اعلام آمادگی جمهوری آذربایجان برای ثبت مشترک پل‌های خداآفرین
اعلام آمادگی جمهوری آذربایجان برای ثبت مشترک پل‌های خداآفرین
معاون میراث فرهنگی آذربایجان‌شرقی گفت: جمهوری آذربایجان برای ثبت مشترک پل‌های خداآفرین اعلام آمادگی و ما نیز در حال مطالعه هستیم.

به گزارش عصرتبریز، وحید نواداد در نشستی با اصحاب رسانه استان در منطقه آزاد ارس اظهار کرد: تعداد ۲۵ اثر ثبت جهانی از دهه ۵۰ خورشیدی در کشور وجود دارد که دو اثر برای استان ما است، گفت: هر کشوری در یک سال اجازه یک ثبت جهانی در حوزه غیرمنقول دارد، از این رو محدودیت‌هایی در این خصوص داریم. وزارت میراث فرهنگی در این راستا به دنبال پرونده‌های زنجیره‌ای از جمله پرونده کاروانسراهای تاریخی است که در قالب آن سه کاروانسرا از استان ما وجود دارد.

وی افزود: آثار به دست آمده از مطالعات باستان شناسی در ملکان و لیلان نشان می‌دهد، اولین سکونتگاه و اقامتگاه‌های خطه آذربایجان برای دوره نوسنگی و بین ۸۵۰۰ تا ۹۰۰۰ سال پیش در این منطقه(تپه چمن لیلان) ایجاد شده و آثاری چون تکه‌های سفال مربوط به دوره نوسنگی در این منطقه پیدا شده است.

نواداد با بیان اینکه بیش از هزار تپه ثبت ملی در استان داریم، اضافه کرد: قلعه بختک لیلان (که پیش از این جزو شهرستان ملکان محسوب می‌شد) ثبت ملی شده و در مجموع تعداد ۵۶ تپه در لیلان ثبت ملی شده است.

معاون میراث فرهنگی آذربایجان‌شرقی در خصوص سایر پرونده‌های ثبت جهانی در دستورکار، افزود: جمهوری آذربایجان برای ثبت مشترک پل‌های خداآفرین اعلام آمادگی و ما نیز در حال مطالعه هستیم. اکنون پرونده جنگل‌های ارسباران در مرحله تصویب ثبت جهانی قرار دارد و اولویت بعدی وزارتخانه نیز ثبت جهانی مجموعه شیخ شهاب الدین اهری است.

نواداد خاطرنشان کرد: پرونده ثبت جهانی روستای تاریخی کندوان نیز تشکیل یافته اما به خاطر مداخلات انجام شده در این روستا، ایراداتی وارد است. عمارت ائل گلی نیز می‌تواند جزو گام‌های بعدی برای ثبت جهانی باشد اما فعلا در سالجاری مدنظر نیست.

وی یادآور شد: بیش از ۴۰ موزه در سطح استان وجود دارد که مدیریت برخی‌ها در دست میراث فرهنگی و مدیریت بعضی‌ها هم در دست مجموعه‌داران و بخش خصوصی و غیره است.

معاون میراث فرهنگی استان همچنین گفت: در روز جهانی موزه استقبال بی‌نظیری از موزه‌های استان شد که بیش از ۱۵ هزار نفر بازدید بود که نزدیک بر ۵ هزار بازدید فقط از موزه آذربایجان شده بود

نواداد در تشریح برنامه هفته میراث فرهنگی گفت: افتتاح سه نمایشگاه اعم از نمایشگاه «استاد سلیمان‌زاده، نمایشگاه آب در فرهنگ ایرانی در موزه آذربایجان و نمایشگاه اسناد تاریخی بناهای تاریخی و میراث فرهنگی» و برگزاری برنامه افتتاحیه هفته میراث، رونمایی از طرح همیار موزه برای اولین بار در کشور، آیین افتتاحیه مرکت بازار تبریز، شروع مسابقه عکس از بازار تبریز، تور آشناسازی دانشجویان خارجی تبریز از موزه‌ها، تور دوچرخه‌سواری، رژه خودروهای کلاسیک، نشست تخصصی توجه موضوع موزه‌ها بر بهزیستی، موزه سیار بین‌المللی سفیران نور، همایش و نشست تخصصی باستان‌شناسی، برگزاری کارگاه نقاشی آب را گل نکنیم، آیین تحلیل از محافظان و مرمت‌کاران، کارگاه‌های آموزشی، جزو برنامه‌های این هفته است.

وی بهره‌مندی از ظرفیت رسانه‌ای را یکی از اولویت ها و شاخص های برنامه های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی اعلام و اضافه کرد: بر همین اساس برگزاری تورهای رسانه ای به منظور آشنایی اصحاب رسانه با آثار و محوطه‌های تاریخی استان در تمام شهرستان‌ها برنامه‌ریزی شده است.

 

  • خبرنگار: سما رزمی