گردشگری، فرصتی برای معرفی ایران به جهان و تقویت اقتصاد داخلی
گردشگری، فرصتی برای معرفی ایران به جهان و تقویت اقتصاد داخلی
در شرایط کنونی توجه به صنعت گردشگری به عنوان یک راهکار سریع، کم هزینه و موثر برای بهبود وضعیت اقتصادی تقویت وحدت ملی ضرورتی اجتناب ناپذیر است.

به گزارش عصرتبریز، در شرایط اقتصادی نامطلوب و تورم افسار گسیخته کنونی یافتن راهکارهای سریع، کم هزینه و موثر برای بهبود وضعیت معیشتی جامعه ضرورتی انکار ناپذیر است در این میان صنعت گردشگری به عنوان صنعت پاک ،کم هزینه و سالم می‌تواند نقش کلیدی در این راستا ایفا کند گردشگری یا ایجاد اشتغال افزایش درآمد و رونق کسب و کار محلی می‌تواند به بهبود وضعیت اقتصادی مناطق مختلف کشور کمک حال بوده و با توسعه گردشگری وابستگی به صنعت نفت کاهش یافته و اقتصاد کشور از تک محصولی بودن خارج می‌شود جذب گردشگران خارجی ارز قابل توجهی را وارد کشور کرده و منجر به تقویت ذخایر ارزی می‌شود توسعه گردشگری نیازمند بهبود زیرساخت های حمل و نقل ، اقامتی و خدماتی است که این امر به نوبه خود به توسعه مناطق مختلف کشور کمک می‌کند گردشگری تنها یک صنعت اقتصادی نیست بلکه ابزاری قدرتمند برای تقویت وحدت و همبستگی ملی و ایجاد صلح و  دوستی در سطح بین المللی است با توجه به شرایط استراتژیکی از نظر سیاسی و اقلیمی از چهار سمت باید فرهنگ کشورمان را معرفی کنیم بنابراین نباید صنعت گردشگری در یک منطقه متمرکز باشد بلکه در تمام مناطق ب محیط ارائه شود گردشگری داخلی به هموطنان این امکان را می‌دهد تا با فرهنگ ها ، آداب و رسوم وجاذبه های گردشگری فرصتی برای تبادل فرهنگی و آشنایی با دیدگاه ها و ارزش های مختلف فراهم کند که این امر به نوبه خود به کاهش تعصبات و افزایش تفاهم کمک می‌کند گردشگران خارجی پس از سفر به ایران می‌توانند سفیران فرهنگی کشورمان در جهان بوده که نه فقط از دیدگاه اقلیمی بودن بلکه به دلیل تاریخ کهن کشورمان نه نبص خاورمیانه که قلب جهان گفته می‌شود که خلیج همیشه فارس از جنوب و بزرگترین دریاچه جهان از شمال بی نظیرترین جنگل بدون رطوبت از غرب و آبشارهای بی نظیر از شرق و آثار باستانی کهن تصویری واقعی و مثبت از ایران به جهانیان ارائه دهند گردشگری به ایجاد ارتباطات انسانی و فرهنگی کمک گروه و زمینه ساز صلح و دوستی در سطح بین المللی می‌شود برای توسعه گردشگری فرآیند صدور رویداد برای گردشگران خارجی باید تسهیل و تسریع شود زیر ساخت های حمل و نقل اقامتی و خدماتی در مناطق گردشگری باید بهبود باید بازاریابی و تبلیغات مناسب برای معرفی جاذبه های گردشگری ایران در سطح بین المللی باید انجام شود دولت باید با ارائه تسهیلات و مشوق های مناسب از سرمایه گذاری در صنعت گردشگری حمایت کند نیروی انسانی متخصص و ماهر در صنعت گردشگری باید آموزش داده شود آثار تاریخی کشور باید حفظ و نگهداری شود تا بعنوان جاذبه های گردشگری برای نسل های آینده باقی بماند در شرایط کنونی توجه به صنعت گردشگری به عنوان یک راهکار سریع ، کم هزینه و موثر برای بهبود وضعیت اقتصادی تقویت وحدت ملی ضرورتی اجتناب ناپذیر است با اتخاذ سیاست های درست و برنامه ریزی مناسب می‌توان از این صنعت پاک و پویا به عنوان کلید طلایی و رونق اقتصادی و همدلی ملی بهره براری کرد.

یادداشت: دکتر امیرحسین دانشورنیا