در روند توسعه باید بخش خصوصی وارد میدان شود
در روند توسعه باید بخش خصوصی وارد میدان شود
مشاور استاندار آذربایجان شرقی در حوزه فناوری، نوآوری و اقتصاد دانش‌بنیان گفت: در توسعه به معنای واقعی باید بخش خصوصی وارد شود و در این موضوع دولت نقش تصدی گری ندارد.

به گزارش عصرتبریز، عبدالرضا فلاح روز دوشنبه در نشست خبری در جمع خبرنگاران اظهار کرد: ساماندهی حوزه دانش بنیان، تعریف سند توسعه در این زمینه، میدان دادن به بخش خصوصی و تعریف منابع مالی از جمله اقداماتی است که برای جبران این عقب ماندگی انجام شده و یا در دست اقدام است.

وی اضافه کرد: در راستای ساماندهی حوزه دانش بنیان، ستاد این حوزه در استان شکل گرفته و پنج کمیته آن در حال حاضر فعال شده است، همچنین سند توسعه به منظور مسیر در حرکت رشد، تعریف و تهیه شده تا راهنما و راهبر استان در حوزه دانش بنیان باشد.

فلاح خاطرنشان کرد: ماهیت حوزه دانش بنیان مدل اوپن است تا همه بازیگران بتوانند از فضای باز شده استفاده کنند و برای بخش خصوصی نیز این امکان فراهم شده تا در میدان حاضر شود و با حمایت از ایده ها و سرمایه گذاری در حوزه، هم سود خود را تضمین کند و هم به رشد این حوزه کمکی کرده باشد.

وی با بیان اینکه آخرین استانی بودیم که صندوق فناوری در آن شکل گرفت، افزود: بیشتر عقب ماندگی های این حوزه، نتیجه درنگ در سال های قبل و عدم تشکیل صندوق فناوری بود که سعی داریم با تعریف منابع مالی ملی و استانی، اکوسیستم دانش بنیان را در مسیر توسعه قرار دهیم.

وی گفت: همچنین برای فروش و بازاریابی و صادرات، برنامه ویژه ای داریم تا GDP ( درآمد ناخالص داخلی ) استان از محل شرکت های دانش بنیان را افزایش دهیم.

فلاح همچنین بر فرهنگ سازی در بین شرکت های دانش بنیان تاکید کرد و افزود: این شرکت ها برای رشد و توسعه و جذب منابع مالی باید سرمایه پذیر باشند و در مسیر شفاف سازی عملکرد و سوددهی گام بردارند و پیشنهادات سرمایه گذاران برای تولید انبوه و یا خرید دانش تولید را رد نکنند.

مشاور استاندار در حوزه دانش بنیان با برنامه شناسایی ظرفیت ها و توانمندی های شرکت های موجود در استان نیز اشاره کرد و گفت: شرکت هایی هستند که دانش بنیان اند اما از این موضوع اطلاعی نداریم و ما برای شناسایی آنها، فراخوان ها و بنرهایی در شهرک های صنعتی نصب کرده ایم تا آنها را جذب کرده و از ظرفیت ها و دانش آنها در جهت توسعه این حوزه بهره مند شویم.

فلاح از راه اندازی دهکده فناوری کشاورزی در استان خبر داد و گفت: در حال حاضر ۱۵ شرکت در این دهکده فعالند که تا پایان سال این تعداد به ۲۰ می رسد و برای سال آتی، شرکت های فعال در این دهکده را یکصد شرکت برنامه ریزی کرده ایم.

وی اضافه کرد: در حوزه سلامت نیز، اقدامات خوبی صورت گرفته و و شرکتی که در حوزه سلول درمانی فعال است آزمایش خود بر روی انسان را با موفقیت پشت سر گذاشته و آماده ارایه خدمات است.

وی همچنین از ایجاد مرکز صادرات تولیدات فناورانه در استان خبر داد و گفت: ۲۸۳ شرکت دانش بنیان در استان فعال است و سعی داریم به منظور صادرات تولیدات این شرکت ها، تا پایان سال، این مرکز را بهره برداری کنیم.

فلاح به برگزاری نمایشگاه رینوتکس به صورت ملی از سال آینده نیز اشاره کرد و گفت: دبیرخانه دایمی این نمایشگاه در استان راه اندازی شود و برگزاری آن در تقویم ملی ثبت شده است و این اتفاق بزرگی برای شرکت های دانش بنیان استان است.

رئیس پارک علم و فناوری آذربایجان‌شرقی نیز در این نشست گفت: رتبه استان در حوزه دانش بنیان در حال حاضر پنجم کشوری است که برای ارتقای این جایگاه به رتبه دوم کشوری پس از استان البرز، برنامه ریزی کرده ایم.

سعید جعفری راد با بیان اینکه همدلی در اکوسیستم فناوری استان ایجاد شده است، افزود: تعداد مراکز رشد وابسته به پارک در استان ۲۱ مورد بوده که این شرکت ها از دادن مالیات تا پنج سال معاف هستند و تنها فرم اظهارنامه مالیاتی را پر می کنند.

وی افزود: ریل گذاری در پارک علم و فناوری در استان عوض شده و شرکت های ایده محور و محصول محور جای خود را به شرکت های نیاز محور داده اند.

جعفری راد گفت: در حوزه دیپلماسی فناوری نیز چند توتفق همکاری نهایی شده و قبل از عید با چند شرکت دانش بنیان به شهرهای چین دائو و لینگان چین سفر می کنند و شهرک اسکول کووای مسکو نیز با پارک توافق همکاری بسته است.

وی خاطرنشان کرد: همچنین یک شرکت دانش بنیان استان برای مستقر شدن در تکنو پارک رومانی درخواست داده تا از این طریق محصولات خود را در اروپای شرقی تولید و روانه بازار اروپا کند.

رییس پارک علم و فناوری استان به چالش های پیش روی این مجموعه اشاره کرد و گفت: کمبود فضای کارگاهی و دفتری یکی از بزرگ ترین چالش ها بوده که برای رفع آن، اقداماتی صورت گرفته است.

جعفری راد افزود: کمبود فضای دفتری با استفاده از فضای خالی برخی سازمان ها و فضای کارگاهی نیز با همکاری شهرک های صنعتی و ایجاد کارگاه های ۵۰۰، ۱۰۰۰ و ۱۵۰۰ مترمربعی مرتفع خواهد شد.

وی نیز بر تغییر فرهنگ در شرکت های دانش بنیان تاکید کرد و خواستار فراهم کردن زمینه سرمایه گذاری و حضور سرمایه گذاران در این شرکت ها از سوی صاحبان آنها شد.

جعفری راد با اشاره با فعالیت ۵۷ شهرک صنعتی در استان، افزود: ۱۵ مورد از این شرکت ها مهم و تاثیر گذار تشخیص داده شده اند که اقداماتی برای جذب شرکت های دانش بنیان در آنها انجام شده که از ان جمله می توان به بهره مندی این شرکت ها از ۱۱۰ مورد تسهیلات اشاره کرد.

۴۴۱ شرکت فناور و دانش بنیان در پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی مستقر هستند و در ۹ ماهه امسال بیش از ۳.۵ میلیون دلار صادرات توسط این شرکت ها انجام شده است.