مشکل کم‌آبی یک موضوع ملی است
مشکل کم‌آبی یک موضوع ملی است
امام جمعه تبریز با بیان اینکه تنش آبی یک ابر چالش چند وجهی است، گفت: مشکل کم‌آبی یک موضوع ملی است و نباید صرفا با نگاه منطقه‌ای و استانی به آن نگاه کرد.

به گزارش عصرتبریز، حجت‌الاسلام و المسلمین سیدمحمدعلی آل‌هاشم امروز در خطبه‌های نماز جمعه تبریز در مصلای امام خمینی(ره) این شهر با رعایت پروتکل‌های بهداشتی با بیان اینکه تنش آبی یک ابر چالش است که به نگاه و تحلیل چند وجهی نیاز دارد، اظهار داشت: یک وجه تغییرات اقلیمی جهانی و گرم شدن کره زمین است و وجه دیگر شرایط اقلیمی در ایران است، که به دلیل دوری از دریاهای بزرگ مشکل کم آبی داریم و البته کاهش نزولات آسمانی را نباید فراموش کنیم.

وی افزود: مشکل کنونی فقط کمبود آب نیست بلکه مشکل کمبود ضعف مدیریت بر آب است.

خطیب جمعه تبریز باید در منابع آبی از فناوری‌های نوین استفاده کرد، گفت: بطور مثال می توان با سیستم آبیاری قطره ای و پرهیز از روشهای کهنه و کانال کشی و زهکشی کم هزینه‌تر از منابع آب موجود با بهره‌وری از آن استفاده کرد.

آل‌هاشم ادامه داد: نکته دیگر وجود فقدان آینده‌نگری در منابع آبی موجب شده است ایجاد صنایع مهم و مادر، سدسازی، پروژه‌های انتقال آب از سال ۱۳۵۰( نیم قرن) با شدت و ضعف ادامه دارد و به وضعیت کنونی منجر شده است.

وی تصریح کرد: مشکل کم‌آبی یک موضوع ملی است و نباید صرفا با نگاه منطقه‌ای و استانی به آن نگاه کرد، موضوع ملی نگاه ملی و عزم ملی می‌خواهد و موضوع ملی تقسیم کار ملی می‌طلبد.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی خاطرنشان کرد: همه باید بدانیم راه حل اصلی مشکل تنش آبی زمان بر بوده و چند جانبه و پیچیده است و نباید از دولت انتظار حل مشکل تنش آبی را در یک یا دو روز داشت.

آل‌هاشم گفت: مردم قهرمان آذربایجان امروز در نماز باشکوه جمعه تبریز از تمام مسئولان کشوری و استانی می‌خواهیم به موضوع کم آبی در استان ما و خشکی دریاچه ارومیه توجه ویژه داشته باشند.

امام جمعه تبریز در بخش دیگری از سخنان خود با تبریک روز بسیج اظهار داشت: امروز در مصلا شاید صحنه‌های بودم که احساس غرور کردم، وجب به وجب مصلا پر از بسیجیان بود و حلقه‌های صالحین را تشکیل داده بودند و امیدواریم برنامه‌ریزی شود تا همیشه این حلقه‌های صالحین در مصلا قبل از نماز جمعه تشکیل شود.

وی با بیان اینکه تکریم بسیج احترام به مردانگی و مروت است، گفت: برادران بسیجی باید بدانند که بسیجی بودن شاخصه‌هایی دارد و بسیجی باید پرهیزکار باشد، باید اهل از خود گذشتگی، با محبت، اعتقاد راسخ به نظام اسلامی، شهامت، مردمی، علم و آگاهی، نظم و آمادگی برای رزم و هویت ملی داشته باشد.

آل‌هاشم تصریح کرد: بسیج متعلق به مردم است همانگونه که امام خمینی (ره) تشخیص داده بودند، بسیج همچنان با استقامت و استوار در مقابل دشمنان نظام ایستاده و بسیج یک فرهنگ و تفکر است.

وی با بیان اینکه فرمول بسیج در دنیا الان مطرح است، گفت: بسیج از مردم و برای مردم است و یکی از بی‌نظیرترین نمونه‌های تشکل‌های مردمی در جهان است.

خطیب جمعه تبریز در بخش دیگری از سخنان خود در خطبه های نماز جمعه تبریز اظهار داشت: تقوا انسان را در برابر تهاجمات نفس اماره صیانت و محافظت می‌کند و هیچ انسانی نمی تواند بدون تقوا مسیر سعادت را به پایان برساند و دشمن قسم خورده انسان شیطان است که همیشه در کمین انسان است.

وی افزود: مشکل از جایی شروع می شود که شیطان با وعده‌های خود انسان را به کام گناه می کشاند و فردای قیامت انسان را به خاطر قبول وعده‌هایش تحقیر خواهد کرد.

آل‌هاشم اولین گام تربیت فرزند صالح را انتخاب همسر صالح دانست و اضافه کرد: صفات اخلاقی مادر به فرزندان منتقل می‌شود و ما مقابل فرزندان خود در انتخاب مسیری که صفات شایسته‌ای نداشته باشد مسئول هستیم.

وی تصریح کرد: تمام مسئولان باید برای حل مشکلات اقتصادی چاره‌ای بیندیشند که این مساله عامل مشکلات فرهنگی و مشکلات جوانان در بحث ازدواج است.

وی خاطرنشان کرد: یکی از پایه های اصلی تربیت فرزند انتخاب همسری با ایمان و با اخلاق است.