کشتی فرنگی ایران تاریخ‌ساز شد
کشتی فرنگی ایران تاریخ‌ساز شد
کشتی فرنگی ایران برای اولین بار در تاریخ رقابت‌های جهان بیش از دو مدال طلا کسب کرد.

به گزارش عصرتبریز، مسابقات کشتی فرنگی قهرمانی جهان ۲۰۲۱ در اسلو پس از موفقیت تیم ملی کشتی آزاد شروع شد؛ شاگردان محمد بنا برای اینکه از آزادکاران عقب نمانند کار سختی داشتند اما در پایان کاری کردند کارستان؛ آنها ۴ مدال طلا در این دوره از مسابقات کسب کردند تا نام‌شان در تاریخ ثبت شود.

فیروز علیزاده در سال ۱۹۶۹ اولین طلای تاریخ فرنگی ایران را در قهرمانی جهان کسب کرد. بعد از آن یک وقفه بسیار طولانی را شاهد بودیم تا اینکه حسن رنگرز در قهرمانی جهان پاتراس ۲۰۰۱ کشتی فرنگی ایران را صاحب مدال طلا کرد. در سال های ۲۰۰۵،۲۰۰۶،۲۰۰۷،۲۰۰۹ حمید سوریان به تنهایی بار طلاهای ایران را کشید و چهار بار قهرمان جهان شد. در قهرمانی جهان ۲۰۱۰ علاوه بر حمید سوریان، امیر علی اکبری هم طلا گرفت تا کشتی فرنگی ایران برای اولین بار در تاریخ قهرمانی جهان، دو طلا در یک دوره بگیرد. سال بعد هم نوروزی و عبدولی برای ایران طلا گرفتند. بعد از این دو دبل و یک طلای سوریان در ۲۰۱۴، کشتی فرنگی ایران در ۵ دوره هیچ مدالی کسب نکرد.

تیم ملی کشتی فرنگی در چنین شرایطی پای به مسابقات قهرمانی جهان در اسلو گذاشت؛ ۳ طلای آزاد در این دوره انتظارات از فرنگی را بالا برده بود اما از یک سوی دیگر انگیزه و اعتماد بنفس در شاگردان محمد بنا ایجاد کرده بود؛ انگیزه ای که به یک اتفاق تاریخی ختم شد و کشتی فرنگی ایران، کار خود در اسلو را با ۴ مدال طلا به پایان رساند. این در حالی است که طی ۸ دوره اخیر کشتی فرنگی ایران موفق به کسب این تعداد طلا نشده بود.

محمد هادی ساروی (دسته ۹۷ کیلوگرم) و علی اکبر یوسفی (دسته ۱۳۰ کیلوگرم) دو طلای نخست ایران را شب گذشته به دست آوردند؛ پیش از آنها محمد علی گرایی و پژمان پشتام نیز برنز گرفته بودند. برای تاریخ سازی اما به دو طلای امشب نیاز داشتیم؛ طلاهایی که محمدرضا گرایی (دسته ۶۷ کیلوگرم) و میثم دلخانی (دسته ۶۳ کیلوگرم) کسب کردند تا سهمی بزرگ در این موفقیت تاریخی داشته باشند.