دانشجوی بازداشتی نداریم
دانشجوی بازداشتی نداریم
رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: یک دانشجو هم در سطح دانشگاه بازداشت نشد اما سه دانشجوی بازداشتی خارج از سطح دانشگاه هم آزاد شدند و بازهم پیگیر هستیم تا اگر دانشجویی به خاطر مشکلات داخل شهر بازداشت شده باشد، آزاد شود.

به گزارش عصرتبریز، بهمن نقی پور عصر روز یکشنبه، ۲۹ آبان ماه، در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: در تمامی سیستم‌ها استانداری، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، عمرانی، ساختمانی، آموزشی، پژوهشی، دانشجویی و فرهنگی تمامی شاخص‌ها روبه رشد بوده است و در بخش‌های متعدد از دانشگاه‌های برتر علوم پزشکی کشور هستیم.

وی با اشاره به مشکلات کمبود دارو در سطح کشور ادامه داد: دارو که یکی از مهمترین حوزه‌های تاثیرگذار جامعه است، طی ماه‌های گذشته طرحی به نام دارویار اجرا شد که نشان می‌دهد خدمات دارو رسانی افزایش یافته و به خوبی سر جای خود نشسته است.

وی افزود: کمبود داروی ما صفر نشده است، وقتی داروها از خارج کشور وارد می‌شوند، در قسمت‌های مختلف کشور پخش می‌شوند که توانستیم در سطح کشور کمبودها را نسبتاً برطرف کنیم البته احتمال دیر توزیع‌ شدن داروها هم وجود دارد و پخش دارو در چندین نوبت انجام خواهد شد البته نظارت بیشتری بر نسخه نویسی همکاران نیز خواهیم داشت.

نقی‌پور خاطرنشان کرد: طی ماه‌های گذشته در حوزه‌ی دارو کمبودهایی ایجاد شد که دلایل مختلفی داشته است چراکه برخی شرکت‌های دارویی که با تحریم روبه‌رو بودند، به خوبی به راه نیافتاده بودند و تعدادی از خط تولید شرکت‌ها هم به راه نیافتاده بودد و دپو و مشکلات دیگر باعث شده بود تا در حوزه‌ی دارو تغییر و تحولاتی ایجاد شود.

وی یادآور شد: با تمام توان تلاش کردیم مشکلات سریعاً برطرف شوند و اکنون تولیدکنندگانی داریم که سه شیفته هم کار می‌کنند و بخشی از کمبودها با واردات دارو به دنبال برطرف شدن هستند اما متاسفانه نسبت به سال گذشته همچنان کمبودهایی در استان داریم اما در حوزه‌ی داروهای خاص، کمبود کشوری است.

نقی‌پور همچنین خاطرنشان کرد: رتبه اول دانشکده‌ دارویی خاورمیانه را به خود اختصاص داده‌ایم که امیدواریم با دست در دست دادن هم مشکلات را برطرف کنیم.

وی با تاکید بر سهمیه‌‌ی بالای داروی در استان، گفت: متوسط سهمیه‌ دارویی استان بالاتر از سطح کشوری است چراکه شرکت‌های سرم سازی و داروسازی بسیاری در استان ما فعالیت می‌کنند و کمک کرده‌اند که سهمیه بیشتری از دارو به ما برسد چراکه با وجود بیماران از خارج کشور به سهمیه بالاتری نیاز داریم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز در خصوص کمبود آنتی‌بیوتیک هم متذکر شد: آنفلوآنزا بیماری ویروسی است که یکی از مشکلات ما مصرف بیش از اندازه آنتی‌بیوتیک است که پزشکان هم در این امر بی‌تقصیر نیستند اما مصرف بالای آنها سبب می‌شود ژن‌ها جهش یابند؛ مصرف آنتی‌بیوتیک ضرر دارد مگر اینکه پزشک تجویز کند.

وی ادامه داد: قیمت داروها افزایش یافته است اما اگر با سیستم بیمه دارو تهیه کنند، افزایش قیمت بر آنها تحمیل نمی‌شود چراکه یکی از دلایل طرح دارویار هم این بود که افزایش قیمت را دولت تامین کند.

نقی‌پور بیان کرد: بخشی نیز با عنوان تحقیق و توسعه ایجاد کرده‌ایم تا تبادل شرکت‌های دارویی برای تولید داروهای جدید افزایش یابد که اکنون کمبود دارو آذربایجان شرقی از استان‌های دیگر کمتر است.

وی در خصوص کمبود تجهیزات پزشکی نیز گفت: با شیوع ویروس کرونا سهم بالایی از تجهیزات و دستگاه‌ها استفاده شدند و بدهی هم به دولت داشتیم که خوشبختانه بعد از عید بدهی‌ها را تسویه کردیم و کمبود تجهیزات پزشکی ما کاهش یافته است اما تجهیزاتی که هزینه‌ی بالایی دارند به زمان بیشتری نیاز دارند تا تامین شوند چراکه هزینه‌ کالاها هم افزایش بسیاری داشته است.

وی همچنین یادآور شد: نظارت و مجوز بر مطب پزشکان وظیفه‌ی نظام پزشکی است اما به‌عنوان متولی سلامت استان موظف هستیم اگر تخلفی انجام شود، رسیدگی کنیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز با تاکید بر اینکه سلامت روان مهم‌تر از تمامی حوزه‌های سلامت است، گفت: گروه‌ها و فاکتور‌های موثر بر سلامت روان متفاوت هستند اما به دلیل اینکه دانشگاه علوم پزشکی تبریز متولی سلامت مردم است، واحدی به نام سلامت روان تاسیس کرده‌ایم که تمامی سیستم‌های مرتبط در تعامل با یکدیگر هستند تا اقدامات لازم انجام شود.

وی ادامه داد: دبیرخانه شورای سلامت استان در استانداری‌ فعال است و پیگیر آن هستیم تا با حمایت آنها در سطح ادارات استانی اقدامات متعددی انجام شود.

وی با اشاره به بیمارستان کودکان مردانی آذر گفت: بیمارستان مردانی آذر که به همت خیرین و دانشگاه تأسیس شده، یکی از افتخارات استان است و تا ۲۰۰ حق بستری در بیمارستان کودکان قبلی داریم اما بخش بزرگی از بیماران در بیمارستان مردانی آذر بستری هستند که با بهترین امکانات خدمات ارائه می‌دهد.

اکنون افراد بیشتر از شهرستانهای دیگر میتوانند بیایند اما چون وسط شهر نبود سخت بود که برای دیدن بیماران بروند درمانگاه کودکان داریم اما آرام آرام با راه‌اندازی بیمارستان میزان مراجعات کاهش یافت

نقی‌پور افزود: بیمارانی که از شهرستانهای دیگر مراجعه می‌کنند، دسترسی آسان‌تری به بیمارستان مردانی آذر دارند همچنین طی ماه‌های آتی به دستگاه‌های پیشرفته هم مجهز خواهد شد.

وی با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی تبریز از جمله دانشگاه‌هایی بود که در حوادث اخیر بیشترین مجوز تجمع قانونی و آزاد اندیشی را در میان کل دانشگاه‌های کشور داشت، اضافه کرد: به‌عنوان پدر و مسئول سیستم آموزشی دانشگاه در تلاش هستیم تا آسیبی به دانشجویان نرسد، یک دانشجو هم در سطح دانشگاه بازداشت نشد اما سه دانشجوی بازداشتی خارج از سطح دانشگاه هم آزاد شدند و بازهم پیگیر هستیم تا اگر دانشجویی به خاطر مشکلات داخل شهر بازداشت شده باشد، آزاد شود ولی در کل بررسی این مسائل خارج از حیطه دانشگاه است و امیدواریم با همت همگی کمترین ضرر به دانشجویان برسد.

وی در پایان تاکید کرد: پیش از فوت آیلار حقی دانشگاه در آرامش به سر می‌برد اما با فوت وی، باتوجه به اینکه دانشجوی پزشکی است مجددا اعتراضات سطح دانشگاه آغاز شد.

  • خبرنگار: اسرا درویشی