تبعات نامطلوب شتاب‌زدگی در اجرای طرح گشایش اقتصادی
تبعات نامطلوب شتاب‌زدگی در اجرای طرح گشایش اقتصادی
نماینده ولی‌فقیه در استان آذربایجان‌شرقی گفت: هرگونه شتاب‌زدگی در اجرای طرح گشایش اقتصادی تبعات اجتماعی نامطلوبی خواهد داشت.

به گزارش عصرتبریز، حجت‌الاسلام والمسلمین سید‌محمدعلی آل‌هاشم، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه تبریز شب گذشته، اول شهریورماه در نشست شورای فرهنگ عمومی استان با بیان اینکه هر گونه شتاب‌زدگی در اجرای طرح گشایش اقتصادی تبعات اجتماعی نامطلوبی خواهد داشت، گفت: در این طرح باید تنگناها و مشکلات معیشتی مردم کاهش پیدا کند.

وی ادامه داد: بعد از طرح این موضوع انبوهی از نظرات موافق و مخالف در فضای مباحث اقتصادی و در فضای رسانه‌ای مطرح شد.

حجت‌الاسلام آل‌هاشم اضافه کرد: از نظر مخالفان، این طرح موجب تداوم و افزایش وابستگی به فروش نفت خام شده و همچنین دولت نیز بدهی ارزی پیدا می‌کند. با این کار دولت آینده با حجم زیادی در حدود نصف کل بودجه کشور باید کارش را آغاز کند که این به معنی کار در زمین سوخته است.

وی با بیان اینکه طرح گشایش اقتصادی نیاز به اصلاحات ساختاری در برنامه و بودجه دارد که باید در بودجه سال آینده اعمال شود، گفت: اکنون در میانه سال انجام این کار خلاف برنامه و بودجه سال ۹۹ است.

حجت‌الاسلام آل‌هاشم‌ گفت: دلیل دیگر مخالفان طرح گشایش اقتصادی این است که طرحی با چنین اهمیت باید به شکل لایحه توسط دولت در مجلس شورای اسلامی مطرح شود و به تصویت نمایندگان مردم برسد.

امام جمعه تبریز همچنین بازار نفت خام را بازاری لرزان و شکننده و پرخطر دانست و افزود: دو شاخص کاهش میزان فروش و کاهش قیمت نفت خام همواره به‌عنوان یک تهدید اصلی مطرح است از این رو نباید اعتماد مردم را به چنین بازاری گره زد.

وی گفت: به نظر می‌رسد طرح ارائه شده از سوی مجلس که در یک جمله اساسی پیش‌فروش نفت را به پیش‌‌فروش فرآورده‌های نفتی تبدیل کرده است شفاف‌تر و روشن‌تر بوده و منطبق با سیاست‌های کلان اقتصاد مقاومتی است.

نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌شرقی ابراز امیدواری کرد: با بهترین و راه‌گشاترین تصمیم در موضوع اقتصادی کشور بخشی از مشکلات، معضلات و تنگناهای اقتصادی که بر مردم نجیب ایران اسلامی وارد آمده است کاهش یابد.

حجت‌الاسلام آل‌هاشم‌ گفت: از ابتدای انقلاب تاکنون دولت‌های مختلفی در نظام اسلامی توفیق خدمت داشته‌اند و خدمات ماندگاری به یادگار دارند، با تقدیر از عملکرد دولتمردان باید منصفانه قوه مجریه را مورد نقد قرار دهیم.

نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌شرقی همچنین مردم را به مراقبت از عزاداری‌ها توصیه کرد و یادآور شد: اگر در عزاداری دستورالعمل‌های بهداشتی رعایت نشود، نه تنها این عزاداری‌‌ها ثواب ندارد، بلکه موجب آزار دیگران نیز می‌شود.

وی از مردمی که عزاداری می‌کنند، خواست، ضمن رعایت تمام و کمال دستورالعمل‌های بهداشتی، به نظرات ستاد مبارزه با کرونا عمل کنند، وگرنه نگرانی از افزایش آمار مبتلا به کرونا در هفته‌های آتی وجود دارد.