مدیران بر اساس شایسته‌سالاری انتخاب شوند
مدیران بر اساس شایسته‌سالاری انتخاب شوند
امام جمعه موقت تبریز گفت: کارگزاران نظام، باید بر اساس قانون‌گرایی و شایسته‌سالاری عمل کنند.

به گزارش عصرتبریز، حجت‌الاسلام مهدی عالی ظهر امروز در خطبه‌های نماز جمعه تبریز که با حضور پرشور و باشکوه مردم ولایی این شهر در مصلی امام خمینی تبریز برگزار شد، گفت: بالاترین سفارش قرآن به مؤمنین، تقوا و پرهیزکاری است. گاهی صحنه جنگ و نبرد، رو در رو و خونریزی است و گاهی هم جنگ نرم و جنگ فرهنگی است و گاهی هم جنگ اقتصادی است.

وی ادامه داد: خداوند در آیات ۴۵ الی ۴۷ سوره انفال شش دستور العمل در مقابل دشمن بیان می‌کند که اگر در تمام جنگ‌ها این دستورالعمل‌ها را انجام دهید، دشمن مغلوب و شما غالب هستید.

امام جمعه موقت تبریز با اشاره به اینکه پایداری و ثبات قدم مقابل دشمن ضروری است، افزود: مؤمنان در صحنه‌های جنگ باید به یاد خدا باشند. یاد الهی روحیه رزمنده را تقویت می‌کند و در این صورت خداوند رزمنده را تنها نمی‌گذارد.

وی بر ضرورت اطاعت از خداوند و رسول الهی تاکید کرد و ادامه داد: جنگ احد و صفین دو نمونه برای ما در تاریخ هستند که انسان اگر مطیع کامل از رهبر نباشد، شکست خواهد خورد.

عالی گفت: دوری از اختلاف و نزاع اهمیت دارد. اختلاف نظر و سلیقه طبیعی است اما مقابل دشمن، حفظ وحدت و یکپارچگی مهم‌ترین محور است و ولی امر مهم‌ترین محور این وحدت است.

وی با اشاره به اینکه اختلاف عامل سستی و انشقاق است مانند جریان حکمیت، گفت: صبر نیز اهمیت فراوانی دارد، در قرآن صبر یک راهبرد است. مبادا سختی، مقاومت رزمنده را از بین ببرد.

عالی افزود: خاطرات شهید علی تجلایی را در حماسه سوسنگرد نگاه کنید که با چه مقاومت و خون دلی سوسنگرد را حفظ کردند و این به خاطر صبر آنها است. مقابل دشمن مبادا انسان دچار غرور و سرمستی و سبک مغزی شود و رفتار عاقلانه نکند.

وی گفت: وقتی خرمشهر آزاد شد امام فرمود خرمشهر را خدا آزاد کرد تا مبادا رزمندگان به خاطر این پیروزی دچار غرور و سرمستی شوند.

امام جمعه موقت تبریز در خصوص عوامل شکست نیز گفت: چهار عامل شکست در تمام جنگ‌ها تکیه به منافقین، طمع دنیوی و فکر غنایم، دشمن همیشه اهل شایعه است؛ لازم است که در مقابل شایعات بصیرت نشان داد و اسقامت نکردن و فرار از مقابل دشمن است.

وی به رعایت عدالت در جامعه نیز تاکید کرد و گفت: یکی از زینت‌های اهل تقوا گسترش عدالت است، تقوای یک مسئول و حاکم در نظام اسلامی، با تقوای عموم مردم متفاوت است.

امام جمعه موقت تبریز با بیان اینکه عدالت، قانون حاکم بر جهان آفرینش و نظام هستی است، افزود: در حوزه حاکمیت، عدالت‌محور حکومت است و هدف حکومت ایجاد عدالت است.

وی ابراز داشت: ارزش ذاتی حکومت اینست که انسان عدالت را در جامعه برقرار کند، وقتی در جامعه عدالت برقرار شد و دغدغه‌ای در معیشت مردم نبود، زمینه برای توحید فراهم می‌شود.

عالی افزود: قانون صحیح از راه‌های رسیدن به عدالت اجتماعی است، قانون صحیح قانونی است که مصالح مادی و معنوی تمامی شهروندان را در لحاظ داشته باشد نه منافع شخصی. لذا باید قانون شفاف باشد و توزیع عادلانه فرصت‌ها، ثروت، امکانات و دسترسی به آنها روشن باشد.

وی افزود: قانون‌گرایی دیگر راه رسیدن به عدالت اجتماعی است، در اجرای قانون لازم است که مدیریت توانا و شایسته در رأس امور باشد. کارگزاران نظام، باید بر اساس قانون‌گرایی و شایسته‌سالاری عمل کنند.

امام جمعه موقت تبریز ادامه داد: اگر در یک نظام مسئولین خودشان را فرا قانونی بدانند، نه تنها عدالت نخواهد بود بلکه قانون‌گریزی و تبعیض و بی‌عدالتی صورت خواهد گرفت. کسی می‌تواند عدالت را اجرا کند که حق‌مدار بوده و سازشکار و پیرو مطامع نباشد.

وی گفت: شایسته‌سالاری دیگر راه رسیدن به عدالت اجتماعی بوده، در نظامی که رسالتش عدالت الهی است، اگر تبعیض باشد عدالت قربانی خواهد شد. هر کجا که شایسته‌سالاری باشد عدالت است و هر کجا نباشد، ظلم و جور است.