آمریکا: روسیه چند روز آینده به اوکراین حمله می‌کند
آمریکا: روسیه چند روز آینده به اوکراین حمله می‌کند
مشاور امنیت ملی آمریکا اظهار کرد: آمریکا احتمال می‌دهد روسیه گامی نظامی علیه اوکراین طی چند روز آینده بردارد.

به گزارش عصرتبریز، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا به خبرگزاری رویترز گفت: به نظر ما روسیه توانمندی‌های لازم برای انجام عملیات نظامی گسترده علیه اوکراین را دارد.

سالیوان ادامه داد: حمله روسیه احتمالا بیشتر یا از طریق تسلط بر دونباس یا حمله کامل یا حمله سایبری است و اگر روسیه به اوکراین حمله کند، هرگز قدمی در مسیر طرح گاز نورد استریم ۲ برداشته نخواهد شد.

مشاور امنیت ملی عراق گفت: واشنگتن بعید نمی‌داند روسیه منطقه دونباس در جنوب شرق اوکراین را به خاک خود ملحق کند.

پیشتر دو مقام آمریکایی اعلام کرده بودند، روسیه حدود ۷۰ درصد از قدرت نظامی‌ای که گمان می‌رود برای یک حمله تمام عیار به اوکراین نیاز داشته باشد، در اختیار دارد و در حال ارسال گروه‌های تاکتیکی بیشتر به مرز با این همسایه خود است.

این دو مقام آمریکایی که خواستند نامشان فاش نشود، به خبرگزاری رویترز گفتند که از دو هفته گذشته تا روز جمعه، شمار گردان‌های تاکتیکی در این منطقه مرزی از ۶۰ مورد به ۸۳ مورد افزایش یافته و ۱۴ گردان دیگر هم در حال انتقال هستند.

این مقام‌ها گفتند، تا زمانی که موقع حمله فرا برسد، انتظار می‌رود زمین در حوالی ۱۵ فوریه به اوج یخبندان برسد و امکان ترانزیت مکانیزه خارج از جاده از سوی واحدهای نظامی روسیه فراهم شود. چنین شرایطی تا پایان مارس ادامه خواهد داشت.

همچنین مشاور امنیت ملی آمریکا اظهار کرد: تحریم‌هایی که آمریکا در صورت حمله روسیه به اوکراین بر این کشور اعمال می‌کند، بر چین نیز تاثیر خواهد گذاشت زیرا سیستم مالی روسیه را هدف قرار خواهد داد.

سالیوان در گفت‌وگو با شبکه ای بی سی نیوز آمریکا تصریح کرد: جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا به دولتش دستور داده منابع جایگزین برای انتقال گاز به اروپا را بیابند.

او ادامه داد: اگر روسیه به اوکراین حمله کند، هرگز اجازه نخواهیم داد طرح جریان شمالی ۲ اجرایی شود.

سالیوان اضافه کرد: اطمینان داریم هم‌پیمانان اروپایی آماده اعمال مجازات‌های شدید علیه روسیه در صورت حمله‌اش به اوکراین هستند؛ اما ما همچنین می‌دانیم این مساله برای آنها به دلیل امدادرسانی انرژی مشکلاتی را ایجاد می‌کند.

سالیوان اشاره کرد: روسیه هر لحظه ممکن است به اوکراین حمله کند،‌ به نظر ما این کشور توانمندی‌های نظامی خود را برای این منظور جمع کرده است.

مشاور امنیت ملی آمریکا تاکید کرد: ما خواسته‌هایمان را به صورت مکتوب به روسیه دادیم؛ اما آن بعد از اینکه تجهیزاتی به اوکراین دادیم و آماده‌ایم با هم‌پیمانان از اوکراین حمایت کنیم آن را رسما منتشر نکرد.

سالیوان افزود: ما آماده نیستیم از اصول اساسی امنیت ائتلاف ناتو از جمله باز بودن درها به روی درخواست‌های پیوستن به آن چشم پوشی کنیم.

او در این مصاحبه تاکید کرد: بایدن به روس‌ها روند دیپلماسی را برای آرام کردن فضا پیشنهاد کرد اگر آن را انتخاب می‌کردند، ما آماده مذاکره پیرامون نگرانی‌های امنیتی‌شان از جمله استقرار موشک‌های دوربرد مشخص بودیم.