۸۰ درصد تجهیزات کشاورزی در استان مکانیزه شده است
۸۰ درصد تجهیزات کشاورزی در استان مکانیزه شده است
رئيس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه ۸۰ درصد تجهیزات کشاورزی در استان مکانیزه شده است، گفت: به دنبال افزایش بهره‌وری هستیم.

به گزارش عصر، اکبر فتحی پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: سال گذشته یک هزار و ۱۵۰ دستگاه تراکتور در راستای مکانیزاسیون تجهیزات کشورزی تحویل کشاورزان استان شده است که ۸۰ درصد کل تجهیزات را شامل می‌شود.

وی افزود: به دنبال افزایش بهره‌وری در بخش کشاورزی استان، از طریق مکانیزاسیون ادوات و تجهیزات کشاورزی هستیم.

فتحی گفت: بخش کشاورزی، علی رغم تمامی ناملایمات و تحریم ها، توانسته است توفیقاتی را در سطح کشور و استان کسب کند و رشد منفی سایر بخش‌ها را با رشد مثبت این بخش توانستیم جبران کند.

رئيس سازمان جهاد کشاورزی استان، با اشاره به پروژه‌های در دست افتتاح این سازمان در هفته دولت اعلام کرد: ۸۲ پروژه کشاورزی با اعتبار ۱۲۳ میلیارد تومان از محل اعتبارات دولتی استانی، تسهیلات بانکی و بخشی نیز آورده متقاضیان در هفته دولت افتتاح می‌شود که گاها ۵۰ درصد این اعتبار از محل خود سرمایه متقاضیان و سرمایه‌گذاران تامین شده است.

او ادامه داد: در سال گذشته سرمایه‌گذاران از سایر بخش‌ها به سمت بخش کشاورزی و مخصوصا تولیدات گلخانه‌ای سرازیر شدند که برخی از گلخانه‌ها تکمیل شده و برخی دیگر پیشرفت فیزیکی ۳۰، ۴۰ درصدی دارند.

فتحی با اشاره به خرید تضمینی محصولات کشاورزی نیز عنوان کرد: خرید تضمینی مورد ایده‌آل ما نیست و قیمت محصولات باید در کف عرضه و تقاضا مشخص شود.

او اضافه‌ کرد: خرید تضمینی برای گندم، متفاوت از دیگر محصولات است و موضوع فرق دارد، چرا که تنها خریدار آن دولت است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان، آذربایجان‌شرقی را قطب تولید سیب در کشور معرفی کرده و افزود: محصولات باغی عمده محصول صادراتی ما در استان است و در این بخش ما قطب تولید سیب در کشور هستیم که این سیب‌ها یا روانه استان‌های دیگر می‌شود و یا به دیگر کشور صادر می‌گردد.

او افزود: محصولات دیگر مثل کشمش، به ۵۴ کشور دنیا صادر می‌شود و کشمش ایرانی در برخی کشورهای اروپایی به عنوان بسته غذایی مدارس استفاده می‌شود.

او ادامه داد: شیر خشک و ماست و محصولات گلخانه‌ای نیز دیگر محصولات صادراتی ما به خارج از استان هستند.

فتحی با اشاره به ساخت و ساز غیرمجاز در اراضی کشاورزی یادآور شد: یکی از وظایفی که برای جهاد کشاورزی تعیین شده است، حفاطت و صیانت از عرصه‌های طبیعی است اگرچه ادعای واهی است که بگوییم به تمام عرصه‌های طبیعی استان اشراف داریم، ولی خوشبختانه گروه‌های مردمی نیز در این زمینه فعال شده‌ و مانع ساخت و ساز و تصرف این اراضی هستیم.

او افزود: شهرداری تبریز اقدامات مطلوبی در زمینه پیشگیری از ساخت و ساز غیر مجاز در اراضی طبیعی و کشاورزی انجام داده است که جا دارد از شهردار تبریز به خاطر صدور دستور در رابطه با اخذ مجوز از سازمان جهاد کشاورزی در ساخت و سازهای اراضی طبیعی و کشاورزی تشکر کنم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان، در پاسخ به سوالی در رابطه با کاهش آب مصرفی بخش کشاورزی نیز گفت: در کل دنیا، بیشترین مصرف آب مربوط به بخش کشاورزی است که ناگزیر از این امر است.

او افزود: اصل مهم کشاورزی تامین آب محصولات است ولی تعمیم دادن آب شرب به بخش کشاورزی، غلط است چرا که امکان مصرف آب کشاورزی به عنوان آب شرب وجود ندارد.