درخواست جمهوری آذربایجان از ایران برای راه‌اندازی خط تولید تراکتور در این کشور
درخواست جمهوری آذربایجان از ایران برای راه‌اندازی خط تولید تراکتور در این کشور
سفیر جمهوری آذربایجان از مدیرعامل شرکت تراکتورسازی ایران درخواست کرد تا خط تولید تراکتور را در آذربایجان راه‌اندازی کند.

به گزارش عصرتبریز، علی علیزاده در حاشیه‌ی بازدید از گروه صنعتی تراکتورسازی تبریز با ابلاغ پیام درخواست و استقبال کشور خود برای همکاری با شرکت تراکتورسازی اظهار کرد: جمهوری آذربایجان آمادگی کاملی برای مهیا کردن شرایط جهت فعالیت تراکتورسازی و ایجاد خط تولید، به صورت سرمایه‌گذاری توسط شرکت تراکتورسازی و یا بهصورت همکاری مشترک دارد.

وی، از موقعیت استراتژیک جمهوری آذربایجان در منطقه بهعنوان یک قابلیت بالقوه نام برد و ابراز امیدواری کرد تا با راه اندازی خط تولید تراکتور در جمهوری آذربایجان، این مجموعه تبدیل به تامین کننده‌ی نیاز بازار بیش از ۱۰ کشور حوزه‌ی قفقاز شود.

وی همچنین درخواست کرد تا مقدمات اولیه برای این منظور تا زمان برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور در روزهای ۱۹ و ۲۰ اسفند ماه جاری در باکو مهیا شود تا ضمن مطرح شدن راه‌اندازی این خط تولید به عنوان یکی از اولویت‌ها در این اجلاس، در مورد اجرایی شدن در سطح مقامات دو کشور تصمیم گیری شود.

سفیر جمهوری آذربایجان با اشاره به قرابت‌های فرهنگی و مرزی با آذربایجان شرقی اظهار کرد: باکو زمینه‌ی حضور تجّار، بازرگانان، صاحبان صنایع، سرمایه گذارن ایران و به‌خصوص آذربایجان شرقی برای رونق بخشی و احیاء منطقه قره باغ را فراهم کرده و به این منظور با دستور ویژه‌ی رئیس جمهور آذربایجان، مبنی‌بر ایجاد مناطق آزاد، پارک‌های فناوری، معافیت‌های گمرکی، مالیاتی و زیرساختی در این مناطق عملیاتی شده که تراکتورسازی نیز می‌تواند از این مزیت‌های ویژه برای ایجاد خط تولید بهره‌مند شود.

علیزاده همچنین از حل مشکلات موجود در رابطه با صدور روادید بین دو کشور خبر داد و افزود: صدور ویزا از سوی آذربایجان تسهیل شده و برای شتاب بخشی به تردد صاحبان صنایع بین تبریز و باکو نیز به زودی خط هوایی بین دو شهر برقرار خواهد شد.

مدیرعامل گروه صنعتی تراکتورسازی ایران نیز در این دیدار با تاکید بر مطالعات انجام شده درباره‌ی بازار آذربایجان از سوی مجموعه‌ گروه صنایع تراکتورسازی ایران اظهار کرد: تراکتورسازی ابتدا به صورت CPU تولیدات خود را به مقصد آذربایجان، ارسال و سپس با توسعه‌ی بازار آمادگی دارد تا خط تولید را در این کشور راه اندازی کند.

مصطفی وحید زاده از سفیر جمهوری آذربایجان در تهران خواست تا سرمایه گذاران جمهوری آذربایجان برای راه‌اندازی خط تولید مشارکت کنند چراکه حضور سرمایه گذارانی از خود کشور مقصد، تامین کننده نیازهای دو طرف خواهد بود.

وی ضمن یادآوری مزیت‌های حضور تراکتورسازی در این کشور همسایه گفت: به طور قطع با راه اندازی خط تولید تراکتور، صنایع پایین دستی و قطعه سازی آذربایجان متحول شده و مهمتر اینکه کشاورزی به عنوان بخش اساسی تامین کننده نیازهای کشور نیز رو به رشد پیش خواهد رفت.