بیشترین خطر خشکی دریاچه ارومیه متوجه آذربایجان‌شرقی است
بیشترین خطر خشکی دریاچه ارومیه متوجه آذربایجان‌شرقی است
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی گفت: بسیاری از خطرات خشکی دریاچه ارومیه متوجه استان آذربایجان‌شرقی است.

به گزارش عصرتبریز، یوسف غفارزاده هدایت منابع آب سطحی رودخانه‌های منتهی به دریاچه ارومیه به سمت این دریاچه را یکی از اهداف مهم برای احیای آن عنوان کرد و گفت: پس از تصویب مصوبات ستاد احیای دریاچه ارومیه و فرهنگ‌سازی‌هایی که توسط شرکت آب منطقه‌ای و جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی انجام شد، توانستیم برداشت آب از رودخانه‌ها را مدیریت کنیم.

وی اضافه کرد: قبلاً سازه‌های کنترل کننده در بسیاری از رودخانه‌های واقع در حوضه آبریز دریاچه ارومیه، سنتی بود که با انجام برخی اقدامات سازه‌ای هوشمند و بستن کانال‌های آبیاری از سال ۹۴، برای هدایت منابع آب سطحی و آب‌های جاری به دریاچه تلاش کردیم.

وی با اشاره به همکاری کشاورزان و مردم در اجرای پروژه هدایت آب‌های سطحی به دریاچه ارومیه، اظهار کرد: با پایان فصل زراعی آبی، بلافاصله اقدام به بستن کانال‌های آبیاری و جلوگیری از برداشت آب در تمامی رودخانه‌های بزرگ حوضه‌ی آبریز دریاچه ارومیه در رودخانه‌ها بویژه رودخانه‌های بزرگ شهرهای تبریز، اسکو، آذرشهر، مراغه، ملکان و بناب مانند آجی چای، صوفی چای و مردق چای شده و استفاده از پمپ برای آبیاری ممنوع می‌شود.

غفارزاده به تجهیز رودخانه آجی چای به سازه‌های کنترلی اشاره کرد و افزود: رودخانه آجی چای از بزرگ‌ترین رودخانه‌های اطراف حوضه آبریز دریاچه‌ی ارومیه است که کشاورزان حتی در فصل زمستان نیز اقدام به برداشت آب از آن برای آب شویی و یخ آب می‌کردند.

وی، انسداد کانال‌های آبیاری رودخانه‌های حوضه‌ی دریاچه ارومیه برای هدایت آب‌های جاری به دریاچه را در احیای آن بسیار مؤثر ارزیابی و اعلام کرد: انتقال بخشی از حجم سدها به دریاچه ارومیه نیز از دیگر پروژه‌هایی است که با مسدود کردن کانال‌های سدها و هدایت آب سدها به بدنه‌ی دریاچه انجام می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی در ادامه این گفت‌وگو با اشاره به اینکه بسیاری از خطرات خشکی دریاچه ارومیه متوجه استان آذربایجان‌شرقی است، از مردم و کشاورزان خواست تا در راستای احیای دریاچه ارومیه و حفظ محیط زیست گام بردارند.

وی در خاتمه متذکر شد: اگر اقدامات لازم برای احیای دریاچه در طول این سال‌ها انجام نشده بود، شاهد خشکی کامل آن در سال ۹۵ بودیم.