زلزله ۷٫۷ ریشتری ترکیه/برآورد‌ها درباره تعداد کشته و زخمی‌ها بالاست
زلزله ۷٫۷ ریشتری ترکیه/برآورد‌ها درباره تعداد کشته و زخمی‌ها بالاست
زمین‌لرزه‌ای به قدرت ۷.۸ ریشتر در مرکز ترکیه، بخش‌های زیادی از منطقه غرب آسیا و شرق مدیترانه را به لرزه درآورد و تاکنون دست‌کم ۱۴۰ کشته و هزاران زخمی برجای گذاشته است.

به گزارش عصرتبریز، زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۷.۸ درجه در مقیاس ریشتر به مرکزیت ترکیه، بخش‌های زیادی از منطقه غرب آسیا و شرق مدیترانه را به لرزه درآورد.

منابع رسمی ترکیه اعلام کردند که شمار کشته‌های زمین‌لرزه هفت و هفت دهم ریشتری بامداد امروز -دوشنبه- در این کشور به ۵۱ نفر رسیده است.

احمد دومیرا معاون وزیر بهداشت سوریه نیز گفت که دست کم ۴۲ نفر در مناطق تحت کنترل دولت این کشور کشته شدند.

مرکز زمین‌شناسی آلمان اعلام کرده است که این زمین‌لرزه ساعت چهار و ۱۷ دقیقه بامداد به وقت محلی در عمق ۱۰ کیلومتری زمین رخ داده است.

زمین‌لرزه بامداد دوشنبه در ۳۰ کیلومتری شمال غربی شهر «غازی‌انتپ» و ۱۱۴ کیلومتری شمال غربی حلب رخ داده است.

«داوود گل» فرماندار غازی‌انتپ در پیامی توئیتری از مردم خواست آرامش خود را حفظ کرده و همچنان بیرون از منزل بمانند.

این زمین‌لرزه در سوریه، عراق٬ لبنان، فلسطین، عربستان و اردن نیز احساس شده است.

همچنین فارس نوشت: سلیمان سویلو وزیر کشور ترکیه در گزارشی از آخرین وضعیت زمین‌لرزه در این کشور خبر داد و گفت: «تا این لحظه دست‌کم ۶ پس‌لرزه به بزرگای بیش از ۶ درجه در مقیاس ریشتر در ترکیه ثبت شده که بزرگترین آن‌ها ۶.۶ ریشتر بوده است».

رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه نیز در اولین واکنش خود به این حادثه گفت: «هنوز نمی‌توان برآورد واضحی از حجم خسارات مادی و انسانی زمین‌لرزه ارائه کرد».

وی افزود: همه یگان‌ها و مؤسسات و نهاد‌ها تحت فرماندهی اداره حوادث و فوریت‌ها به حال آماده‌باش کامل سطح ۴ درآمده‌اند که این حالت، شامل درخواست برای ارسال کمک‌های بین‌المللی نیز می‌شود.

در پی وقوع زمین‌لرزه هفت و هفت دهم ریشتری در این کشور، گفت که سازمان مدیریت حوادث و فوریت‌های اضطراری ترکیه (آفاد) برای کمک به آسیب‌دیدگان در حالت آماده‌باش است.

وی همچنین گفت که برای همه شهروندان کشورمان که در این زلزله‌ آسیب دیده‌اند، بهترین آرزوها را دارم.

اردوغان در توییتر نوشت: «تمام واحدهای مربوطه با هماهنگی آفاد در حالت آماده‌باش هستند».

بنا بر اعلام کارشناسان، پس‌لرزه های شدید احتمالا در ساعات و حتی روزهای آینده ادامه خواهد داشت.

شمار قربانیان زمین لرزه ویرانگر ترکیه و پس لرزه‌های آن در سوریه به حدود ۱۱۱ نفر رسیده است.

یک مقام ارشد وزارت بهداشت سوریه امروز -دوشنبه- اعلام کرد که دستکم ۱۱۱ نفر در سوریه کشته و ۵۱۶ نفر دیگر زخمی شده‌‌اند.

به نقل از انتخاب، تا ساعت حدود یازده صبح، در ترکیه، مقامات کشته شدن بیش از ۲۸۴ نفر را در ۱۰ شهر این کشور از جمله دیاربکر را تایید کرده‌ و تعداد مجروحان را ۲ هزار ۳۲۳ نفر اعلام کرده‌اند.
وزارت بهداشت سوریه هم اعلام کرده است که ۲۳۷ نفر در استان‌های حلب، لاذقیه، حماه و طرطوس در این کشور کشته و بیش از ۶۰۰ نفر نیز زخمی شده‌اند.