احیای جایگاه صنعت آذربایجان نیازمند برنامه کامل و چشم انداز دقیق است
احیای جایگاه صنعت آذربایجان نیازمند برنامه کامل و چشم انداز دقیق است

رئیس هیأت مدیره انجمن نیرو محرکه، صنایع همگن و قطعه‌سازان خودرو کشور گفت: جهت گام نهادن به فضای رقابت نوسازی صنایع، ضرورت توجه به مدیریت، ساختار نیروی انسانی، فناوری و تکنولوژی‌های به روز و بازاریابی از اولویت برخوردار است.

عصر تبریز: رئیس هیأت مدیره انجمن نیرو محرکه، صنایع همگن و قطعه‌سازان خودرو کشور گفت: جهت گام نهادن به فضای رقابت نوسازی صنایع، ضرورت توجه به مدیریت، ساختار نیروی انسانی، فناوری و تکنولوژی‌های به روز و بازاریابی از اولویت برخوردار است.

رضا پاشائی، رئیس هیأت مدیره انجمن نیرو محرکه، صنایع همگن و قطعه‌سازان خودرو کشور در گفت‌وگو با خبرنگار صریر در تبریز با تأکید بر این‌که احیای جایگاه حقیقی صنعت آذربایجان و تبریز یکی از مهم‌ترین اهداف حضور خود در انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی ایران است، اظهار داشت: با تکیه بر پیشینه صنعتی خود و خانواده‌ام، پای در عرصه رقابت های انتخاباتی گذاشته ام.

وی احیای جایگاه صنعت آذربایجان را داشتن یک برنامه کامل و چشم انداز دقیق دانست و خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین نقاط ضعف صنعت استان، ضعف مدیریتی است، با این توضیح که در واحدهای صنعتی و تولیدی، شاهد عدم محاسبه نقطه سر به سر درآمد و هزینه هستیم، ضمن این‌که گاه برنامه ریزی تولید براساس نیاز بازار صورت نمی گیرد.

نائب رییس خانه صنعت، معدن و تجارت استان با بیان این‌که کیفیت تولیدات صنعت قطعه‌سازی استان قابل رقابت با نمونه‌های مشابه خارجی است، افزود: جهت گام نهادن به فضای رقابت نوسازی صنایع، ضرورت توجه به مدیریت، ساختار نیروی انسانی، فناوری و تکنولوژی‌های به روز و بازاریابی از اولویت برخوردار است.

دکتر پاشائی از راهکار های مقابله با مشکلات مالی و جانبی صنعت قطعه سازی را ثبات نرخ ارز، کاهش نرخ سود بانکی و جرایم ۶ درصدی وام‌های بانکی، پرداخت یارانه تولید از سوی دولت، کاهش فشار مالیات‌های غیر متعارف و غیر منطقی و حمایت از تولیدکنندگان داخلی دانست و افزود: پیاده‌سازی طرح تحول صنعت خودروی کشور با محورهای اصلاح ساختار خودروسازان ضرورتی مهم در شرایط فعلی است.

وی صادرات محور کردن صنعت خودرو ایران، تقویت تحقیق و توسعه در صنعت خودرو و توسعه حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، هدایت نقدینگی جاری خودروسازان به زنجیره تأمین و حل معضل قیمت‌گذاری دستوری خودرو را از مهم‌ترین اهداف این طرح عنوان کرد و گفت: باید با الگوبرداری از نمونه‌های موفق در دیگکر کشورهای جهان به داد صنعت و اشتغال برسیم.پاشائی تصریح کرد: بر اساس مطالعات انجام شده در چند کشور توسعه یافته غربی طی دوره های زمانی مختلف که دچار بحران صنعتی شده بودند و بیکاری در آنها بیداد می‌کرد آنها در صدد مقابله با این بحران بودند. نکته جالب اینجاست که آنها فقط با تکیه بر یک حرکت مشابه به راحتی توانستند این بحران را مهار کرده و حتی پیشرفت چشمگیری در عرصه صنعت و تولید به وجود بیاورند.

وی با اشاره به نمونه‌ای از طرح های موفق در دیگر کشورها گفت: شرکت‌های صنعتی با حمایت دولت خودرو هایی که سه تا پنج سال عمر کرده بودند را از مردم دریافت کرده و در عوض خودروهای نو به آنها ارائه میداند و این عمل هم باعث ایجاد اشتغال و هم رونق و پیشرفت صنعت را در پی داشت. حرکت مذکور اکنون نیز یکی از سیاست شرکت‌های بزرگ مثل بنز و بی ام دبیلیو به شمار می آید.

پاشائی افزود: در شرایط رکود اقتصادی حمایت از سرمایه گذاران از طریق اعطای تسهیلات کم بهره، معافیت های مالیاتی، جلوگیری از واردات بی رویه محصولاتی که مشابه داخلی دارند، ضرورت دارد ضمن این‌که از بین بردن مشاغل کاذب می تواند محیطی آرام و مناسب برای کارفرمایان تلقی شده تا نیروی کار به کار گرفته شده و با تامین معاش بهتر در بنگاه های اقتصادی استان و بدون دغدغه مشغول به فعالیت باشند.