روزهای فرهنگی تاجیکستان در تبریز
روزهای فرهنگی تاجیکستان در تبریز
وزارت فرهنگ جمهوری تاجیکستان به همراه هنرمندان تاجیکستانی برای آشنایی با ظرفیت‌های فرهنگی هنری و تاریخی استان آذربایجان شرقی از مجموعه های تبریز بازدید کرد.

به گزارش عصرتبریز، به مناسبت برگزاری هفته فرهنگی تاجیکستان در تبریز، گروهی از اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه تاجیکستان در تبریز حضور پیدا کرده اند که از مجموعه های تاریخی، دانشگاهی، سنتی و فرهنگی آذربایجان و تبریز دیدن کنند.

همچنین در این هفته فرهنگی جمهوری تاجیکستان در ایران با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت فرهنگ جمهوری تاجیکستان و سفارت تاجیکستان در ایران و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی از خانه استاد شهریار، دانشگاه هنر اسلامی، مقبره کمال‌الدین خجندی بازدید کرده و با فعالیت این اماکن آشنا شدند.

در جریان این بازدید، ظفر محمدی، رایزن سفارت جمهوری تاجیکستان در ایران، در این رویداد فرهنگی بیان کرد: روزهای فرهنگی جمهوری تاجیکستان در ایران به مدت ۲ روز در تبریز در قالب فرهنگی به همراه هنرمندان کشور تاجیکستان صورت می‌گیرد.

وی افزود: این رویداد فرهنگی شامل اجرای برنامه توسط گروه‌های هنری از جمله گروه نمایش تئاتر، گروه موسیقی، قرائت شعر توسط شعرای تاجیکستانی و برگزاری نمایشگاه نقاشی، عکس، هنرهای دستی و لباس‌های ملی کشور تاجیکستان است.

وی ادامه داد: هیات فرهنگی تاجیکستان، ۱۴ مهر به دو گروه تقسیم شده و عده ای به شیراز و گروهی دیگر در تبریز به بازدید خود ادامه دادند. وجود مقبره کمال‌الدین خجندی در تبریز و توجه ویژه مردم تاجیکستان به این شخصیت فرهنگی و هنری، ارتباط بین این دو شهر را به یکدیگر نزدیک‌تر کرده و باعث ایجاد خواهرخواندگی شهر خجندی با تبریز شده است.

وی گفت: امید داریم این‌گونه فعالیت های فرهنگی و هفته های فرهنگی به صورت گسترده تر در آینده های نزدیک صورت بگیرد چون گفت‌وگوی فرهنگی و فرهنگ، اساس همه همکاری های دیگر است.

وی اظهار کرد: همچنین در نظر گرفته شده تا همایش های سیاسی، علمی، اقتصادی، فرهنگی و گردشگری در شهر های گوناگون کشور ایران برپا شود.

در ادامه برنامه، محفل ادبی شعر، غزل، موسیقی و خاطره گویی توسط شاعران تبریزی و تاجیکستانی در حضور مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری، مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و جمعی از اصحاب رسانه و مردم در تبریز صورت گرفت.

  • خبرنگار: سما شیرزاد