راه‌اندازی دفتر یونسکو در تبریز/ آمادگی پذیرایی از ۲ میلیون گردشگر در سال ۲۰۱۸
راه‌اندازی دفتر یونسکو در تبریز/ آمادگی پذیرایی از ۲ میلیون گردشگر در سال ۲۰۱۸

شهرداری تبریز برنامه‌ریزی گسترده‌ای برای آماده‌سازی این شهر در سال ۲۰۱۸ برای پذیرش از گردشگران خارجی و داخلی در این سال دارد.

عصر تبریز: در دیدار مسئولان یونسکو در کشورمان با نایب رئیس شورا و معاونان شهردار تبریز گفت: راه‌اندازی دفتر یونسکو در کلانشهر تبریز ضروری است.

به گزارش روابط عمومی شهرداری تبریز، در جلسه‌ای با حضور سعدالله نصیری قیداری دبیر کل کمیته ملی یونسکو در کشورمان و محمدحسین جعفری نائب رئیس شورای اسلامی شهر تبریز برگزار شد حاضران بر لزوم ایجاد دفتر یونسکو در شهر تاریخی و کهن تبریز تاکید کردند.

دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو در ایران در این دیدار با اشاره به برگزاری همایش ملی ارتقای کیفی سلامت اجتماعی در تبریز گفت: شهر قدیمی تبریز با دارا بودن آثار تاریخی و معماری از دوره‌های مختلف تاریخی به خصوص صفویه و قاجار یکی از غنی‌ترین شهرهای ایران است.

وی با تاکید بر ضرورت حفظ این بناها و یادگاران گذشتگان گفت: معماری دانش با ارزشی است و به واسطه معمارانی که در گذشته در این شهر بوده‌اند آثار معماری که سرمایه فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی برای شهر هستند وجود دارند که این بناها با اهمیت یافتن توریسم و گردشگری ملموس‌تر می‌شود.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر تبریز نیز در این دیدار با اشاره به تاریخ دیرینه تبریز و نقش آن در رویدادهای معاصر کشورمان گفت: تبریز شهر کهن و پیر دوران دیده‌ای است که در طول حیات خود حوادث زیادی را به خود دیده است و اثرگذاری بزرگی در منطقه و کشورمان داشته است.

محمدحسین جعفری با اشاره به اینکه بعد از انقلاب توجه به حفظ معماری و حفظ آثاری که از گذشتگان به ما رسیده است مورد توجه بوده است گفت: شورای شهر در دو سه سال گذشته اعتبارات خوبی را در خصوص احیای بافت تاریخی تبریز و همچنین ساماندهی خانه‌های قدیمی تبریز در نظر گرفته است.

وی با اشاره به آماده شدن تبریز برای استقبال از گردشگران خارجی و داخلی در سال ۲۰۱۸ گفت: وظیفه سنگین و کار سختی را پیش رو داریم تا شهر را از هر لحاظ برای استقبال از گردشگران خارجی و داخلی مهیا کنیم و خوشبختانه در یکی دو سال اخیر سرمایه‌گذاری خوبی در محور تاریخی تبریز صورت گرفته است.

جعفری با تاکید بر ضرورت ایجاد دفتر یونسکو در تبریز بر تسریع طی مراحل اداری و ایجاد این دفتر در کلانشهر تبریز تاکید کرد.

معاون شهردار تبریز نیز در این دیدار با تاکید بر فعالیت‌های شهرداری تبریز در خصوص آثار تاریخی در چهارچوب‌های تعریف شده حوزه میراث فرهنگی گفت: شهرداری تبریز به عنوان یک نهاد مردمی آماده همه گونه همکاری در زمینه بسط و توسعه سلامت اجتماعی در شهر است.

اکبر آقامحمدی با تاکید بر ضرورت توجه به حفظ و تقویت هویت گذشته تبریز گفت: تبریز یک شهر فرهنگی و فرهنگ‌پرور است که برای رسیدن با جایگاه والای گذشته این شهر شهرداری آماده همکاری با سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف است.

معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار تبریز نیز با اشاره به اینکه مردمان تبریز در طول ۴ هزار سال شهرنشینی در این شهر همواره مردمان دینداری بوده‌اند که با آغوش باز اسلام و تشیع را پذیرا شده‌اند گفت: مردم تبریز در نهضت‌ها و رویدادهای مهم همواره پیشرو بوده‌اند.

حجت الاسلام احمد حمیدی با اشاره به توجه ویژه شهردار تبریز به حوزه فرهنگ گفت: شهردار تبریز با تمام وجود اعتقاد دارد که باید ضمن حفظ و تقویت هویت تبریز هویت و شکوه گذشته این شهر را باید احیا کنیم.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی شهرداری تبریز برای آماده‌سازی زیرساخت‌های گردشگری شهر برای پذیرش ۲ میلیون گردشگر در سال ۲۰۱۸ گفت: شهرداری تبریز برنامه‌ریزی گسترده‌ای برای آماده‌سازی این شهر در سال ۲۰۱۸ برای پذیرش از گردشگران خارجی و داخلی در این سال دارد.

مهدی حسینیان سراجه‌لو مشاور دبیر کل و عضو کمیته MOST کمیسیون ملی یونسکو در ایران نیز در این دیدار با اشاره به  انتخاب تبریز در طول سه سال متوالی به عنوان شهر سالم برای زندگی گفت: تبریز کهن‌شهری است که در آن احساس شادابی و زندگی همواره جریان دارد و با وجود مردمان کوشا، نتیجه‌گرا و خوش فکر، باید همواره به این شهر به عنوان یک شهر الگو نگاه شود.

وی با اشاره به دارا بودن ظرفیت‌های گسترده در تبریز برای فعالیت‌های فرهنگی گفت: شهرهای شیراز و اصفهان درخواست خود را برای ایجاد دفاتر و شعبه یونسکو در این شهرها را به یونسکو ارسال کرده‌اند و کمیسیون ملی یونسکو در ایران آمادگی دارد در صورت درخواست مسئولان شهر و با امضای تفاهم‌نامه‌ای شعبه یونسکو در این شهر را نیز به همراه شهرهای اصفهان و شیراز دایر گردد که البته دایر شدن شعبه در این شهرها منوط به وجود مصوباتی است.

حسینیان با اظهار امیدواری مبنی بر اینکه سال آینده دفتر یونسکو در تبریز افتتاح می‌شود این گام را برای آماده‌سازی تبریز در سال ۲۰۱۸ و همچنین شناساندن بیشتر این کهن‌شهر در مراکز فرهنگی دنیا موثر دانست.

در این جلسه معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار تبریز با استقبال از ایجاد شعبه کمیسیون ملی یونسکو در تبریز از آمادگی شهرداری تبریز در خصوص در اختیار گذاردن یکی از خانه‌های تاریخی شهر برای این دفتر و همکاری با این شعبه خبر داد.