آخرین وضعیت بزرگ ترین پروژه زیست محیطی کشور
آخرین وضعیت بزرگ ترین پروژه زیست محیطی کشور
معاون برنامه ریزی سازمان مدیریت پسماندهای شهرداری تبریز گفت: لندفیل دفن پسماند شهرداری تبریز در ۵ سلول و ۳۴ هکتار زمین طراحی شده و تمام مسائل زیست محیطی در مکان‌یابی و ارزیابی آن رعایت شده است.

به گزارش عصرتبریز، حبیبه هراتی در گفت‌وگو با برنامه رادیویی «شهریمیز» اظهار داشت: لندفیل شهرداری تبریز از بزرگترین و مهمترین پروژه‌های زیست محیطی کشور است که سال ۹۲ آغاز شده و یک سلول آن در حال بهره برداری است. سلول‌های شماره ۲ و ۳ در حال احداث بوده و سلول شماره ۴ و سلول مخصوص پسماندهای بیمارستانی در حال خاک‌برداری است.

هراتی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به دفن پسماندهای کرونایی گفت: شماره تلفن ۱۳۷ شهرداری تبریز به همین منظور برای شهروندان ارائه شده و شهروندانی که بیمار کرونایی دارند می توانند با این شماره تماس بگیرند. در این مرحله همکاران ما به درب منزل آنها مراجعه کرده و کیسه مخصوص جمع آوری پسماندهای آن خانه ارائه می شود و در نهایت این پسماندها در نقاط مخصوص دفن می‌شوند.

پسماندهای کرونایی جداگانه دفن می‌شوند

او یادآور شد: پسماندهای کرونایی هم مثل پسماندهای بیمارستانی در نقاطی خاص و با انبوهی از آهک دفن شده و با بقیه پسماندها مخلوط نمی‌شوند.

معاون برنامه ریزی سازمان مدیریت پسماندهای شهرداری تبریز بیان کرد: با پدید آمدن بیماری کرونا شاهد تولید انبوه زباله های پلاستیکی بودیم و این پسماندها علاوه بر اینکه خطرناک هستند و به  تمام موجودات و زمین و آب آسیب می‌رسانند و به دلیل پلاستیکی بودن سال‌های متمادی در طبیعت حضور دارند و تجزیه نمی‌شوند.

هراتی با تاکید بر نقش شهروندان در کنترل و مدیریت تولید پسماند، گفت: برخی موارد را نیز باید شهرداری و مسئولان انجام دهند. پسماندهای عفونی و بیمارستانی به صورت جداگانه توسط خودروهای ایزوله پس از عادی سازی و بی خطر سازی در بیمارستان، به مرکز دفن هدایت می شوند و آنجا در مکانی خاص توسط انبوهی از آهک دفن می شوند.

او ادامه داد: در تولید پسماندهایی مثل ماسک و دستکش گاهی شاهد بی توجهی شهروندان و رهاسازی این زباله ها بر روی زمین هستیم که شهروند با اندکی مسئولیت پذیری می‌تواند از این اقدام جلوگیری کند.

معاون برنامه ریزی سازمان مدیریت پسماندهای شهرداری تبریز با اشاره به برخی راهکارهای کاهش تولید پسماند یادآور شد: استفاده از کیسه‌های پارچه‌ای به جای پلاستیکی، استفاده از دستکش‌های نخی به جای یکبار مصرف، آبگیری پسماندهای تر و… از جمله مواردی است که باعث کاهش حجم پسماند خواهد شد.

جمع آوری نخاله‌های ساختمانی در چهار نخاله‌گاه شهرداری تبریز

هراتی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به پسماندها و نخاله های ساختمانی گفت: شیوه نامه پسماندهای عمرانی و نخاله ساختمانی از سال ۹۸ در تمام مناطق و سازمان های اجرایی شده و سازمان مدیریت پسماند در این خصوص به عنوان ناظر عالی است.

او ادامه داد: چهار نخاله گاه در حال حاضر آماده پذیرش این نخاله‌ها هستند که به صورت رایگان از شهروند تحویل گرفته و دفن می کنند. اگر گاهی نخاله‌ای دیده می‌شود حاصل بی توجهی شهروند به قوانین است.