آیا بودجه آذربایجانی‌ ها کمتر از اصفهانی‌ هاست؟
آیا بودجه آذربایجانی‌ ها کمتر از اصفهانی‌ هاست؟
شایعات مطرح شده در خصوص کمتر بودن میزان بودجه مجموع استان‌های شمال‌ غرب کشور نسبت به بودجه استان اصفهان را بررسی کردیم.

به گزارش عصرتبریز، مهدی کاظم زاده : چندی پیش خبری در رسانه‌های استان منتشر شد و در آن، بخش درآمد بودجه استان اصفهان را با چهار استان شمالغرب کشور، یعنی مجموع استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل و زنجان مقایسه کرده و نویسنده میزان درآمد دولت از اصفهان را از مجموع شمال غرب بیشتر دانسته و این امر را نقص بزرگی برای استان‌های شمالغرب دانسته بود.

سال گذشته هم چنین فضایی ایجاد شد، اما گذشته از اینکه این مقایسه چقدر درست است، نویسنده آن خبر، اقدام به بررسی درآمدها کرده که این یعنی درآمد دولت از استان‌ها و به عبارتی، میزان دریافت مالیات از استانهاست.

برای بررسی دقیق این ادعا، لایحه ارسالی دولت به مجلس را مورد ارزیابی قرار دادیم و در قالب جداول، اعداد و ارقام تلاش خواهیم کرد تا برای افکار عمومی شفاف سازی کرده و ذهنیت نادرست را با تبیین دقیق اصلاح نماییم.

خبر امسال که درآمد اصفهان را با چهار استان شمالغرب مقایسه کرد، کاملا غیر علمی منتشر شد که باید این ذهنیت با جداول و اعداد مستند اصلاح شود.

بر اساس آمار و جداول ذیل که از لایحه بودجه ۱۴۰۲ دولت استخراج شده، درآمد اصفهان بیشتر از استان ماست و این یعنی مالیات بیشتری از مردم و صنایع اصفهان دریافت می‌شود. پیش‌بینی رشد درآمد مالیاتی استان اصفهان در سال ۱۴۰۲ بیش از ۴۰ درصد است و استان های آذربایجان شرقی ۴۰ درصد، آذربایجان غربی ۴۲ درصد، زنجان ۵۹ درصد و اردبیل ۳۹ درصد رشد دارد که میزان پیش‌بینی افزایش ۱۴۰۲ نسبت به بودجه سال ۱۴۰۱ است و این یعنی مالیات گرفتن از این استانها به این میزان شاهد رشد خواهد بود در حالی که میانگین رشد درآمد مالیاتی کشور، بیش از ۴۴ درصد است که بجز زنجان، بقیه استان‌های شمالغرب کشور کمتر از میانگین کشوری شاهد افزایش دریافتی مالیات بوده است.

بودجه استان اصفهان

بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۲، استان اصفهان ۴۳.۶ هزار میلیارد تومان مالیات پرداخت می‌کند در حالی که آذربایجان شرقی ۱۵ هزار میلیارد تومان، آذربایجان غربی ۵.۳ همت، اردبیل ۲.۴ همت و زنجان ۹.۵ همت مالیات پرداخت خواهد کرد.

مجموع مالیات پرداختی چهار استان شمالغرب با ۳۲.۲ همت، حدود ۱۱ هزار میلیارد تومان کمتر از اصفهان ۴۳.۶ همتی بوده که به دلیل فعالیت صنایع بزرگ و بخش خصوصی بزرگ مالیات‌های بزرگتری پرداخت می‌کند ولی این اعداد برعکس تفسیر شده است.

مطابق جداول ارائه شده در لایحه بودجه ۱۴۰۲ که هنوز به قانون بودجه تبدیل نشده و باید در مجلس چکش کاری شود، شاخص بودجه بر اساس اعتبارات تملک دارایی (عمرانی) و اعتبارات هزینه‌ای مورد ارزیابی قرار گرفت.

اصفهان در تملک دارایی سرمایه ای (عمرانی) ۲.۵ همت، سهم ۳ درصد عمرانی کل کشور، اعتبار در سال ۱۴۰۲ دارد ولی آذربایجان شرقی ۲.۸۸ همت سهم ۳.۴ درصد عمرانی کل کشور، آذربایجان غربی ۴.۱ همت سهم ۴.۸ درصد عمرانی کل کشور به دلیل شمول ضریب محرومیت، استان زنجان ۱.۳ همت سهم ۱.۶ درصد عمرانی کل کشور و اردبیل ۱.۷۹ همت سهم ۲.۱ درصد عمرانی کل کشور است که حتی بودجه عمرانی دو استان، به تنهایی بالاتر از اصفهان است.

بودجه استان اصفهان

 

در تملک اعتبارات هزینه ای یعنی حقوق و مزایای پرسنل هم استان اصفهان ۱.۷۸ همت، آذربایجان شرقی ۱.۴۹ همت، آذربایجان غربی ۱.۴ همت، زنجان ۰.۷۵ همت و اردبیل ۰.۹۲ همت است که این اعداد نشان می‌دهد کارمندان بیشتری در اصفهان تحت پوشش دولت هستند.

 

بودجه آذربایجانی‌ها

در نهایت، کل اعتبارات عمرانی و هزینه‌ای اصفهان ۴.۲۸ همت، آذربایجان شرقی ۴.۳۷ همت، آذربایجان غربی ۵.۵ همت، زنجان ۲.۰۵ همت و اردبیل ۲.۷۱ هزار میلیارد تومان است و این اعداد نهایی ملاک تفسیر بودجه و مقایسه استان‌های کشور است.

 

بودجه عمرانی تخصیص یافته سال ۱۴۰۱

سرجمع بودجه ۱۴۰۲ در استان‌ها بودجه‌ای رو به جلو است و معتقدیم در بودجه مقایسه‌ای استان‌ها، نسبتا عدالت رعایت شده و شاخص توزیع اعتبارات امسال ناعادلانه نیست اما باز هم نیاز به ترمیم فاصله‌ها داریم.

در طول دهه‌های گذشته سرمایه گذاری خصوصی و دولتی به دلایل مختلف در اصفهان زیاد بوده و مالیات هم زیاد پرداخت می‌کند لذا باید این فاصله را در استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل و زنجان با جذب سرمایه گذار داخلی یا خارجی حل کنیم و روند توسعه شمالغرب را شتاب بخشیم.

  • منبع خبر: فارس