۰۰ هزار هکتار از اراضی دولتی که وضعیت مالکیت آنها مشخص نبود، با تلاش این مجموعه ثبت رسمی شده است.

به گزارش عصرتبریز به نقل از روابط عمومی دادگستری آذربایجان‌شرقی، موسی خلیل‌اللهی روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران، اظهار داشت: اجرایی شدن قانون حدنگار (کاداستر) یکی از مهمترین اولویت‌های دادگستری آذربایجان‌شرقی برای سامان دادن به وضعیت اراضی دولتی است که در این راستا باید تمامی دستگاه‌های اجرایی، فرمانداری‌ها و شهرداری‌های استان با دستگاه قضائی همکاری و تعامل نزدیک داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه ثبت اراضی دولتی از سال گذشته در این استان با جدیت و حساسیت ویژه دادگستری آغاز شده است، افزود: طی پارسال ۲۷۷ هزار هکتار از این اراضی به طور رسمی ثبت شد که اگر همکاری دستگاه‌های اجرایی تقویت شود، این آمار در سریع‌ترین زمان چند برابر می‌شود.

خلیل‌اللهی ساماندهی زمین‌ها و ملک‌های دولتی را از جمله رویکردهای دستگاه‌های قضائی در راستای حفظ حقوق عامه دانست و اضافه کرد: باید توجه داشت که یکی از عمده‌ترین دلایل زمین خواری و بروز انواع ناهنجاری‌های اجتماعی و اقتصادی و به موازات آن ورود پرونده‌های حقوقی به دستگاه قضائی، بی‌توجهی ادارات دولتی به اراضی خود است.

وی خاطرنشان کرد: از ابتدای امسال به تمامی دستگاه‌های دولتی آذربایجان‌شرقی اعلام شده است که مکلف هستند نسبت به تعیین وضعیت اراضی مربوط به خود اقدام کرده و نسبت به ثبت رسمی آنها وارد عمل شوند.

خلیل‌اللهی با مثبت ارزیابی کردن طرح حدنگار در آذربایجان‌شرقی طی یک سال اخیر، گفت: به پیشنهاد دادگستری کل استان قرار است آذربایجان‌شرقی به عنوان پایلوت این طرح در کشور انتخاب و معرفی شود.

وی با تاکید بر اینکه دادگستری آذربایجان‌شرقی در احقاق حق آحاد مردم و البته دستگاه‌های دولتی لحظه‌ای درنگ نمی‌کند، از بازگردانده شدن ۹۴۸ هکتار از اراضی دولتی که توسط اشخاص حقیقی تصرف شده بود، به دولت خبر داد.

رئیس کل دادگستری آذربایجان‌شرقی با اشاره به فعالیت و اقدامات این مجموعه در حوزه‌های گوناگون از جمله محیط زیست و دریاچه ارومیه در راستای حراست از حقوق عامه، گفت: سال گذشته با اقدامات این نهاد تعداد ۸۸۵ حلقه چاه غیرمجاز در حوضه آبریز دریاچه ارومیه واقع در محدوده آذربایجان‌شرقی مسدود شد.