شیخ محمد خیابانی، از پیشروان آزادیخواهی و استعمارستیزی
شیخ محمد خیابانی، از پیشروان آزادیخواهی و استعمارستیزی
معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار تبریز از شهید شیخ محمد خیابانی به عنوان رهبری دینی که پیشرو در آزادیخواهی و استعمارستیزی در این منطقه بود، یاد کرد.

به گزارش عصرتبریز، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد حمیدی در حاشیه پیش کنگره بزرگداشت شیخ شهید محمد خیابانی گفت: خانواده فرهنگی شهرداری تبریز، افتخار خود می‌داند تا در بستری مناسب و سنجیده زمینه پاسداشت شیخ شهید محمد خیابانی را که بی‌تردید دینی بزرگ بر گردن همه مردم ایران و آذربایجان دارد فراهم نماید.

وی افزود: آموزه‌های وی برای همه ما مشعل فروزانی است که با بازشناسی و تعمیق در آنها و اندیشیدن در ماهیتشان می‌توان به حیات و سیره عقیدتی آنها بیشتر پی برد.

حمیدی اظهار داشت: شیخ محمد خیابانی همواره، روش‌هایی برای تحقق اهداف ملت مسلمان بکار می‌گرفت، که گاه با ایراد نطق‌های آتیشن در مساجد و منابر، گاه با انتشار روزنامه، گاه با کار حزبی و تشکیلاتی و نیز در جایگاه یک نماینده مجلس در شورای ملی می‌کوشید اهداف و آرمان‌های خود را پیش برد.

وی افزود: برای او مبارزه با استبداد و استعمار دو هدف بزرگ بود و می‌کوشید برای نیل به این هدف، از همه توان خود بهره ببرد و در این راه نیز به شهادت رسید.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری تبریز خاطر نشان کرد: خلع ید دول انگلیسی و روسی در مجلس دوم شورای ملی از ابتکارات وی بود که با اجماع نمایندگان به ثمر رسید و موجب به ارمغان آمدن یکی از نخستین مصوبه‌های ملی شد.

همایش بین‌المللی بزرگداشت شهید شیخ محمدخیابانی به منظور بررسی علمی ابعاد شخصیت، اندیشه و مبارزات ضد استعماری و ضد استبدادی وی در انقلاب مشروطیت ایران و نهضت آزادیستان و تبیین جایگاه مبارزات وی در هویت ایرانی قرار است ماه آینده در تبریز و تهران برگزار شود و سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری تبریز یکی از اعضای ستاد برگزاری این همایش است.

گفتنی است شیخ محمد خیابانی (۱۳۳۸-۱۲۹۷ ق) عالم و مبارز دوران مشروطیت و از نمایندگان مردم آذربایجان در مجلس آن دوره بود که در سال ۱۲۹۹ شمسی در راه مبارزه با استعمار، توسط مزدوران داخلی به شهادت رسید.