عامل اصلی آلودگی تبریز خودروهاست
عامل اصلی آلودگی تبریز خودروهاست
مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق آذربایجان‌ شرقی گفت: از 23 آبان ماه شرکت گاز هیچ گازی به نیروگاه نداده است و ما مجبوریم از سوخت مازوت استفاده کنیم. هر لحظه هم مجوز بدهند آماده ایم سوخت را از مازوت به گاز تغییر دهیم.

به گزارش عصرتبریز، سید محسن موسوی در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت:در سال ۱۴۰۱ شاهد خاموشی ها در بخش خانگی نبودیم. با روی کار آمدن دولت جدید، وزیر نیرو نیز صراحتا دستور داده بود به هیچ عنوان نباید در بخش خانگی خاموش وجود داشته باشد.

وی گفت: تمام تعمیرات مربوط به نیروگاه در زمان شب انجام می شود چرا که مصرف برق خانگی در این ساعات پایین بوده و صنایع نیز تعطیل می باشند.

وی به سوخت های مورد استفاده در نیروگاه اشاره کرد و گفت: بسته های سوخت در کشور محدود می باشند و اینگونه نیست که بدون محدودیت مورد مصرف قرار گیرد. سوخت واحدهای بخار گاز و مازوت است به طوریکه سوخت اصلی گاز بوده و مازوت به عنوان سوخت جایگزین استفاده می شود.

موسوی گفت: امروز در نیروگاه تبریز برای ۴۰ روز مازوت ذخیره داریم و اگر مصرف سوخت اینگونه پیش رود، تا ۴۰ روز آینده به اتمام می رسد و اینگونه نیست که در مصرف سوخت مازوت محدودیتی وجود ندارد.

مدیرعامل نیروگاه تبریز ادامه داد: تیمی متشکل از وزارت نفت و نیرو در تهران درمورد سوخت نیروگاه ها تصمیمی گیری می کنند و تصمیمیات روزانه هیئت تنظیم سوخت کشور مشخص می کند نیروگاه چه سوختی را مورد استفاده قرار دهد.

وی افزود: در سال جاری تغیر سوخت نیروگاه تبریز از گاز به مازوت از ۲۳ آبان ماه بوده است. یعنی تا ۲۳ آبان ماه از گاز به عنوان سوخت نیروگاه استفاده شده است.

از ۲۳ آبان ماه، شرکت گاز به نیروگاه گازی نداده است

موسوی تاکید کرد: از ۲۳ آبان ماه شرکت گاز هیچ گازی به نیروگاه نداده است و ما مجبوریم از سوخت مازوت استفاده کنیم. هر لحظه هم مجوز بدهند آماده ایم سوخت را از مازوت به گاز تغییر دهیم.

مدیر عامل شرکت مدیریت تولید برق گفت: در سال گذشته حدود ۲۰۰ میلیارد تومان در نیروگاه تبریز هزینه شده است که به دنبال آن ۱۶۰ مگاوات به ظرفیت تولید برق اضافه شده است

وی اظهار داشت: ۱۷۲۰ مگاوات مقادر برقی است که امروز استان به آن نیاز دارد. میزان برق تولیدی در استان نیز ۱۳۰۰ مگاوات است و ما ۴۲۰ مگاوات برق را به استان وارد می کنیم.

مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق آذربایجان‌شرقی خاطرنشان کرد: نیروگاه تبریز بالای پنجاه درصد در کشور امتیاز دارد نه آنچنان پیر هستیم نه جوان؛ آخرین نیروگاه بخار کشور بناب است و بعد آن به دلیل تحریم‌ها نیروگاه بخار ندادند و بقیه همه سیکل ترکیبی هستند.

نیروگاه تبریز به توسعه اقتصادی نیاز دارد

نادر صفرزاده، رئیس هیات مدیره شرکت نیرو آتیه صبا نیز در ادامه بیان کرد: سال ۱۳۵۶ نیروگاه تبریز مکان یابی شد و در فضای ۲۵۰ هکتاری تاسیس شده و مجموعه‌ای از تکنولوژی‌های شرق و غرب است.

وی ادامه داد: دو واحد گازی نیروگاه تبریز از ایتالیا، بویلر آن از فرانسه و توربین از ژاپن تامین شده است و ظرفیت اسمی آن ۸۰۰ مگاوات است که بهره‌برداری آن سال ۱۳۶۵ شروع شد که آن زمان سوخت پایه‌ی آن مازوت بود

وی افزود: طی این مدت با هر توانی که داشتیم، برق استان و کشور را تامین کردیم. به مرور زمان مازوت از مدار خارج شده و با توسعه‌ی گازرسانی اغلب ایام سال با گاز کار می‌کند. آب مورد نیاز آن نیز اکنون از زرینه رود تامین می‌شود و مجددا چاه‌ها را احیا ‌می‌کنیم و بخشی از آن نیز از پساب تصفیه شده فاضلاب تبریز تامین می‌شود که اگر این سیستم به هوای خشک تبدیل شود، حداقل مصرف آب را خواهد داشت.

صفرزاده خاطرنشان کرد: مالکیت نیروگاه تبریز در سال ۱۳۹۰ به صندوق بازنشستگی و شستا واگذار شد که ۶۳ درصد سهم متعلق به صندوق بازنشستگی و ۳۷ درصد مربوط به تامین اجتماعی است. از سال ۱۳۹۴ نیز طی فرایند خصوصی سازی به شرکت مالک تحویل داده شد.

وی اضافه کرد: توسعه‌ی نیروگاه حرارتی تبریز ضرورت بالایی دارد چراکه با تکنولوژی ۴۰ سال قبل کار می‌کند و از تکنولوژی کنونی که کم اشتها به آب و مصرف حداقلی دارد، استفاده نمی‌کند اما نیروگاه‌های هریس، بناب، خوی و ارومیه از جمله‌ نیروگاه‌های جدید هستند.

صفرزاده خاطرنشان کرد: فضای بسیاری در نیروگاه تبریز داریم، دیسپاچینگ اینجا مستقر بوده و و در کنار آن خطوط انتقال، توزیع و کادر مجرب داریم که در صنعت برق کشور فعالیت کرده‌اند.

وی افزود: تامین سوخت نیروگاه‌ها با وزارت نفت است و وزارت نیرو و نفت هماهنگ شده و زمانی که پیک مصرف آن بالاتر می‌رود، نیروگاه‌ها سوخت گاز را قطع و سوخت جایگزین ارائه می‌دهند که پایه ما مازوت است، قبلاً ۱۰۰ میلیون لیتر ظرفیت ذخیره‌سازی مازوت داشتیم که دهه ۸۰ به ۲۰۰ میلیون لیتر رسید.

وی گفت: نیروگاه به توسعه اقتصادی نیاز دارد و چون بنگاه اقتصادی است تا زمانی که سودی نداریم کارها پیش نمی‌روند.

عامل اصلی آلودگی تبریز از خودروهاست نه مازوت سوزی!

عبدالرضا قلی پور مدیرعامل شرکت نیرو آتیه صبا نیز گفت: نیروگاه تبریز ۱٫۲ درصد برق کشور را تولید نیاز ۱ میلیون نفر را تامین می کند.

قلی پور تاکید کرد: ۸۳ درصد آلایندگی کشور مربوط به خودروهاست و صرفا استفاده از مازوت باعث آلودگی هوا نیست.

وی افزود: ۱۷ درصد مابقی نیز مربوط به صنایع سنگین است که از آن فقط ۲ درصد مربوط به نیروگاه است.

مدیرعامل شرکت نیرو آتیه صبا اظهار کرد: در سال گذشته با دانشگاه ها و شرکت های مختلفی در خصوص نصب فیلتر مکاتبه داشته ایم. اما هیچ کدامحاضر به همکاری نشدند.

وی اظهار کرد: نیروگاه تبریز ۳۰۰ میلیارد تومان از دولت مطالبه دارد که ۱۲۶ میلیارد تومان آن از دولت گذشته باقی مانده است اما وزارت نیرو ریالی برای به دادن ما دارد.

وی در پایان تاکید کرد: در کشور پول نداریم، لوله ۴۸ اینچی به شمال‌غرب می‌رسد و توسعه‌ی خطوط لوله در ایران انجام نشده است و ۱۱۰ میلیارد دلار اکنون برای توسعه‌ی آن نیاز است اما وزارت نفت پول ندارد.