اشتغال ِ چرمی/پای رقبای منطقه ای در صنعت کفش تبریز
اشتغال ِ چرمی/پای رقبای منطقه ای در صنعت کفش تبریز
رئیس اتحادیه کفاشان تبریز با بیان این‌که در صنعت کفش تبریز حدود 60 هزار نفر به صورت مستقیم فعالیت دارند، گفت: حدود 110 هزار نفر از این صنعت بصورت مستقیم ارتزاق می نمایند و تعداد 50 هزار نفر بصورت غیر مستقیم در این صنعت شاغل هستند.

به گزارش عصرتبریز، علیرضا جباریان فام در گفت‌وگو با خبرنگار عصرتبریز با اشاره به وضعیت فعلی صنعت کفش تبریز، اظهار کرد: بزرگترین کارخانه چرم ایران و همچنین بزرگترین کارخانه تولید زیره کفش خاورمیانه در تبریز قرار دارد.

وی با اعلام اینکه تبریز بزرگترین تولید کننده کفش های ایمنی و پوتین نظامی است، افزود: ۵۰ واحد صنعتی و همچنین ۲۲۰۰ واحد کوچک و متوسط در بخش تولید کفش و در بخش فروش نیز تعداد ۱۵۰۰ واحد در سطح شهر تبریز فعالیت می‌کنند.

رئیس اتحادیه کفاشان تبریز با بیان این‌که در صنعت کفش تبریز حدود ۶۰ هزار نفر به صورت مستقیم فعالیت دارند، گفت: حدود ۱۱۰ هزار نفر از این صنعت بصورت مستقیم ارتزاق می نمایند و تعداد ۵۰ هزار نفر بصورت غیر مستقیم در این صنعت شاغل هستند.

او با اشاره به وجود بزرگترین کارخانه تولید پلی اورتان ایران در تبریز، اظهار کرد: ۳۰۰ واحد کفش در بخش خدمات در تبریز فعالیت داشته و حجم کل بازار کفش حدود یک میلیارد دلار می‌باشد.

جباریان فام صنعت کفش تبریز را یکی از صنایع با اشتغال زایی بالا و با سرمایه کم عنوان کرد و گفت: آذربایجان شرقی و در راس آن شهر تبریز سابقه زیادی در صادرات چرم و کفش دارند؛ به طوری‌که امروزه چرم و کفش دست دوز تبریز به عنوان یک برند ملی دارای شهرت جهانی است.

وی اضافه کرد: هرچند سابقه فعالیت طولانی این صنعت و شناخته شده بودن کفش تبریز در کشور یک پشتوانه برای این صنعت به شمار می‌آید اما حضور رقبای منطقه ای و جهان در بازار مصرف کشور و بازار های منطقه ای این صنعت قدیمی را با چالش های جدی مواجه کرده است.

وی با اشاره به مشکلات موجود در این صنعت، گفت: عدم وجود نقدینگی و کمبود سرمایه در گردش که امسال به شدت آن افزوده شده است، فرسوده بودن و بروز نبودن ماشین آلات صنعت کفش، عدم وجود مواد اولیه مرغوب داخلی و پایین بودن دانش تولید مواد اولیه و نبود شرکت های بازرگانی تامین مواد اولیه، بالا بودن نرخ بهره تسهیلات اعطایی به صنعت کفش از جمله مشکلات موجود در این صنعت هستند.

به گفته وی، پراکنده بودن در سطح شهر و عدم امکان توسعه واحد های کفش و عدم وجود شهرکهای تخصصی صنعت کفش، نبود تکنولوژیست در طراحی و بروز نبودن بخش طراحی و عدم وجود واحد های تحقیقات و توسعه، پایین بودن سطح دانش و عدم وجود هنرستان و مراکز فنی و حرفه ای و دانشگاه فعال صنعت کفش، روند رو به افول نظام استاد شاگردی و عدم تمایل جوانان تحصیل کرده به اشتغال در صنعت کفش از دیگر مشکلاتی هستند که تولیدکنندگان
کفش با آن‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند.

جباریان فام با اشاره به نبود شرکت‌های صادراتی مستقل و عدم وجود شیوه های مدرن بازاریابی و تجارت از قبیل گشایش اعتباری و تجارت الکترونیکی و عدم وجود مشوق‌های صادراتی، گفت: یکی دیگر از مشکلات این صنعت، نبود و عدم توسعه فروشگاه های زنجیره ای، مالیات ارزش افزوده و افزایش مالیات بر درآمد که بطور سالانه در حالی که وضعیت فروش در حال پایین بودن می باشد.

او با بیان این‌که عدم وجود زیر‌ساخت‌های لازم جهت تولید محصول مشترک با همکاری برندهای معتبر خارجی، نداشتن استاندارد مدون برای تولید کفش مشکلاتی است که گریبان گیر صاحبان و تولیدکنندگان این صنعت می‌باشد.

رئیس اتحادیه کفاشان تبریز با اشاره به راهکارها و پیشنهادات برای مرتفع کردن مشکلات موجود در این صنعت، افزود: تامین سرمایه در گردش واحد های تولیدی با کارمزد تک رقمی، اعتبار یارانه ای برای صنعت با بازپرداخت طولانی مدت جهت بازسازی و نو سازی ماشین آلات از طریق بانکها با سود پایین و ضمانت خود ماشین آلات خریداری شده از جمله مواردی هستند که باید در اولویت کاری قرار گیرد.

جباریان فام با اشاره به ضرورت راه‌اندازی هنرستان تخصصی کفش با مرکزیت شهر تبریز و راه‌اندازی رشته کفش و زشته های مرتبط در مقطع کاردانی و کارشناسی، خاطرنشان کرد: به منظور توسعه صادرات محصولات چرمی و کفش تبریز بخشی از منابع پیش بینی شده در تبصره شش قانون بودجه سال ۱۳۹۷ با هدف ایجاد برند کفش تبریز و شزکت در نمایشگاه های بین المللی تخصصی باید اختصاص یابد.

وی با تاکید بر ضرورت پیگیری مسئولان استانی و کشوری برای اجرای تفاهم نامه منعقد شده با سازمان یونیدو جهت ایجاد مرکز تحقیقات و توسعه صنعت کفش تبریز، متذکر شد: همچنین ایجاد شهرک‌های تخصصی کفش تبریز و زون نمایشگاهی و کارگاهی در داخل شهرک تبریز چهار، تامین اعتبار مورد نیاز واحد های صنفی و صنعتی کفش تبریز با توجه به تنظیم و تصویب آیین نامه تبصره ۱۸ قانون بودجه ۱۳۹۷ و سهم تسهیلات حداکثر با نرخ بهره ۱۰ درصد، گنجاندن تعرفه های ترجیحی با کشور های همسایه و کشورهای هدف صادراتی و اعطای تسهیلات به ایجاد شبکه های فروش در داخل و خارج از کشور از جمله مواردی است که برای رفع مشکلات موجود در صنعت کفش باید در دستور کار قرار گیرند.

به گفته وی، وجود شهرک صنعتی چرمشهر در تبریز، وجود تعامل و همکاری خیلی نزدیک تشکل‌ها با ادارات، نهادها و سازمانهای مرتبط از جمله شرکت شهرکهای صنعتی استان، سازمان صنعت، معدن و تجارت و سازمان فنی و حرفه ای دانشگاه هنر و دانشگاه مدیریت صنعتی و استانداری از پتانسیل های موجود شهرستان تبریز در بخش صنعت کفش هستند.

رئیس اتحادیه کفاشان تبریز با اشاره به قدمت طولانی و وجود حسن شهرت داخلی و جهانی برند کفش تبریز، اضافه کرد: واحدهای تولیدی کفش تبریز سابقه خوبی در صادرات دارند که از جمله بازار های صادراتی منطقه‌ای می‌توان به کشورهای عراق، افغانستان و کشور های حوزه قفقاز اشاره کرد.

جباریان فام با اشاره به راهبرد‌های توسعه صنعت کفش، ادامه داد: زیرساخت های انسانی، سازمانی، تحقیقاتی و فن آوری توانمند باید ایجاد شده و کاهش هزینه های تولید و بهره وری تولید، مد و برند سازی و ایجاد شبکه های توزیع پیشرفته برای توسعه صنعت کفش باید دراولویت قرار گیرد.

وی همچنین توسعه صادرات، سرمایه گزاری مشترک خارجی در جهت حفظ و توسعه سهم بازار داخلی و خارجی، تبلیغات هوشمندانه و اطلاع رسانی در جهت فرهنگ سازی و تشویق مردم به استفاده از تولیدات داخلی را از دیگر راهبردهایی برای توسعه این صنعت عنوان کرد.

  • خبرنگار: آیتک اسماعیل زاده