وقت خود را در مذاکرات تلف نمی‌کنیم
وقت خود را در مذاکرات تلف نمی‌کنیم
وزیر امور خارجه با بیان اینکه ما وقت خودمان را در مذاکرات تلف نخواهیم کرد، گفت: برای ما مهم است که نشانه‌هایی از طرف مقابل از جمله آمریکا دریافت کنیم.

به گزارش عصرتبریز، حسین امیرعبدالهیان امروز در نشست خبری با رسانه‌های لبنانی اظهار داشت: در دیدار با مقامات لبنان گفتم که ایران آمادگی دارد با احترام به استقلال و حاکمیت ملی این کشور و در چارچوب روابط دو کشور برای عبور لبنان از بحران اقتصادی همه گونه همکاری با این کشور داشته باشد. با مقامات لبنان به توافق رسیدیم که برای تبادل خدمات فنی و مهندسی، سرمایه گذاری مشترک و یا هر روش دیگری، دو نیروگاه برق به حجم دو هزار مگاوات در لبنان به مدت ۱۸ ماه ایجاد کنیم.

وی بیان کرد: ما آماده تداوم ارسال سوخت به لبنان هستیم و آمادگی لازم را داریم که در یک توافق با لبنان این مسیر را تقویت کنیم. همچنین جمهوری اسلامی ایران در همه زمینه‌های زیرساختی از جمله احداث مترو و یا مسیر قطار برقی برای رفاه مردم لبنان آمادگی دارد و توان فنی و مهندسی لازم را هم برای انجام این پروژه زیرساختی در اختیار داریم.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: همچنین ما برای تعامل تجاری با دولت لبنان آمادگی لازم را داریم تا در حوزه دارو، مواد غذایی و کالاهای اساسی اقدامات لازم را انجام دهیم و نیازهای مردم لبنان در این بحران اقتصادی تأمین شود.

نمی‌گذاریم جنگ اقتصادی آمریکا علیه کشورهای منطقه به نتیجه برسد

امیرعبدالهیان ادامه داد: رهبران و ملت‌های منطقه اجازه نخواهند داد که جنگ اقتصادی آمریکا علیه ملت‌های منطقه به نتیجه برسد و اجازه موفقیت به آنان داده نخواهد شد. ما معتقدیم از مسیر همکاری‌ها و گفتگوهای منطقه‌ای می‌توان بر همه مشکلات فائق آمد.

وی در پاسخ به سوالی درباره مذاکرات بین ایران و عربستان سعودی گفت: گفتگوهای ایرانی و سعودی در مسیر درست خودش قرار دارد. ما نیازمند گفتگوهای بیشتر هستیم. به نتایج و توافقاتی تا این مرحله رسیدیم. نسبت به اجرای آن توافقات در زمان مناسب خودش دو طرف اقدام و اطلاع رسانی خواهند کرد.

از گفتگو با ریاض استقبال می‌کنیم

وزیر امور خارجه افزود: ما از استمرار گفتگوها و نتایج عملی که به نفع دو طرف و منطقه باشد، استقبال می‌کنیم. ایران قطع کننده رابطه دیپلماتیک با عربستان نبود بلکه این تصمیمی بود که عربستان سعودی چند سال پیش اتخاذ کرد.

امیرعبدالهیان تأکید کرد: مذاکرات موجود را سازنده می‌دانیم و امیدواریم دو طرف به نتایج مناسب دست یابند. عربستان کشور مهمی در منطقه است و جمهوری اسلامی ایران هم کشوری مهم در منطقه است و نقش این دو کشور در کمک به توسعه پایدار و امنیت و رشد منطقه مهم است.

وی بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران به نقش سازنده خودش در منطقه ادامه می‌دهد و گفتگو و همکاری‌های منطقه‌ای درون خود منطقه را رمز مهمی برای کمک به پیشرفت منطقه می‌دانیم.

وقت خود را در مذاکرات تلف نمی‌کنیم

رئیس دستگاه دیپلماسی درباره مذاکرات وین اظهار داشت: ما به مذاکرات وین باز می‌گردیم. در دولت جدید به جمع بندی نهایی در این زمینه نزدیک می‌شویم. برای دولت جدید ایران که یک دولت عملگرا و نتیجه‌گرا است، بسیار مهم است که در مذاکرات منافع و حقوق ملت ایران به طور کامل تأمین شود.

امیرعبدالهیان ادامه داد: ما وقت خودمان را در مذاکرات تلف نخواهیم کرد. برای ما مهم است که نشانه‌هایی از طرف مقابل از جمله آمریکا دریافت کنیم که نشان‌دهنده نیت جدی آمریکایی‌ها برای بازگشت کامل به تعهداتشان باشد.

رفتار آمریکایی‌ها را ملاک قرار می‌دهیم

وی افزود: ما رفتار آمریکایی‌ها را ملاک قرار می‌دهیم و اندازه گیری می‌کنیم. اگر رفتار آمریکایی‌ها مبتنی بر بازگشت کامل به تعهداتشان و سه کشور اروپایی عضو برجام باشد، می‌توان نسبت به مذاکرات وین خوشبین بود.

وزیر امور خارجه تأکید کرد: البته ما در دولت جدید برنامه توسعه اقتصادی پایدار ایران را به عنوان مسیر اصلی توسعه کشور دنبال می‌کنیم و اجرا و پیاده کردن برنامه توسعه اقتصادی پایدار را به مذاکرات وین گره نخواهیم زد و ربط نخواهیم داد.

اجازه نمی‌دهیم صهیونیست‌ها در همسایگی ما عامل ناامنی شوند

امیرعبدالهیان گفت: رژیم صهیونیستی روزهای سخت و افول خود را طی می‌کند. امروز صهیونیست‌ها حتی یهودی‌ها را هم در داخل اراضی اشغالی به گروگان خودشان درآورده‌اند. واقعیت رژیم جعلی اسرائیل زندان بزرگی است که در آن گرفتار شده‌اند و اسم آن را اسرائیل گذاشته‌اند و دیوارهای بلند بتنی آن را محاصره کرده است.

وی با بیان اینکه ما اجازه نخواهیم داد که صهیونیست‌ها در همسایگی ما عامل ناامنی منطقه شوند، تصریح کرد: در آینده نه چندان دور نتیجه اقدامات ما را برای صلح، ثبات و امنیت منطقه خواهید دید.

وزیر امور خارجه تأکید کرد: ما در تعامل با منطقه و همسایگان‌مان در حوزه قفقاز اجازه هیچ‌گونه تحرک اطلاعاتی به صهیونیست‌ها را نخواهیم داد. مردم و حکومت جمهوری آذربایجان هم در این مسیر نقش واقعی خودشان را به عمل خواهند آورد.

امیرعبدالهیان گفت: ما هر اقدامی که برای صلح، ثبات و امنیت منطقه لازم باشد، آماده ایم در یک همکاری دسته‌جمعی انجام دهیم. صهیونیست‌ها کمتر از این هستند که بخواهند تهدیدی علیه جمهوری اسلامی ایران به شمار بروند. ما حتی حضور امنیتی صهیونیست‌ها را در خاک آذربایجان به نفع مردم و حکومت این کشور نمی‌دانیم.

وی تصریح کرد: مقاومت در لبنان جایگاه ویژه‌ای دارد. حزب الله لبنان در همه بحران‌ها در کنار مردم لبنان ایستاده است و در خط مقدم مبارزه با مشکلاتی است که برای مردم لبنان ایجاد می‌شود.

وزیر امور خارجه ادامه داد: ما در جمهوری اسلامی ایران چهار رکن دولت، ارتش، مردم و مقاومت در لبنان را اساسی ترین بخش در این کشور می‌دانیم. هر زمان که دولت لبنان از ما درخواست کند، نسبت به ارسال سوخت به لبنان در چارچوب حقوق بین الملل و مناسبات دو جانبه اقدام می‌کنیم.

آماده ارسال سوخت به لبنان هستیم

امیرعبدالهیان اظهار داشت: اگر در این زمان مقاومت و حزب الله لبنان مجدداً برای کمک به مردم لبنان از ما درخواست سوخت کند، ما به درخواست آنان پاسخ مثبت خواهیم داد. ضمن اینکه حزب الله لبنان از این ایده همواره حمایت کرده است، اما طرف معامله با جمهوری اسلامی ایران، تجار لبنانی و بخش خصوصی در دو کشور بوده‌اند.

وی تأکید کرد: ما این پیشنهاد را به مقامات رسمی دولت لبنان دادیم و حتی گفتگوهایی داشتیم که چگونه افغانستان و عراق از تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ایران مستثنی شدند. معتقد هستیم لبنان هم می‌تواند جزو کشورهای استثنا در تعامل گسترده تجاری با ایران قرار گیرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی گفت: گفتگوهای مهمی در این خصوص با مقامات رسمی لبنان داشتیم و منتظر نتایج و هماهنگی‌های آن می‌مانیم. تجار ایرانی و لبنانی در همه زمینه‌ها می‌توانند با یکدیگر کار کنند و توریست‌ها در ایران و لبنان می‌توانند رفت و آمد خود را بعد از این کنترلی که در مهار کرونا به وجود آمده است، از سر بگیرند.