افزایش ۲۳ درصدی صادرات از ارس در سال ۹۹
افزایش ۲۳ درصدی صادرات از ارس در سال ۹۹
رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس از افزایش ۲۳ درصدی صادرات از منطقه آزاد ارس در سال ۹۹ خبر داد.

به گزارش عصرتبریز به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان منطقه آزاد ارس محسن نریمان با اعلام این خبر گفت: صادرات ارس شامل چهار بخش صادرات قطعی، صادرات کالاهای داخلی، صادرات مجدد و صادرات به سرزمین اصلی می‌باشد که سال گذشته با ۲۳ درصد افزایش نسبت به سال قبل به ۶۴۵ میلیون دلار صادرات رسیده است.

نریمان افزود: صادرات قطعی منطقه آزاد ارس در سال گذشته ۲۲۸ میلیون دلار بوده است که نسبت به صادرات ۱۳۲ میلیون دلاری مدت مشابه سال گذشته رشد ۷۲ درصدی داشته است.

وی ارزش صادرات حاصل از تولید این منطقه به سرزمین اصلی را ۱۷۳ میلیون دلار اعلام کرد و گفت: نسبت به صادرات ۱۶۰ میلیون دلاری مدت مشابه سال گذشته ۸ درصد رشد دارد.

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس اظهار کرد: صادرات کالای داخلی منطقه در طول دوازده ماه سال گذشته ۲۳۵ میلیون دلار بوده است که نسبت به صادرات ۸۸ میلیون دلاری مدت مشابه در سال ۹۸ رشد ۱۶۷ درصدی را نشان می‌دهد. همچنین علاوه بر ۲۳۵ میلیون دلار، ۱۰۳ میلیون دلار گاز طبیعی نیز از مرکز نوردوز از این محل صادر شده است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: بر اساس صادرات قطعی انجام‌شده عمده این اقلام شامل خشکبار، مصنوعات پلاستیکی، صیفی‌جات گلخانه‌ای، شمش فولادی، نخ پلی‌استر، جامبوبگ، کیسه پلی‌پروپلینی و تسمه پروپیلن، هیدورکربن، باتری خودرو و… بوده که به کشورهای آذربایجان، روسیه، عراق، ترکیه، قزاقستان، افغانستان، امارات، الجزایر، صربستان صادر شده است.

نریمان در پایان یادآرو شد: سال گذشته بر اساس بخشنامه‌های گمرک ایران مبنی بر لزوم اخذ ثبت سفارش ورود هر نوع کالا به سرزمین اصلی و مناطق آزاد، شرکت‌های حمل و نقل به دلیل عدم دریافت ثبت سفارش نتوانستند کالاهای ترانزیتی را وارد منطقه کنند و در نتیجه، صادرات مجدد از زمان ابلاغ بخشنامه مذکور در ارس در حد صفر شده است.