راه‌اندازی اولین خط تولید شیشه اتومبیل در کشور
راه‌اندازی اولین خط تولید شیشه اتومبیل در کشور
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی از راه‌اندازی اولین خط تولید شیشه اتومبیل در کشور، در فروردین سال آینده خبر داد.

به گزارش عصرتبریز، حبیب امین‌زاده شامگاه امروز در نشست خبری در محل سازمان گفت: گروژه تولید شیشه خودرو جزو مگاپروژه‌ها و چشم‌اندازهای آینده سازمان صمت استان است که برای اولین بار در کشور در تبریز کلنگ‌زنی می‌شود.

او افزود: برای صادرات فرش فرآیند خوبی تعریف کرده‌ایم و به دنبال ایجاد نمایشگاه دائمی فرش دستبافت با نگرش بوم‌گردی در استان هستیم.

رئیس سازمان صمت، با اشاره به راه‌اندازی خط تولید ماسک در شرایط کرونایی یادآور شد: سال ۹۹ را با شیوع ویروس کرونا آغاز کردیم و با یک بازار تقاضای مواد ضدعفونی‌کننده و ماسک مواجه شدیم که صنعتگران استان با راه‌اندازی خطوط تولید ماسک توانستند پاسخگوی نیازهای جامعه باشند.

او خاطرنشان کرد: اولین دستگاه تولید ماسک استان، ۱۵ فروردین ۹۹ وارد بازار شد و به نوعی به خودکفایی داخلی استان دست یافتیم که درآن شرایط کرونایی ایران مدیون صنعت آذربایجان شد.

امین‌زاده، با اشاره به رتبه دوم استان در تولید مواد ضد عفونی، آرایشی و بهداشتی نیز گفت: با تامین مواد اولیه، توانستیم نه تنها استان خودمان، دیگر استان‌ها را نیز از جهت مواد ضدعفونی‌کننده پوشش دهیم.

او با اشاره به تأثیر بازگشت نرخ ارز و تحریم‌های تازه در تورم موجود اعلام کرد: ارز ۴۲۰۰ تبدیل به ارز نیمایی شد که کلی از کالاها افزایش قیمت داشته و مورد تورم در جامعه شد.

رئیس سازمان صمت با اشاره به رتبه دوم این سازمان در سال جهش تولید ابراز داشت: رتبه یک کشور در سال جهش تولید و در عملکرد نه‌ماهه، رتبه سوم کشور را کسب کردیم و علاوه بر آن برای اولین بار سازمان صمت استان، در جشنواره شهید رجایی به عنوان واحدی که بیشترین عملکرد را دارد، انتخاب شد.

او بیان داشت: در زمینه تجارت، سال ۹۹ را با بسته شدن مرزهای کلیه کشورها و تشدید تحریم ها آغاز کردیم و اوایل سال صادرات کمی داشتیم ولی امروز بعد از ۱۱ ماه، واحدهای تجاری ما توانستند برنامه ۱۱ ماهه خود را عملیاتی کنند.

امین‌زاده با اشاره به ۳ برنامه اساسی تعریف شده در سازمان صمت تأکید کرد : تبدیل استان به قطب سوم خودرو، نفلین سیفیلیت و توسعه مس سونگون سه برنامه اساسی سازمان است که نفلین سیفیلیت به مرحله قرارداد رفته و اواخر سال قرارداد آن بسته و در سراب احداث می‌شود.

او اضافه‌ کرد: ۲۰ هزار میلیارد سرمایه‌گذاری جدید در مس سونگون برای تولید کاتد مس پیش‌بینی کردیم و در صنعت خودرو نیز برنامه ما تبدیل استان به قطب سوم خودرویی کشور است که یک ماه و نیم پیش قراردادی بین سازمان توسعه و گسترش و تولید کننده‌های قطعات منعقد شد.

رئیس سازمان صمت با اشاره به ماموریت این سازمان در تعیین‌ تکلیف کارخانه ماشین سازی نیز گفت: از برنامه هایی که برای سازمان صمت تکلیف شده بود، تعیین تکلیف صنعت قدیمی و رکن اساسی صنعت استان، یعنی کارخانه ماشین سازی است که خوشبختانه این اقدام انجام شده است.

او اضافه کرد: سازمان توسعه و گسترش وزارت صنعت و معدن تولیت این کارخانه را بر عهده گرفته و امید که با تهیه و تدوین برنامه بازسازی این شرکت، در آینده شاهد فعالیت دوباره این کارخانه خواهیم بود.

امین‌زاده با اشاره به برنامه سال آینده سازمان صمت اطهار داشت: تکمیل زنجیره ارزش مزیت‌های استانی برنامه سال آتی سازمان صمت است که تمام زنجیره تامین و ارزش صنعت شکلات را در سال آینده تامین می‌کنیم. که ضمن خودکفایی قیمت‌ها نیز پایین خواهد آمد.

او اضافه کرد: برنامه بعدی ما، تکمیل زنجیره ارزش صنایع فولاد است که ۶ طرح صنعتی پیشنهادی با ۳۲ هزار میلیارد سرمایه‌گذاری تعریف شده است.

رئیس سازمان صمت تأکید کرد: ۶ پروژه عمده فولادی تعریف شده است که استان آذربایجان‌شرقی را تبدیل به قطب اول فولاد کشور می‌کند و در حال حاضر رتیه یک تولید قطعات طولی فولاد، همچون میلگرد هستیم.

امین‌زاده با اشاره به فعالیت معادن استان نیز اعلام کرد : در زمینه معدن، بیشترین ذخایر معدنی را داریم و در این راستا معدنکاران را مجبور به رعایت موارد زیست محیطی و تولید و استخراج مواد معدنی می‌کنیم.