عدم تخصیص بودجه به پروژه راه آهن تبریز_میانه عجیب است
عدم تخصیص بودجه به پروژه راه آهن تبریز_میانه عجیب است
نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو با حضور در خاوران، آخرین جزئیات ساخت ایستگاه راه آهن تبریز- میانه را پیگیری کرد.

به گزارش خبرنگار عصرتبریز؛ ۲۲ سال از کلنگ زنی ابر پروژه استان آذربایجان شرقی می‌گذرد، اما تا کنون خبری از تکمیل این پروژه به گوش نرسیده است و مردم آذربایجان هم‌چنان در چشم انتظار خاتمه یافتن پروژه‌ای چندین ساله هستند.

بهره‌برداری از پروژه راه آهن میانه_ تبریز_ بستان آباد، ترانزیت ریلی ایران را برای نخستین بار به اروپا متصل خواهد کرد و از سویی با اتمام عملیات اجرایی این راه آهن، زمان حرکت قطار تهران – تبریز نیز حدود ۵/۵ ساعت کاهش خواهد یافت.

آنچه که تاکنون این پروژه استان آذربایجان شرقی را به اتمام نرسانیده است، عدم تأمین مالی مورد نیاز است و حالا این پروژه بعد از گذشت سال‌های متمادی در انتظار از راه رسیدن تخصیص اعتبار لازم برای تکمیل است.
این طرح که در ۲۰ سال گذشته تجربه ۳ رئیس‌ جمهوری و وعده‌های دولت های گذشته برای تکمیل آن را پشت سر گذاشته، در سراشیبی رسیدن به خط پایان قرار گرفته و امید است در دولت سیزدهم با تلاش مسئولان و تخصیص اعتبارهای دولتی هرچه سریعتر به سرانجام برسد و کام مردم این منطقه برای زودتر رسیدن به مقصد را شیرین کند.

مسعود پزشکیان، نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی در بازدید از پروژه راه آهن تبریز_میانه بیان کرد: در بازدید سال گذشته این ایستگاه تقریبا در همین وضعیت بوده و تا کنون ۹۷ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و تنها با اتمام ۳ درصد دیگر این پروژه به اتمام و بهره برداری خواهد رسید.

وی اضافه کرد: اگر در سال گذشته برای این ۳ درصد ۲۰ میلیارد تومان اعتبار تخصیص داده می شد، این پروژه به اتمام می‌رسید. تصور کنید امروز اگر بخواهیم راه آهن تبریز _ میانه را بسازیم با ۳۰ هزار میلیارد تومان هم امکان پذیر نخواهد بود.یعنی امکان ندارد با ۳۰ هزار میلیارد تومان از میانه تا تبریز مسیر دو خطه ای بسازی که به صورت رفت و برگشت باشد.
نماینده تبریز گفت: حالا این کارها همه انجام شده و فقط ۲ یا ۳ در آن باقی مانده است ولی متاسفانه بجای ۲۰ میلارد سال گذشته امسال باید ۸۰ میلیارد تومان اعتبار بدهند.

وی با اشاره به مشکلات مالی این پروژه، گفت: با این وضعیتی که در دولت وجود دارد باید به جای ۲۰ میلیارد تومان ۸۰ میلیارد تومان پول بدهد تا پروژه تمام شود. دولت به پیمانکاران هم بدهکار است که این موضوع را نیز پیگیری کردیم. حتی در سفر ریایت محترم جمهور به تبریز هم موضوع را مطرح کردیم اما آن چیزی که در میدان دیده می شود آن است که کاری انجام نشده است. اگر در حال حاضر حمایتی برای این پروژه صورت نگیرد، با انتقال به سال بعدی پروژه ۸۰ میلیاردی ۱۶۰ میلیارد خواهد شد و رفته رفته این هزینه ها افزایش خواهد یافت.

وی اضافه کرد: این مسیر می‌تواند هزینه و زمان سفر مردم از تبریز به تهران را ۴ تا ۵ ساعت کاهش دهد، ‌بنابراین تاثیر زیادی در حمل‌ونقل ریلی آذربایجان شرقی نیز خواهد داشت.

وی اظهار کرد: از وزیر راه و شهرسازی سوال کرده ایم تا علت عدم تکمیل پروژه را توضیح دهد. پیگیر موضوع هستیم تا هم تردد مردم به راحتی تحقق شود، هم پول پیمانکاران داده شود و هم کار به اتمام رسیده و بهره برداری صورت گیرد.

مصطفی نداف، مدیرعامل شرکت صالح کاران نیز در این بازدید، گفت: احداث مسیر ایستگاه راه آهن تبریز_میانه در سال ۱۳۹۸ شروع شد و به طور مدام و کامل از زمان شروع ساخت تا به امروز به مدت ۹ ماه و ۲۷ روز طول کشیده است که در این زمان بالای ۹۰ درصد به پیشرفت رسیده ایم.

وی با اشاره به مشکلات در زمان احداثی، تاکید کرد: در مرداد ماه سال ۱۴۰۰ به دلیل نبود اعتبار و مشکلات مالی، این پروژه به توقف خورد. در آن زمان پروژه را میتوانستیم با ۲۰ میلیارد تمام کنیم. اما متاسفانه امسال به ۸۰ میلیارد تومان تبدیل شده است. در صورت اختصاص این بودجه در عرض ۲ ماه و نیم پروژه به اتمام خواهد رسید.

وی ادامه داد: از زمانی که ما شروع به کار کردیم، کل اجناس و مبالغ بالای ۸ الی ۱۰ برابر تغییر کرده و از طرف دیگر سازمان برنامه بودجه به دلیل کاهش قیمت در طول ۳ ماه تعادل را منفی اعلام کرده که این کار هم باعث رکود عملیات کاری خواهد شد.

نداف اضافه کرد: تا پارسال که پروژه با توقف روبرو شد، ۲۰۰ نفر در اینجا مشغول به کار بودند که کم کم تقلیل پیدا کرده و امروز به حدود ۷۰ نفر رسیده است.

  • خبرنگار: سعید خسروشاهی